Kiusaaminen varhaiskasvatuksessa

Keskiviikkona 11.3. aamukahvia juodessani katsoin ylen aamu-uutisia. Ruudun ala-laitaan tuli uutisotsikko “Kiusaaminen kiellettiin varhaiskasvatuksessa lailla, mikään ei muuttunut.” Hetkessä ajatukset olivatkin jo työasioissa ja pohdin, eikö mikään ole todellakaan puolessatoista vuodessa muuttunut?

Lue lisää Kiusaaminen varhaiskasvatuksessa

”Kuinka kauan kestää ennenku…?”

Pienessä kyläyhteisössä Länsi-Vantaalla on vain yksi päiväkoti ja yksi lähikoulu, johon esikoulusta siirrytään. Vuosien saatossa ikäluokan koko on vaihdellut 30 molemmin puolin. Tänä vuonna innokkaita tulevia ykkösluokkalaisia on alle tuon määrän. Minulla on ollut ilo seurata tämän toimintakauden ajan oman ryhmäni 14 esikoululaisen arjen touhuja ja juhlahetkiä.  Juhlahetkiin ovat ehdottomasti kuuluneet vierailut lähikoulun liikuntasalissa ja koulun vapaissa luokkatiloissa, joka toinen maanantai.

Lue lisää ”Kuinka kauan kestää ennenku…?”

Kauniita unia

Päiväunet – Mitä ne tarkoittavat lapsen kehitykselle?

Lasten päiväunet herättävät meissä aikuisissa, niin vanhemmissa kuin kasvattajissakin tunteita.

Saako lapsi nukkua päiväunet? Saako lapsi nukkua kunnon päiväunet, vai pienet torkut? Pidetäänkö lapsi hereillä vaikka lasta väsyttäisi?

Jokainen lapsi on erilainen nukkumistapoineen ja rytmineen. Olemmehan me aikuisetkin erilaisia, toiset iltavirkkuja ja toiset aamuvirkkuja. Toinen kaipaa 9h unet ja toinen selviää 6h nukkumisella.

Lue lisää Kauniita unia

Mussa tuntuu!

Hyvinvointia edistävien taitojen harjoittelu kannattaa aloittaa jo varhain. Ne eivät synny itsestään! Tärkeitä itsesäätelyä vahvistavia taitoja ovat mm. mielen malttaminen, mielihyvän viivästyttäminen ja toisten huomioiminen. Liian nopealle mielihyvälle altistuminen on haitallista ja hidastaa tärkeiden tunnetaitojen oppimista. Varhaiskasvatuksessa kasvattajan ymmärryksellä ja ohjauksella sekä pedagogisesti suunnitelluilla oppimisympäristöillä tuetaan lapsen yksilöllisten voimavarojen vahvistumista ja hyvinvointia. (Sainio & Pajulahti & Sajaniemi, 2020.)

Lue lisää Mussa tuntuu!

Kun kannu kellahti kumoon

On rauhallinen hetki päiväkodin lapsiryhmässä. Istahdan korituoliin vähän matkan päähän kotileikissä hääräävistä lapsista. Pitäisi tarkistaa puhelimesta, että huoltajat ovat kirjanneet lapsensa saapuneiksi ja merkata vapaalla ja sairaana olevat lapset järjestelmään. Joltain vanhemmalta on tullut tekstiviesti. Sekin pitäisi lukea ja siihen vastata. Näytöllä näkyy myös vastaamaton puhelu fysioterapeutilta, ja esimies on lähettänyt sähköpostia punaisen huutomerkin kera. Pyyhkäisen puhelimen näyttöä ja alan selata, mihin kaikkeen informaatioon täytyy reagoida.

Lue lisää Kun kannu kellahti kumoon

Lukemisen taika – yhteinen aika

Monet harrastukset, tv-ohjelmat ja pelit kilpailevat perheen yhteisestä ajasta. Lukeminen on yhteistä tekemistä ja yhdessä vietettyä laatuaikaa. Kirjan lukuhetket ovat yleensä leppoisia ja rentoja kahden- tai perheenkeskeisiä hetkiä, jolloin rauhoitutaan, kuten usein ennen päivä- tai yöunia tai muuten vain käperrytään sohvan kulmaan. Lukeminen lähekkäin auttaa lasta rauhoittumaan ja lapsi saa tankattua läheisyyden tarvettaan.Hyvä, lempeä kosketus ja läheisyys viestii suojaa ja antaa aivoille signaalin, että nyt voi rauhoittua” toteaa lastenpsykiatri Jukka Mäkelä. Lukeminen voi olla myös virittäytymistä leikkiin tai kirjan avulla voidaan käsitellä kysymyksiä, jotka koskettavat lapsen elinympäristössä tapahtuvia asioita. Lisäksi kirjan avulla voidaan tutustua lapsen kiinnostuksen kohteina oleviin asioihin tai tutustua vaikka erilaisiin kulttuureihin, kirjoista on siis moneksi.

Lue lisää Lukemisen taika – yhteinen aika

Juuret ja siivet

”On kaksi asiaa, jotka voimme toivoa jättävämme lapsillemme: juuret ja siivet.” Tässä sanonnassa asuu viisaus ja lähtökohta elämälle. Riittävän vahvat juuret ja kyllin kantavat siivet tukevat ja kannattelevat ihmistä silloin, kun maa järisee ja myrskytuuli tuivertaa. Ne kannattelevat ihmistä myös silloin, kun on päätösten teon ja epäröinnin aika.

Lue lisää Juuret ja siivet