Kiitos, riittää jo!

Uuvun välillä seuraamaan uutisia, vaikka ne olisivat täynnä tärkeää
informaatiota. En jaksa välittää maailman hädästä enkä kiinnostua
julkkiksten aamupaloista. Informaatioähkystä kärsii moni muukin. Se myös vaikeuttaa viestinnän ammattilaisten työtä.

Sosiaalisen median informaatiotulva  

Sosiaalisen median läpimurto on räjäyttänyt informaation
määrän aivan uusiin sfääreihin. Tarjolla on tavallisten ihmisten
ajatuksia, kokemuksia ja neuvoja. Sosiaalisessa mediassa kuka
tahansa voi julkaista ja jakaa eteenpäin mitä tahansa. Se on lisännyt myös valeuutisten näkyvyyttä.

Huomatuksi tulemisen haaste 

Vaikka viestinnän välineet kehittyvät, viestintä tuntuu aina vain haastavammalta. Ensimmäinen haaste on se, miten tavoittaa ihmiset. Mitä viestimiä kannattaa käyttää?

Suurin haaste on tulla nähdyksi informaatiovirrassa. Ihmiset poimivat suuresta tietomäärästä vain itseään kiinnostavat asiat. Monet viestit jäävät huomaamatta.

Miten saada viesti perille?

  • Visuaalisuus on asia, jota ei voi korostaa liikaa. Viestin täytyy olla houkuttelevan näköinen, jotta sen ääreen pysähtyy.
  • Selkeys on toinen avain onnistumiseen. Viestin täytyy olla helposti ymmärrettävässä muodossa. Esimerkiksi lyhyet ja yksinkertaiset lauseet.

Lisää tällaista!

Informaatioähkystä huolimatta me ihmiset olemme edelleen
tiedonjanoisia. Viestinnän ammattilaisten tehtävä onkin esittää
asiat niin mielenkiintoisesti, että lukija tai kuuntelija haluaa lisää.

Jätä kommentti

Vastaa