Hei, me leikitään!

Olemme neljä varhaiskasvatuksessa työskentelevää sosionomiopiskelijaa Vantaalta. Heidi, Minna, Anu ja Anneriina kirjoittelee vuoroittain ajatuksiaan blogiimme, jota kirjoitamme opintojaksoon liittyvän tehtävän yhteydessä. Olemme nuoria, vähän vanhempia, kokeneita konkareita ja vasta-alkajia. Blogissamme sukellamme leikin ihmeelliseen maailmaan varhaiskasvatuksessa.

Superleikki

Superleikki on useamman lapsen yhteisleikki. Se on usein äänekästä ja fyysistä. Se saattaa aikuisen mielestä olla liiankin hurjaa, päätöntä ja juonetonta. Superleikki voi saada aikuisen hermostumaan. Aikuinen saattaa pelätä, että jotain sattuu. Ja josku sattuukin. Aikuisen tehtävä on kuitenkin sallia lasten leikki niin pitkään, kun se on turvallista ja miellyttävää. Yleensä on kuitenkin niin, että lasten mielestä leikki on miellyttävää siihen saakka, kun jotain sattuu.

Lue lisää Superleikki

Leikki ja lapsen mielenterveyden tukeminen

Kuva: Pixabay

Ihmisen hyvinvoinnin perustana on mielenterveys. Mielenterveys muodostuu yksilön, ympäristön ja yhteiskunnan välisessä vuorovaikutuksessa. Ympäröivä yhteisö ja mahdollisuus osallisuuteen rakentaa jokaisen mielenterveyttä. Vahvistamalla mielenterveyttä, ihminen pystyy kohtaamaan eri elämänvaiheissa tulevia haasteita ja selviytymään niistä. Lapsen mielenterveyden tukemiseen on tärkeää kiinnittää huomiota jo varhain. Turvallinen kiintymyssuhde, hyväksytyksi tulemisen tunne ja läheisyyden kokeminen suojaavat lapsen mielenterveyttä. Näitä tekijöitä vahvistamalla voidaan vähentää riskitekijöitä, jotka vaikuttavat lapsen mielenterveyteen alentavasti. Varhaiskasvatuksessa voidaan tukea ja edistää lasten mielenterveyttä usein keinoin, joista leikki on yksi niistä.

Lue lisää Leikki ja lapsen mielenterveyden tukeminen

Ryhmätheraplay

Ryhmätheraplay on aikuisjohtoista, mutta samaan aikaan hyvin lapsikeskeistä, toimintaa. Theraplay perustuu normaaliin, hyvään äiti-lapsisuhteeseen ja siihen terveeseen vuorovaikutukseen, mitä näiden kahden ihmisen välillä on. Therapalyssa jäljitellään tätä suhdetta. Tavoitteena on luoda turvallisuutta ja iloa. Theraplay antaa lapselle rohkeuden ja vapauden kehittyä sekä riemuita hyväksyvässä ilmapiirissä omasta itsestä ja omista tekemisistä.

Lue lisää Ryhmätheraplay

Perinneleikit osana lasten kasvua

Jokaiselle tulee varmasti mieleen lapsuudesta muutamia perinneleikkejä, joita on leikitty yhdessä kavereiden kanssa pihapiirissä sekä koulun välitunneilla. Itselleni palaa elävästi mieleen pihaleikeistä Kirkon rotta- leikki sekä Rosvo ja poliisi- leikki. Päiväkodissa muistan leikkineeni Karhu nukkuu- leikkiä. Kaikissa näissä leikeissä yhteistä on yhteisleikki lasten kanssa. Niissä harjoiteltiin toisten huomioimista, mutta riidoiltakaan ei vältytty. Lähdin miettimään, ovatko perinneleikit edelleen osa lasten arkea? Ja millä tavoin perinneleikit tukevat lasten kasvua sekä kehitystä?

Kuva: Pixabay
Lue lisää Perinneleikit osana lasten kasvua

Leikki lapsen kielen kehityksen tukena

Lapsen kielen kehitys alkaa jo kauan ennen ensimmäistä sanaa. Yleensä lapsi sanoo ensimmäiset sanansa noin yhden vuoden iässä tai viimeistään toisen ikävuoden ensimmäisellä puoliskolla. Pohja puhutulle kielelle luodaan kuitenkin paljon aikaisemmin. Lapsen puhumaan oppimista edeltää vaihe, joka muodostaa pohjan sekä kielen käytölle että vuorovaikutustaidoille. Lapsi tarvitsee turvallista sekä tarpeet huomioivaa ja tyydyttävää ihmisyhteisöä ja ympäristöä, jossa on mahdollista kuulla kieltä ja osallistua ihmisten väliseen vuorovaikutukseen.

Lue lisää Leikki lapsen kielen kehityksen tukena

Lapsen leikki ja mielikuvitus

Leikin avulla lapsen mielikuvitus ja luovuus kehittyvät, mikä auttaa häntä monenmoisissa tehtävissä ja haasteissa. Leikin avulla lapsi kehittää tarkkaavaisuuttaan ja oppii syy-seuraussuhteita. Leikissä lapsi oppii onnistumaan ja epäonnistumaan, jotta hän uskaltaisi onnistua ja epäonnistua elämässä jatkossakin. Se ei ole helppoa, mutta se on välttämätöntä. 

Lue lisää Lapsen leikki ja mielikuvitus

Satuhieronta vuorovaikutuksen tukena

Kuva kirjasta : Satuhieronta. Läsnäolevan kosketuksen ja sadun taikaa.

Satuhieronta on menetelmä, jossa kosketus kuvittaa satua hierottavan keholle. Kädet voivat maalata selkään, käsiin, jalkoihin ja päähän. Satuhieronnassa tarina tuodaan kahden eri aistin kautta, joka helpottaa keskittymistä. Myönteinen kosketus lähentää hierojaa ja hierottavaa. Tämä vahvistaa luottamusta. Satuhieronnan arvoja ovat arvostus, luottamus, ilo, leikki, ihmisyys sekä yhteisöllisyys. Satuhieronta on leikinomaista ja luovaa toimintaa. Sen kautta voidaan opettaa lapselle koskettamisen sääntöjä ja arvostamista.

Lue lisää Satuhieronta vuorovaikutuksen tukena

Leikitään luonnossa

Ympäristökasvatuksen tavoitteena on vahvistaa lapsen suhdetta luontoon, ohjata vastuulliseen toimintaan ympäristössä ja opettaa heitä kestävään elämäntapaan. Ympäristökasvatus on tällä hetkellä yleistyvämpi asia varhaiskasvatuksessa ilmastonmuutoksen aiheuttaman muutoksen takia. Vantaan kaupunki on myös ottanut ilmastopakotteet omaan ohjelmaansa, joka vähentää päästöjen määrää huomattavasti vuoteen 2030 mennessä.

Lue lisää Leikitään luonnossa

Suomen kieltä leikkien

Monikielisten lasten osuus on kasvanut hyvin paljon viimeisten vuosien aikana ja näkyy varsinkin suurimmissa kaupungeissa. Monissa paikoissa monikielisten lasten osuus on jakautunut painottuen tietyille alueille, ja on päiväkoteja, joissa monikielisten lasten osuus on jopa 100%. Suomen kielen oppiminen on iso haaste, jos päiväkotiryhmässä ei ole suomenkielisiä lapsia, tai heitä on vähän.

Lue lisää Suomen kieltä leikkien