Hei, me leikitään!

Olemme neljä varhaiskasvatuksessa työskentelevää sosionomiopiskelijaa Vantaalta. Heidi, Minna, Anu ja Anneriina kirjoittelee vuoroittain ajatuksiaan blogiimme, jota kirjoitamme opintojaksoon liittyvän tehtävän yhteydessä. Olemme nuoria, vähän vanhempia, kokeneita konkareita ja vasta-alkajia. Blogissamme sukellamme leikin ihmeelliseen maailmaan varhaiskasvatuksessa.

Lapsen leikki ja mielikuvitus

Leikin avulla lapsen mielikuvitus ja luovuus kehittyvät, mikä auttaa häntä monenmoisissa tehtävissä ja haasteissa. Leikin avulla lapsi kehittää tarkkaavaisuuttaan ja oppii syy-seuraussuhteita. Leikissä lapsi oppii onnistumaan ja epäonnistumaan, jotta hän uskaltaisi onnistua ja epäonnistua elämässä jatkossakin. Se ei ole helppoa, mutta se on välttämätöntä. 

Lue lisää Lapsen leikki ja mielikuvitus

Satuhieronta vuorovaikutuksen tukena

Kuva kirjasta : Satuhieronta. Läsnäolevan kosketuksen ja sadun taikaa.

Satuhieronta on menetelmä, jossa kosketus kuvittaa satua hierottavan keholle. Kädet voivat maalata selkään, käsiin, jalkoihin ja päähän. Satuhieronnassa tarina tuodaan kahden eri aistin kautta, joka helpottaa keskittymistä. Myönteinen kosketus lähentää hierojaa ja hierottavaa. Tämä vahvistaa luottamusta. Satuhieronnan arvoja ovat arvostus, luottamus, ilo, leikki, ihmisyys sekä yhteisöllisyys. Satuhieronta on leikinomaista ja luovaa toimintaa. Sen kautta voidaan opettaa lapselle koskettamisen sääntöjä ja arvostamista.

Lue lisää Satuhieronta vuorovaikutuksen tukena

Leikitään luonnossa

Ympäristökasvatuksen tavoitteena on vahvistaa lapsen suhdetta luontoon, ohjata vastuulliseen toimintaan ympäristössä ja opettaa heitä kestävään elämäntapaan. Ympäristökasvatus on tällä hetkellä yleistyvämpi asia varhaiskasvatuksessa ilmastonmuutoksen aiheuttaman muutoksen takia. Vantaan kaupunki on myös ottanut ilmastopakotteet omaan ohjelmaansa, joka vähentää päästöjen määrää huomattavasti vuoteen 2030 mennessä.

Lue lisää Leikitään luonnossa

Suomen kieltä leikkien

Monikielisten lasten osuus on kasvanut hyvin paljon viimeisten vuosien aikana ja näkyy varsinkin suurimmissa kaupungeissa. Monissa paikoissa monikielisten lasten osuus on jakautunut painottuen tietyille alueille, ja on päiväkoteja, joissa monikielisten lasten osuus on jopa 100%. Suomen kielen oppiminen on iso haaste, jos päiväkotiryhmässä ei ole suomenkielisiä lapsia, tai heitä on vähän.

Lue lisää Suomen kieltä leikkien

Leikitään tunteella

Kuvituskuva

Tunnetaidot ja niiden säätely on oleellinen taito lapselle, jotta hän pystyy leikkimään kavereiden kanssa ja muodostamaan vuorovaikutussuhteita toisiin.  Lapsen pystyessä tunnistamaan omat tunteensa leikin aikana hän pystyy paremmin käsittelemän mahdollisen konflikti tilanteen. Leikin kautta on mielestäni lapsilähtöisintä opetella tunteiden säätelyä lasten kanssa.

Lue lisää Leikitään tunteella

Ruualla saa leikkiä

Vai saako sittenkään? Ennen aikaan pula-aikana ruuan haaskaaminen oli vielä nykyistäkin suurempi rikos. Sotkemisessa ja pelleilyssä on ruuan kunnioittaminen usein kaukana. Positiivinen, leikin varjolla tapahtuva ruokaan tutustuminen ja uusiin makuihin tottuminen sekä ruokailo ruokapöydässä puolestaan ovat ehdottomasti kannatettavia. Ruualla ei sovi pelleillä, mutta ruualla saa leikkiä, leikkihän on lasten ominainen tapa oppia uutta. Ruokiin voidaan tutustua aistimalla ja tutkimalla sitä.

Lue lisää Ruualla saa leikkiä

Leikkien oppia

Kuvituskuva

Leikin eri hyödyistä on puhuttu laajalti jo vuosikymmenien ajan. Leikki kehittää lapsen vuorovaikutustaitojen kehittymistä, keskittymiskykyä kuin myös tunnetaitojen kehitystä. Leikistä on hyötyä lapsen kokonaisvaltaiselle kehittymiselle. Leikin kautta lapset hahmottavat maailmaa. Leikkimällä lapset löytävät itselleen leikkitovereita ja usein myös leikkimällä he käsittelevät omia tunteitaan ja rakentavat käsitystä itsestään kuin myös muista ihmistä.

Lue lisää Leikkien oppia