Opiskeluhyvinvointi

Opiskeluhyvinvointia on opiskelun ja muun elämän riittävä tasapaino. Opinnot edistyvät suunnitellusti ja onnistumiset tuottavat iloa. On tärkeää, että arjessa on aikaa myös muulle kuin vain opiskelulle. Esimerkiksi vapaa-ajan harrastuksille, ystäville ja perheelle. Stressi ja kiire kuuluu kuitenkin myös osaksi opiskeluhyvinvointia, ja nekin edistävät opintoja pienissä määrin. Stressistä ja kiireestä on kuitenkin tärkeää muistaa palautua riittävästi.  

Itse olen huomannut näin polkuopiskelijana, sekä monimuoto-opiskelijana, että on hyvin tärkeää osata aikatauluttaa koulutehtävät, työt ja vapaa-aika, jotta mikään ei veisi suurinta aikaa arjesta. Itselleni on tärkeää päästä välillä tekemään jotain sellaista, joka saa ajatukset hetkeksi muualle, jotta jaksan taas paremmin koulu, sekä työarkea. Tein viime syksyllä koulutehtävää hyvinvoinnista ja sitä kautta löysin muutaman hyödyllisen sivun, jossa oli erilaisia harjoituksia esimerkiksi rentoutuminen ja mindfulness. Aluksi olin hieman ennakkoluuloinen, mutta päätin kuitenkin kokeilla niistä muutamia ja huomasinkin, että rentouduin niiden avulla huomattavasti helpommin ja unohdin hetkeksi koulutehtävät ja niiden lähestyvät deadlinet.  

Opiskeluhyvinvointi voi jokaisella joskus olla koetuksella ja on hyvä itse välillä miettiä omaa tilannetta. Mistä voit itse sitten huomata heikentyneen opiskeluhyvinvoinnin? Opintojen jumiutuminen, mielialan lasku, muisti- ja keskittymisongelmat, sekä uupuminen ja unettomuus ovat hyviä merkkejä opiskeluhyvinvoinnin huonontumisesta. Kun huomaa, että oma opiskeluhyvinvointi on kärsinyt voi silloin itse miettiä ne ensimmäiset peruskysymykset, mitkä vaikuttavat melko paljon kaikkeen meidän arjessamme. Nukutko riittävästi, miten syöt ja juot, sekä liikutko sopivasti ja onko sinulla aikaa myös muulle elämiselle kuin pelkälle opiskelulle? On tärkeää saada opiskelu, sekä muu elämä tasapainoon. Mikäli jompikumpi näistä vie suuremman ajan arjesta, niin silloin kumpikin koettelee opiskeluhyvinvointia.  

Niin sanottu ensiapu opiskeluhyvinvoinnin edistämiseen löytyy melko läheltä. Ihan ensimmäiseksi kannattaa aina ottaa puheeksi asiat, jotka mietityttävät ystävien, sekä perheen kanssa. Huolen voi ilmaista myös opettajille ja opintopsykologeille, sekä terveydenhuolto on myös paikka, jossa asian voi ottaa puheeksi. Laitan loppuun vielä linkin sivulle, jossa itse tein muutamia harjoituksia.

Harjoitukset | MIELI Suomen Mielenterveys ry

Yksi kommentti artikkeliin ”Opiskeluhyvinvointi

  1. AnSa

    Opiskeluhyvinvointi on aina subjektiivinen kokemus siitä, kuinka sinä voit suhteessa opiskeluun. Tällaisena poikkeusaikana opiskeluhyvinvoinnista huolehtimisen tärkeys väistämättä korostuu. Koronaan ei tietenkään kukaan voinut valmistautua etukäteen ja kukaan ei viime keväänä tiennyt, miten kauan se tulisi kestämään. Eikä tiedetä vieläkään! Se kuitenkin tiedetään, että opiskelijoiden opiskeluhyvinvointi on heikentynyt. Tätä väittämää tukevat lukuisat netistä löytämäni kirjoitukset.

    Opiskelijan hyvinvointi tuntuu olevan aina vaakalaudalla: Opiskelu, työ, vapaa-aika, perhe, harrastukset, kaikille näille pitäisi löytyä sopivasti aikaa. Kirjoituksessasi totesit kiireen ja stressin kuuluvan opiskelijan arkeen. Olen kanssasi samaa mieltä, sillä ne ovat ”tulta pyllyn alla”. Koronan mukanaan tuoma etäopetus on opiskelijoille tehtyjen kyselyiden mukaan lisännyt työmäärää ja vähentänyt opiskelijoiden saamaa opetusta ja ohjausta. Kasvokkain tapahtuvien tapaamisten puuttuminen on myös nostanut yksinäisyyden opiskelijoidenkin ongelmaksi. Olet yksin neljän seinän sisällä ja yksin opiskelusi kanssa. Myös fyysinen terveys kuuluu opiskeluhyvinvointiin ja nyt se on uhattuna koko ajan. Kaikki nämä seikat ovat lisänneet stressiä ja kiirettä, eivätkä siten ainakaan edistä opiskeluhyvinvointia.

    Ja sitten saat eräänä päivänä ilmoituksen kännykkääsi siitä, että olet altistunut koronavirukselle kuntosalilla käydessäsi. Näin minulle kävi ja pisti hetkessä pasmat sekaisin. Ryntäsin koneelle täyttämään Omaolo.fi sivuston oirearviota, varasin ajan näytteen ottoon, kelasin mielessäni kaikki henkilöt, joita olin tavannut altistumiseni jälkeen, soitin äidille, siskolle, mummolle ja menin otattamaan näytteen. Vuorokauden ajan hyvinvointini oli 0. Vuorokauden kuluttua sain tuloksen: negatiivinen. Opiskeluhyvinvointini kohosi kattoon hetkessä. Avattuani tietokoneeni silmiini osui tekstisi ja päätin kommentoida sitä. Kiitos!

Vastaa