Henkilöbrändäys

Henkilöbrändäys osana oman uran kehittämistä

Henkilöbrändäys
Anna persoonasi näkyä brändipolkua suunnitellessa

Oman uran kehittämisen kannalta henkilöbrändäys on noussut merkittävään asemaan. Se antaa työnantajalle ja rekrytoijalle lisätietoa luonteestasi sekä millainen työntekijä olet. Henkilöbrändäys on hallitun mielikuvan luomista itsestä. Meillä jokaisella on olemassa henkilöbrändi, sillä ympärilläsi olevilla ihmisillä on sinusta jonkinlainen mielipide. Merkillepantavaa on, että positiivinen henkilöbrändi tuo lisää uramahdollisuuksia.

Brändipolun rakentaminen vaatii aikaa

Oman uran kehittämisen kannalta on olennaista rakentaa ja suunnitella brändipolku, johon vaikuttaa oma persoona, osaaminen ja haluttu kohderyhmä. Roomaa ei rakennettu yhdessä yössä, joten myös brändipolkua rakentaessasi pitää olla kärsivällinen. Brändipolkua rakentaessa on ensiarvoisen tärkeää miettiä, miten erotut joukosta ja miten luot itsellesi positiivisen maineen. Tämä tulee tehdä ammatillisen osaamisen kautta, mutta samalla heijastaen itseluottamustasi sekä persoonaasi.

Käytä aikaa brändipolun suunnitteluun.

Brändipolkua rakentaessa huomioi ainakin nämä:

  • Ole oma itsesi
    • Tuo rohkeasti oma persoonallisuutesi esiin, sillä mahdollisen roolin esittämisestä jää aina kiinni
    • Korosta hyviä puoliasi
  • Luo suhteita
    • Vuorovaikutteisten suhteiden luominen edesauttaa henkilöbrändin kehityksessä niin kasvokkain kuin verkossa
  • Anna suoritustesi puhua
    • Tee työsi moitteetta ja aikataulussa, jolloin puskaradioiden kautta sinusta kiirii sana luotettavana ja hyvänä työntekijänä

Verkossa sosiaalinen media antaa loistavan mahdollisuuden henkilöbrändin muodostamiseen. Se on hyvä lisä, jonka avulla saat tilaisuuden tuoda esiin omaa persoonaasi, joka ei välity CV:n tai työhakemuksen kautta.  On syytä kuitenkin muistaa, että kaikki kommentit saattavat levitä hyvinkin laajalle sekä hyvässä että pahassa. Työnantajat seuraavat tätä nykyä myös sosiaalista mediaa.

Verkossa toteuta ainakin seuraavat toimenpiteet:

  • Valitse huolella kanavat, joissa kohderyhmäsi vaikuttaa
    • Luo yhtenäinen linja, ulkoasu ja yhteystiedot kaikkiin kanaviin
  • Osallistu aktiivisesti keskusteluihin
    • Jotta sinut huomioidaan, sinulle tulee olla kiinnostavaa sanottavaa
    • Tarpeen vaatiessa, sinun tulee pystyä vastaanottamaan myös kritiikkiä

Henkilöbrändin rakentamisen suuremmaksi esteeksi muodostuu usein suomalaisille tuttu vaatimattomuus. Keskity omien vahvuuksien esiin tuomiseen ja unohda mitä muut saattavat ajatella sinusta.

Kuvat: Pexels.com

Jätä kommentti

Vastaa