Työrauhasta työnantajabrändisi pohjaksi

En tiedä olenko se vain minä, vai onko tämän päivän työelämä yhtä ilmoitusta, hälytystä, muistutusta, pingausta ja skypeä. Slack-notifikaatiot sekoittuvat vapaa-ajan virtaan ja tämän lisäksi konserniviestintä suosittelee Teamsin ja Yammerin käyttöä, vaikka olet juuri oppinut käyttämään sitä samperin slackia. Lisäksi alla virtaa sähköpostien valtatie, joka on vielä tarkastettava ennen nukkumaanmenoa, jotta tiedät pitääkö herätä aikaisemmin hoitamaan se yksi asia, ennen kuin sama ilmoitusten armeija vyöryy päällesi?

Buzzfeedin erinomaisessa artikkelissa (blog huom. kun siivoat artikkelista kaiken vain USA:n tyypilliset työelämään liittyvät osiot pois), käsiteltiin milleniaalien kasvavaa burnout pommia, mutta artikkelin iso kuva on sovellettavissa aivan tavalliselle tietotyöläiselle sukupolvesta riippumatta. Kun uusi viestintäteknologia hämärtää työn ja vapaa-ajan rajoja, olet käytännössä koko ajan työmoodissa. Miksi olet koko ajan työmoodissa? Koska kaikki mahdollinen ympärilläsi on työmoodissa – yritykset, asiakkaat, työkaverit, projektit, sovellukset ja puoliso. Itse asiassa alat tajuta, että sinun älypuhelimesi on yksi työpaikka muiden joukossa. Toimisto, kotitoimisto, älypuhelin.

Miten tämä kaikki liittyy työnantajabrändäämiseen? Väitän, että tulevaisuuden huopatossutehtaat tulevat olemaan Suomen houkuttelevimpia työpaikkoja ja kasvulla mitattuna Suomen suurimpia loikkia tekeviä yrityksiä. Rekrytointihaasteet ovat aidosti suurimpia kasvun esteitä. Jos työpaikkasi tuntuu muistuttavan alussa kuvattua, voit olla pulassa rekrytointisi kanssa. Lisäksi keskeytykset vievät selvityksen mukaan jopa kolmanneksen työajasta (yle, 2013). Miksi tuhlata tehokkuuttasi ja työaikaa aikaa ainaisilla keskeytyksillä? Rekrytointihaasteet löytyvät nykyään jopa osavuosikatsauksista tulosta tai kasvua rajoittavana tekijänä. Tai sen mahdollistajana (Nixu, 2018)

Modernit työskentelytavat eivät tarkoita moderneja kalenterin räjäyttäjiä. Voin luvata, että tämän päivän kakofonisessa työelämässä yritys, missä sinun työrauhaa ja -aikaa kunnioitetaan, tullaan myös huomatuksi. Työterveyslaitos suosittelee toimistolle esimerkiksi hiljaisia aamuja tai jopa päiviä, jolloin voit keskittyä työhösi jopa, ..wait for it, kokonaisen työpäivän. (TTL, 2015) Esimerkiksi tapahtumatoimisto Tapaus sulki työntekijöiden pääsyn sähköpostiin klo 18 jälkeen , jotta he palautuisivat maailman stressaavimmista ammateistaan (HS.fi, 2018)

Can do -mentaliteetti voisi myös tarkoittaa, että getting things done and it feels so good I can take the rest of the day off -kulttuuri. Koska viimeksi tunsit saavuttaneesi jotain työssäsi, niin että se tuntui hyvältä? massiivisen työprojektin, järjestelmähankkeen, saavutit rekrytointitavoitteesi? Näitä fiiliksiä tulee yhä harvemmin, koska yhden projektin valmistuessa, kolme on jo käynnistetty uuden edellä. Nauttikaa työsaavutuksista ja palkitkaa onnistuneet projektit myös muilla kuin uusilla projekteilla – näin työntekijät voivat ylpeänä kertoa saavuttaneensa jotain, joku tuntui hyvältä. Ja palkallinen vapaapäiväkään ei olisi pahitteeksi.

Kirjoittaja: Kimmo Kröger

Käytetyt lähteet:

Buzzfeed

HS.fi 2014

Hs.fi, 2018

TTL.fi, 2015

Nixu, osavuosikatsaus

Yle, 2013

Yrityksen kasvuun johtaminen -blogisarjan tekstit ovat Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK opiskelijoiden kirjoittamia. YAMK-opiskelijat ovat omien alojensa asiantuntijoita ja opiskelevat pääosin työnteon ohella.
YAMK-koulutukseen pääsyyn vaaditaan Tradenomi (AMK) tai muu soveltuva korkeakoulututkinto. Lisäksi vaaditaan kolmen vuoden soveltuva työkokemus tutkinnon suorittamisen jälkeen.

Lisätietoa Laurean Yrityksen kasvuun johtaminen -koulutuksesta..

Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!

3 ajatusta aiheesta “Työrauhasta työnantajabrändisi pohjaksi”

  1. Toit esille erittäin tärkeän ilmiön, Kimmo! Me tarvitsemme pohdinnan/reflektoinnin hetkiä jotta uudistuismme. Pelkkä suorittaminen ei ole hyvä. Ehkä meidän pitäisi opiskella enemmän ajanhallintaa ja työn muotoilua? YAMK-opinnoissa meillä on lähipäiviä, ehkä nämä olisi niitä rauhoittumisen hetkiä?

  2. Hyvä kirjoitus Kimmo! Nykyään taitaakin olla jo aika yleistä, että omasta kalenterista varataan aikaa “varsinaiseen” työntekoon, päivät kun täyttyvät muutoin täyteen palavereista, meileistä ja kaikesta akuutista. Ja tuo jatkuva työmoodissa tai valmiustilassa olo on tainnut tulla älypuhelimien myötä jäädäkseen. Kun meili kilahtaa, usein se tulee luettua heti, oli miten myöhä tahansa. Nykytyöelämässä vaaditaankin hyviä itsensä johtamisen taitoja, jotta työmoodista osaa välillä vaihtaa aidosti vapaalle.

  3. Kiitos Kimmo! Tuntuu että jos hetkeksi päästää irti töistä, joutuu tekemään kaksin verroin työtä saadakseen taas juonen päästä kiinni. Ajattelulle jää työpäivässä todella vähän aikaa. Päivät menee palavereissa ja kello 16 jälkeen pääsee käsiksi niihin “oikeisiin” töihin…
    On päiviä, jolloin “huopatossutehdas” tai kirjaston hiljaisuus houkuttelee.

Kommentoi