Pasova – Kevät 2020

Nuorten yksinäisyys

Yksinäisyys koskettaa valtaosaa ihmisistä jossain elämänvaiheessa ja se voi olla vain hetkittäistä ja liittyä tiettyihin tilanteisiin. Yksinäisyys voi myös pitkittyä ja ulottua elämän monille eri alueille. Tutkimusten mukaan joka kuudes lapsi tai nuori kärsii vakavasta yksinäisyydestä. Vuoden 2019 kouluterveyskyselyn mukaan yli 9 % peruskoulun 8. ja 9.-luokkalaisista kertoi, ettei heillä ole yhtään läheistä ystävää, kenen […]

Nuorten yksinäisyys Read More »

Mussa tuntuu!

Hyvinvointia edistävien taitojen harjoittelu kannattaa aloittaa jo varhain. Ne eivät synny itsestään! Tärkeitä itsesäätelyä vahvistavia taitoja ovat mm. mielen malttaminen, mielihyvän viivästyttäminen ja toisten huomioiminen. Liian nopealle mielihyvälle altistuminen on haitallista ja hidastaa tärkeiden tunnetaitojen oppimista. Varhaiskasvatuksessa kasvattajan ymmärryksellä ja ohjauksella sekä pedagogisesti suunnitelluilla oppimisympäristöillä tuetaan lapsen yksilöllisten voimavarojen vahvistumista ja hyvinvointia. (Sainio & Pajulahti

Mussa tuntuu! Read More »

Ruma ja ällöttävä

Nuorille on tärkee tulla hyväksytyksi johonkin, usein tämä luo paineita myös esimerkiksi näyttää joltakulta, jonkinlaiselta. Pelko siitä että on erilainen johtaa usein siihen, että nuori pyrkii miellyttämään jotain tai yrittää olla jotain, mitä itse ihannoi esimerkiksi. Nuoret vertailevat itseään muihin, se on väistämätöntä ja näin on aina tapahtunut, nyt mukaan tuo uutta vertailu kenttää vielä

Ruma ja ällöttävä Read More »

Yhteisöllisyys vahvistaa

Oma jaksaminen ja hyvinvointi on monien ihmisten mielissä näinä päivinä. Huolehditaan syömisestä, nukkumisesta ja liikkumisesta. Omistetaan fitnesskellot, joogamatot ja idätetään silmuja tiskikaapissa. Ollaan ketodieetillä, käytetään detox-kuureja ja lisäravinteita. Meditoidaan. Kaikki tämä on tietysti hyväksi. Kuinka moni tämän hyvinvointihuuman keskellä, muistaa huolehtia kaikkein tärkeimmästä hyvinvoinnin peruspilarista? Sen ja kiireisen arjen keskellä tämä helposti unohtuu ja välttämättömimmät

Yhteisöllisyys vahvistaa Read More »

Leikkien oppia

Leikin eri hyödyistä on puhuttu laajalti jo vuosikymmenien ajan. Leikki kehittää lapsen vuorovaikutustaitojen kehittymistä, keskittymiskykyä kuin myös tunnetaitojen kehitystä. Leikistä on hyötyä lapsen kokonaisvaltaiselle kehittymiselle. Leikin kautta lapset hahmottavat maailmaa. Leikkimällä lapset löytävät itselleen leikkitovereita ja usein myös leikkimällä he käsittelevät omia tunteitaan ja rakentavat käsitystä itsestään kuin myös muista ihmistä.

Leikkien oppia Read More »

Äiti, miksei kukaan tullut?

On juhlapäivä. Isä on leiponut upean kaksikerroksisen kakun, jota kiertää vaaleanpunainen ruusupursotus ja päällä koreilee yksisarvinen kakunkoriste. Tekisi mieli upottaa sormi kuorrutukseen ja maistaa hieman. Mutta vielä ei voi, vieraat saapuvat kello kuudelta. Vielä puolituntia. Se tuntuu loputtoman pitkältä ajalta. Vielä ehtii katsoa, että pöydälle katetut prinsessakuvin koristellut lautaset, mukit ja pillit ovat järjestyksessä. Äiti

Äiti, miksei kukaan tullut? Read More »

Kun kannu kellahti kumoon

On rauhallinen hetki päiväkodin lapsiryhmässä. Istahdan korituoliin vähän matkan päähän kotileikissä hääräävistä lapsista. Pitäisi tarkistaa puhelimesta, että huoltajat ovat kirjanneet lapsensa saapuneiksi ja merkata vapaalla ja sairaana olevat lapset järjestelmään. Joltain vanhemmalta on tullut tekstiviesti. Sekin pitäisi lukea ja siihen vastata. Näytöllä näkyy myös vastaamaton puhelu fysioterapeutilta, ja esimies on lähettänyt sähköpostia punaisen huutomerkin kera.

Kun kannu kellahti kumoon Read More »

Huumeet varjostavat koulujen käytäviä

Ylen uutiset selvittivät kyselyllä, miten huumeet näyttäytyvät pääkaupunkiseudun yläkouluissa. Kyselyyn osallistui 40 opettajaa nimettömänä. Osa kyselyyn vastanneista opettajista oli hyvin huolissaan nykyisestä tilanteesta. Yhden vastanneen opettajan näkemyksen mukaan jokaisessa koulussa on jonkinlainen huumeongelma.

Huumeet varjostavat koulujen käytäviä Read More »

Osallisuuden edistäminen ryhmäytyksen keinoin kouluissa

Muistan lukeneeni jonkin aikaa sitten uutisen, jonka otsikossa sanottiin koululuokkien olevan pieniä yhteiskuntia. Ja niinhän se on. Luokassa pätevät tietyt lainalaisuudet, kuten yhteiskunnassakin. Luokalla on johtaja, opettaja, joka määrittää, mitä luokan tulee tehdä. Luokan oppilaiden tulee osata toimia itsenäisesti, sääntöjä ja normeja noudattaen. Luokissa on erilaisia ”kansalaisia”; on tehokkaita työläisiä, elämyksiä kaipaavia reppureissajia sekä mukavuudenhaluisia

Osallisuuden edistäminen ryhmäytyksen keinoin kouluissa Read More »