Sähkösaappaat & vauhtivarpaat liikkeelle

Hei 

Olemme neljä ensimmäisen vuoden sosionomiopiskelijaa Laureasta.   

Blogimme käsittelee erityislasten ja heidän perheidensä elämään liittyviä teemoja, arjen iloja, haasteita ja ajankohtaisia aiheita.

Blogin nimellä kuvataan arkea, jossa ympärillä viuhuvat sähkösaappaat ja vauhtivarpaat. 

Tervetuloa seuraamaan kirjoittelujamme! 

Kuva: Pexels

– Anastacia, Anna, Joona ja Tina –

Haastavat kasvatustilanteet varhaiskasvatuksessa

Luin syksyllä Liisa Ahosen kirjan Haastavat kasvatustilanteet: lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja (2017). Ahonen on tehnyt aiheesta aikaisemmin myös väitöskirjan. Kirja antaa oivalluksia usein kuormittaviin päiväkodin arjen tilanteisiin. Kirjassa käsitellään esimerkiksi tilanteita, joissa lapsi käyttäytyy uhmakkaasti, on levoton tai vetäytyy sekä miten kasvattajan olisi hyvä tarttua näihin tilanteisiin.

Lue lisää Haastavat kasvatustilanteet varhaiskasvatuksessa

Aistilelut ja apuvälineet mukana koulussa sekä arjessa

kuva: pixbay

Kun, aivokuoren aktivaatio taso laskee liian alhaiseksi esimerkiksi oppimistilanteessa, on lapsen hankala keskittyä koulussa annettuun tehtävään. Lapsi pyrkii tällöin itsesäätelemään aivokuoren aktiivisuutta levottomalla käytöksellä, mikä johtaa usein koulunkäynnin vaikeuksiin. Mikäli lapsi kokee tarkkaavaisuuden kanssa ongelmia, ei siihen toruminen auta, vaan lasta tulee pyrkiä tukemaan erinäisin keinoin, jotta keskittymiskyky saataisi pidettyä normaalilla tasolla. Neuropsykologiset häiriöt aiheuttavat lapselle tunne-elämässä sekä oppimisessa monia erilaisia haasteita. Lapsella saattaa olla hankaluuksia keskittyä tai hahmottaa antamaa tehtävää, jonka vuoksi oppiminen on hankalaa.

Lue lisää Aistilelut ja apuvälineet mukana koulussa sekä arjessa

Lasten oikeuksien viikko korostaa luottoa tulevaisuuteen

Tänään alkaa lasten oikeuksien viikko, joka huipentuu perjantaina kansainväliseen lasten oikeuksien päivään. Omien lasteni päiväkodissa lasten oikeuksien päivänä on nurinkurinpäivä. Silloin kaikki saavat pukeutua yöpukuun ja kaikki on ihan hassusti. Aamulla syödään herkkulounasta ja päivällä puuroa. Ruokailu voi tapahtua pöytien alla pipot päässä. Matot saattavat löytyä verhotangosta roikkumasta ja yöpukuiselle henkilökunnalle voi toivottaa aamulla päiväkotiin tullessaan vaikka ”Hyvää yötä”.

Jokainen saa osallistua sen verran kuin haluaa, mutta lapsille päivä tuntuu olevan yksi vuoden hauskimmista päiväkotipäivistä. Pedagogisesti päivä haastaa ajattelua, kun kaikkea joutuu miettimään vähän eri tavoin eikä asiat menekään ihan totutusti, vaikka päivärutiineista pidetäänkin kiinni. Jos esimerkiksi piirtää pöydän alapintaan teipattuun paperiin, on motoriikka uusien haasteiden edessä.

Lue lisää Lasten oikeuksien viikko korostaa luottoa tulevaisuuteen

Arjen kuormittavuus luo erityisvanhemmalle riskin uupua

Erityislapsen vanhemmuus on niin arvokasta kuin vanhemmuus vain voi olla. On palkitsevia hetkiä, iloa ja naurua, mutta lapsiperhearjessa on myös paljon kuormittavia tekijöitä. Vanhempien väsymys heijastuu ja vaikuttaa koko perheeseen, niin vanhemman toimintakykyyn, hyvinvointiin, ilmapiiriin kotona, perheenjäsenten keskinäisiin väleihin kuin vuorovaikutukseen parisuhteessa ja lapsen kanssa.

Lue lisää Arjen kuormittavuus luo erityisvanhemmalle riskin uupua

Verkkojen läpi

Aina avun saaminen ei ole helppoa. Lapsen oireiluun ei aina osata reagoida ajoissa koulussa tai kotona. Joskus lapsen haasteet jäävät näkemättä riittävän varhaisessa vaiheessa. Sain haastatella äitiä, joka kertoi kokemuksistaan tuen hakemisesta erityislapselle. Lapsi pääsi monen yhteiskunnan turvaverkon läpi, kunnes koulu lopulta tarttui tilanteeseen kiinni.

Laura, 35, on kahden lapsen äiti. Reilu vuosi sitten hänen vanhemmalla lapsellaan diagnosoitiin ADHD ja sensorisen integraation häiriö. Nykyään neljäsluokkalaisella Mikaelilla on ADHD-lääkitys. Nyt Mikael on saanut apua, mutta tuen saaminen oli pitkä prosessi, jonka aikana äiti koki itsensä usein avuttomaksi.

Lue lisää Verkkojen läpi

Arjen pienet hetket

Kuva: Pexels
Kuva: Pexels

Lapsen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin vaikuttaa paljon se, millaista tukea hän saa vanhemmiltaan ja omasta kasvuympäristöstään. On tärkeää muistaa arjessa kehua pieniäkin onnistumisia, jotta saadaan lapsen minäkuvaa kasvatettua. Osalla lapsista tietyt käyttäytymisen piirteet saattavat tuottaa vanhemmille hankaluuksia kasvatuksessa. Siihenkin, kuinka selviydymme arjen pulmista voi vaikuttaa monenlaiset tekijät, esimerkiksi unenpuute, tunnetilat ja motivaation puute.

Jos lapsella on hankaluuksia kohdata ympäristötekijöitä, ja hänelle osoitettuja odotuksia esimerkiksi neuropsykologisien häiriön kuten ADHD:n vuoksi, voi tulla vastaan tilanteita, joissa lapsen kyky kohdata tilanne ja sen vaativat kriteerit, eivät kohtaa ja näin syntyy ristiriitainen tilanne. Tarkkaavaisuuden, ylivilkkauden ja impulsiivisuuden lisäksi saattaa myös ilmetä liitännäishäiriöinä tunne-elämän pulmia, aistitiedon käsittelyn vaikeuksia sekä puheen tai kehityksen häiriöitä ja niillä voi olla suuri vaikutus siihen, kuinka lapsi selviää arjen hetkistä. On siis tärkeää luoda tilanteet lapselle niin, että hänen olisi mahdollista saada kokea onnistumisen tunteita ja näin päästä kasvattamaan omaa minä kuvaansa. Alla listattuna hieman arkipäiväisiä tilanteita ja käytännön vinkkejä.

Lue lisää Arjen pienet hetket

Voimauttava vuorovaikutus tietoiseksi kaikille

Viime keväällä osana opintojani tutustuin ensimmäistä kertaa voimauttavaan vuorovaikutukseen. Puhuimme paljon kanssaopiskelijoideni kanssa siitä, kuinka emme olleet kuulleet tästä lähestymistavasta aiemmin, vaikka monet meistä olivat jo työskennelleet sosiaalialan eri työkentillä jo jonkun aikaa. Toivon, että tämän blogitekstin kautta saisin kasvatettua ihmisten tietoisuutta asiaa koskien. Mitä voimauttava vuorovaikutus siis on?

Lue lisää Voimauttava vuorovaikutus tietoiseksi kaikille

Erityinen tarvitsee tukea

ADHD, kuulovamma, downin sydrooma, autismi, diabetes, epilepsia, reuma… Erityislapsi ei ole tarkka termi, vaan päinvastoin hyvin kirjava. Sitä käytetään yleisesti esimerkiksi varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa.

Erityislapsella viitataan lapseen, jolla on tarvetta erityiseen tukeen. Valtaosa näistä tuista on suunnattu alle 16-vuotialle. Erityislapsilla kasvun, kehityksen ja oppimisen edellytykset ovat saattaneet heikentyä esimerkiksi vamman, sairauden tai toimintavajauden takia.

Lue lisää Erityinen tarvitsee tukea