Millainen on hyvä johtaja?

On varmasti monta tapaa olla hyvä johtaja. Oman työurani aikana minulla on ehtinyt olla jo monen monta esimiestä. Olen ollut onnekas, sillä jokaiselta esimieheltäni olen oppinut paljon. Parhaat esimiehet ovat olleet niitä, jotka ovat johtaneet ihmisiä, ei asioita.

Lue lisää Millainen on hyvä johtaja?

Väärinymmärretty markkinointi

Törmään usein erilaisiin käsityksiin markkinoinnista. Onko se mainostamista, sisällön tuottamista digitaalisiin kanaviin, myynnin tukemista ja liidien tuottamista? Vaikuttaa siltä, että ihmisten arkikäsitys poikkeaa siitä, mitä markkinointi kokonaisuudessaan käsittää.

Lue lisää Väärinymmärretty markkinointi

Mikä ihmeen yrityskulttuuri?

Yrityskulttuuri on kiinnostava ilmiö. Mistä puhutaan, kun puhutaan yrityskulttuurista? Miksi yrityksen kulttuuriin on ylipäänsä syytä kiinnittää huomiota? Jos asiasta kysytään yrityksen työntekijöiltä, saadaan usein kuulla vastaukseksi epämääräistä mutinaa. Samanlaista kiemurtelua ja empimistä voidaan nähdä johtajien ja esimiesten taholta. ”Se on tämä meidän yrityskulttuuri, joka torppaa kaikki hyvät muutosyritykset”.

Lue lisää Mikä ihmeen yrityskulttuuri?

Tosielämän tarinoita karmeasta johtamisesta

Ystäväni oli töissä mainostoimistossa, jonka omistaja-toimitusjohtaja oli arvaamaton räjähtelijä. Hänen mielialansa vaihtuivat hetkessä, hän karjui alaisilleen, vihjaili mädistä omenista ja nöyryytti heitä aamupalavereissa.

Lue lisää Tosielämän tarinoita karmeasta johtamisesta

Tyytyväisiä asiakkaita vai pelkkää hyödyntämätöntä dataa?

Kaupan alan murroksesta puhuttaessa nousee useimmiten esille seuraavat seikat; digitalisaatio ja asiakasdatan hyödyntämisen tärkeys. Lopulta kuitenkin jokaisen kaupan alan yrityksen päätavoitteena on saada asiakas tuntemaan itsensä tyytyväiseksi. Tyytyväinen asiakas suosittelee mielellään tuotetta tai palvelua muille ja todennäköisemmin ostaa tai käyttää sitä myös uudestaan itsekin. Yritysten on nykypäivänä tiedettävä, mitä niistä ajatellaan.

Lue lisää Tyytyväisiä asiakkaita vai pelkkää hyödyntämätöntä dataa?

Iso, paha asiakas – miksi sisäinen asiakas helposti unohdetaan?

Keneltäkään ei ole jäänyt kuulematta joskus: ”rakastan työtäni, kun ei tarvitse olla asiakkaiden kanssa tekemisissä” tai ”minä en ole kontaktissa asiakkaiden kanssa, joten ei ole minun tehtäväni välittää arvojamme loppuasiakkaille”

Lue lisää Iso, paha asiakas – miksi sisäinen asiakas helposti unohdetaan?

Empatia – höttöä vai tuloksia johtajalle?

Höyryjä on tyypillisesti päästelty työpaikan kahvihuoneessa jo pitkään, mutta vain vertaisten välillä. Insinöörikansan keskuudessa on nimittäin elänyt vahvana käsitys siitä, etteivät tunteet kuulu työpaikalle. Eivät ainakaan esimiehelle tai johtajille, jotka yhdistävät tunteet heikkouteen.

Lue lisää Empatia – höttöä vai tuloksia johtajalle?

Innostuksen lähteillä – eräs kiertotalouden kasvutarina

Viime aikoina on keskusteltu paljon ilmastonmuutoksesta ja siitä, millainen kulutuskäyttäytyminen olisi kestävää. Kulutuspäätöksiä tehdään yksittäisten ihmisten ja kotitalouksien toimesta, mutta myös yritykset ovat merkittävässä roolissa kulutuspäätösten tekemisessä.

Lue lisää Innostuksen lähteillä – eräs kiertotalouden kasvutarina

Muutos onnistuu sitoutumisella ja sinnikkyydellä


Yrityksen kasvu liittyy kehitykseen ja kehitys edelleen muutokseen. Muutos voi tapahtua ilman kehitystä, mutta kehitys vaatii muutoksen. Kasvuvaiheen yrityksissä voidaan puhua jatkuvasta muutoksesta, johon liittyy jatkuva tilanteen seuranta ja muutosten mahdollistaminen.

Lue lisää Muutos onnistuu sitoutumisella ja sinnikkyydellä

Palautteen antaminen


Töitä on tullut paiskittua pitkään ja nyt on aika saada palautetta. Kävelen pomon huoneeseen ja tunnen kuinka levottomuus kasvaa sisälläni. Syke nousee ja hiki nousee pintaan. Kuuntelen pomoa nöyränä. Tekisi mieli vastata ja puolustautua, muttta en saa sanaa suustani. Aika loppuu kesken ja poistun takavasemmalle. Kuulostaako tutulta?

Lue lisää Palautteen antaminen