Ensiaskeleet oman henkilöbrändin rakentamiseen

Henkilöbrändi on yksi vahvimmista työkaluista edetä omalla ammatillisella uralla ja myös hyvä tapa itsensä kehittämiseen.  Satsaamalla omaan henkilöbrändiin pystyt näyttämään oman ammatillisen puolen julkisesti sosiaalisessa mediassa ja opit kasvattamaan vaikutusvaltaasi sekä luomaan itsestäsi arvokkaan kilpailuvaltin. Me kaikki luomme itsellemme jatkuvasti henkilöbrändiä joko hyvässä tai pahassa vaikka siihen ei olisi tietoista tarkoitusta. Henkilöbrändäyksellä pyrimme erottumaan työnhaussa ja tässä blogissa tulenkin kertomaan vinkkejä, kuinka siinä onnistutaan.

1. Kuka olet ja missä olet hyvä?

Jotta pystyt rakentamaan itsellesi menestyksekkään henkilöbrändin, joka ilmaisee tarkasti henkilökohtaisen ja ammatillisen identiteettisi on sinun ensin tunnettava itsesi. Pyri havainnoimaan itseäsi ja luo lista henkilökohtaisista vahvuuksista ja heikkouksista. Kysy itseltäsi: mikä motivoi sinua, millä toimialalla pärjäät ja missä projekteissa voit viettää tunteja tuntematta ylikuormitusta.

2. Mistä haluat olla tunnettu?

Henkilöbrändisi on enemmän kuin heijastus siitä, kuka olet nykypäivänä. Se on suunnitelma mihin mennä. Arvioi vahvuutesi ja heikkoutesi, jotta pystyt löytämään itsessäsi taidot ja piirteet, jotka erottavat sinut muista. Voit myös pohtia, missä haluaisit olla 10 vuoden päästä ja mistä haluat olla tunnettu. Tämä helpottaa sinua selvittämään, mitä sinun pitää tehdä saavuttaaksesi sen.

3. Kuka on yleisösi?

Määrittele millaisen yleisön haluat tarinoillasi tavoittaa. Ovatko he alan asiantuntijoita, rekrytoijia vai jonkun tietyn yrityksen työntekijöitä? Mitä nopeammin määrität oman yleisösi, sitä helpommaksi tulee tarinoiden luominen, koska tiedät mitä sinun täytyy heille kertoa.

4. Tutki ja tutustu haluamaasi aiheeseen

Henkilöbrändin tavoitteena on erottua muista. Et pysty olla kaikista paras, jos et tutki muita jo olemassa olevia brändejä. Katso, mitä muut menestyvät henkilöbrändit tekevät ja pyri seuraamaan heidän jalanjälkiänsä.

5. Verkostoidu

Kun kehität omaa henkilöbrändiäsi, on tärkeää jatkuvasti verkostoitua. Verkostoidu muiden alan tekijöiden kanssa ja osallistu erilaisiin tapahtumiin. Mitä enemmän verkostoidut – sitä enemmän pystyt luomaan itsellesi arvoa ja sitä todennäköisemmin sinut osataan tunnistaa henkilöbrändinä.

6. Muista olla läsnä eri kanavissa

Yksi tärkeimmistä menestyksekkään henkilöbrändin edellytyksistä on olla läsnä siellä, missä sinun yleisösikin on. Pyri kertomaan parhaimmat tarinasi juuri siellä, missä muut sen haluavat kuulla. Muista kuitenkin, että henkilöbrändisi on muuallakin kuin verkossa ja rakennat sitä jatkuvasti myös sen ulkopuolella.

Menestyksekkään henkilöbrändin luominen on pitkä projekti, joka kehittyy ja muuttuu jatkuvasti. Seuraamalla näitä ohjeita pystyt kuitenkin ottamaan ensimmäiset askeleet oman henkilöbrändisi luomiseen. 

To find yourself, think for yourself.

Sokrates

Kommentoi