Uhka vai Mahdollisuus?

Tässä blogissamme pohdimme osallisuutta sekä sen merkitystä ja edistämistä erilaisten asiakasryhmien osalta. Blogi-julkaisuissamme pureudumme aiheeseen ajankohtaisten uutisten sekä omien kokemustemme pohjalta. Käytännön kenttinämme toimivat päivähoito, nuorisotyö sekä nuorten turvakoti. Eri ikäisten sekä erilaisissa ympäristöissä ja elämäntilanteissa olevien välillä osallisuuden kokemukset vaihtelevat kovasti ja ryhmämme pyrkimyksenä onkin kartoittaa yhteneväisyyksiä sekä eroja erilaisten kohderyhmien kokemukseen osallisuudesta sekä menetelmiä osallisuuden edistämiseksi.

– Riikka, Mia, Noora & Riina –

Etäopetuksen kahdet kasvot

Toisille lapsille koulujen sulkemisesta johtuva etäopetus ja vanhempien etätyöt mahdollistavat perheen yhteiset aktiviteetit ja yhteisen ajan arjessa. Toisilla taas etäopetuksessa seurana voi olla päihde- tai mielenterveysongelmista kärsivä vanhempi, josta lapsi huolehtii koulutyönsä ohella.

Lue lisää Etäopetuksen kahdet kasvot

Nuorten osallisuus verkkonuorisotyössä

Tällä hetkellä vallitsevan koronatilanteen vuoksi monen muun toiminnan ohella, myös nuorisotalot on suljettu ja nuorisotyö on siirtynyt lähes kokonaisuudessaan etänä verkossa toteutettavaan työhön, jonka osana nuorisotyöntekijät ”päivystävät” monipuolisilla verkkoalustoilla arki-iltaisin. Tämän lisäksi nuorisotyö järjestää puhelinpäivystystä virka-aikaan sekä jalkautuu kaduille ja muihin nuorten kokoontumispaikkoihin. Jalkautumisen tarkoituksena on turvata nuorten vapaa-ajan vietto sekä tarjota mahdollisuus keskusteluun nuoria askarruttavista aiheista sekä ohjaamaan nuoria annettujen ohjeistusten noudattamiseksi.

Lue lisää Nuorten osallisuus verkkonuorisotyössä

Osallisuus on lasten leikkiä !

Pohdin postauksessani lasten osallisuutta leikin näkökulmasta, sekä varhaiskasvatuksen työntekijän roolia leikin ja osallisuuden mahdollistamisesta. Helsingin varhaiskasvatussuunnitelman (2019) mukaan osallisuutta vahvistaa myönteinen kokemus kuulluksi ja nähdyksi tulemisesta. Lapsi haluaa tulla ymmärretyksi ja hyväksytyksi omana itsenään, saada mielipiteensä kuulluksi ja olla mukana päätöksenteossa. Kasvattajan tehtävänä on mahdollistaa lapsen osallisuus ja edellä mainittujen asioiden toteutuminen.

Lue lisää Osallisuus on lasten leikkiä !

Osallisuuden merkitys

Näin sanotaan varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa osallisuudesta: “Lasten arvostava kohtaaminen, heidän ajatustensa kuunteleminen ja aloitteisiin vastaaminen vahvistavat lasten osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja. Lapset suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat toimintaa yhdessä henkilöstön kanssa. Samalla lapset oppivat vuorovaikutustaitoja sekä yhteisten sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitystä. Henkilöstö huolehtii siitä, että jokaisella lapsella on mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa. Osallistumisen ja vaikuttamisen kautta lasten käsitys itsestään kehittyy, itseluottamus kasvaa ja yhteisössä tarvittavat sosiaaliset taidot muovautuvat.” (Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018)

Lue lisää Osallisuuden merkitys

Nuorten yksinäisyys

Yksinäisyys koskettaa valtaosaa ihmisistä jossain elämänvaiheessa ja se voi olla vain hetkittäistä ja liittyä tiettyihin tilanteisiin. Yksinäisyys voi myös pitkittyä ja ulottua elämän monille eri alueille. Tutkimusten mukaan joka kuudes lapsi tai nuori kärsii vakavasta yksinäisyydestä. Vuoden 2019 kouluterveyskyselyn mukaan yli 9 % peruskoulun 8. ja 9.-luokkalaisista kertoi, ettei heillä ole yhtään läheistä ystävää, kenen kanssa keskustella asioista. Yli 17 % kertoi, että heillä on yksi läheinen ystävä.

Lue lisää Nuorten yksinäisyys

Osallisuuden edistäminen ryhmäytyksen keinoin kouluissa

Muistan lukeneeni jonkin aikaa sitten uutisen, jonka otsikossa sanottiin koululuokkien olevan pieniä yhteiskuntia. Ja niinhän se on. Luokassa pätevät tietyt lainalaisuudet, kuten yhteiskunnassakin. Luokalla on johtaja, opettaja, joka määrittää, mitä luokan tulee tehdä. Luokan oppilaiden tulee osata toimia itsenäisesti, sääntöjä ja normeja noudattaen. Luokissa on erilaisia ”kansalaisia”; on tehokkaita työläisiä, elämyksiä kaipaavia reppureissajia sekä mukavuudenhaluisia nautiskelijoita. Näiden kaikkien tulee kuitenkin toimia yhdessä, sovussa ja siten, että jokaisen oppiminen mahdollistuu. Tässäpä opettajille (ja oppilaille) haaste, joka Suomalaisessa peruskoulussa kestää yleensä 9 vuotta.

Lue lisää Osallisuuden edistäminen ryhmäytyksen keinoin kouluissa