#Arkisia viserryksiä maailmanmenosta – Twitter 2020

Twitter on ihmisiä ja yhteisöjä ympäri maailmaa yhdistävä viestintämuoto, jota voidaan käyttää uutisvälineenä tai markkinointiviestintään.

Twitterissä kerrotaan tapahtumista ja ilmiöistä perinteisen median tapaan sekä aivan arkisista asioista, kuten päiväkirjassa on ollut tapana. Twitter eroaa päiväkirjasta ja perinteisestä mediasta siten, että kaikki pääsevät ääneen kaikkien nähtäville ja vielä reaaliajassa. Twitterin tyypillisiä piirteitä ovat uutiset ja ajankohtaiset aiheet, nokkela sanailu, ironia ja julkisuus.

Twiiteissä kerrotaan, mitä tapahtuu juuri nyt. Facebookissa fiilistellään ja blogissa analysoidaan syvällisemmin maailmanmenoa.

– Alexander Stubb

Twitterissä viestintä on hyvin tehokasta, sillä sen maksimipituus on 140 merkkiä. Lyhyiden viestien avulla voidaan kertoa oman tai muun maailman tilasta. Twiittaamisen suosio perustuukin sen helppouteen ja Suomessa on arviolta noin 300 000 Twitter-käyttäjää. Twitterin ”esi-isänä” voidaan nähdä kahden ihmisen välinen 160-merkkinen tekstiviesti. Twiitit ovat kuin avoimia tekstiviestejä.

Facebook on kuin sukujuhlat, , kun taas Twitter on lähimpänä perinteistä tiedotusvälinettä. Instagram on puolestaan kuin kotibileet, joista vanhemmat on saatu häädettyä pois. Twitter siis poikkeaa Facebookista monella tavalla. Suurin ero tässä on se, että twiitit ovat kaikkien nähtävillä, kun taas Facebook on suurimmaksi osaksi suljettu yhteisö. Julkista ja avointa päiväkirjaa tai blogia muistuttavaa Twitteriä kutsutaankin usein mikroblogipalveluksi. Mitä sinä viserrät tänään?


Lähteet:

Stubb ja Enbuske Stubb, A. & Enbuske, T. 2014. #Twitterkirja. Helsinki: Otava.

Vainikka, E., Noppari, E., Heinonen, A. & Huhtamäki, J. 2013. Twiiteryhmiä ja uutispäivittelyä: Toimittajana sosiaalisessa mediassa. Tampere: Journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskus COMET: Tampereen yliopisto, Viestinnän, median ja teatterin yksikkö.

Kommentoi