Henkilöbrändäys – verkossa ja kasvokkain

Heinäkuussa 2020 ensimmäisen videon Tik-Tokiin laittaneen “Pinjan” suosituinta videota on katsottu 6,7 miljoonaa kertaa.

Koria tunnetaan tästä Kymijoen ylittävästä rautatiesillasta.
Nyt Koria tunnettanee yhtä hyvin Pinyaphat ”Pinja” Häkkisen kotipaikkana. Kuva: Pixabay

Brändäyksen merkitys vaikuttajamarkkinoinnissa on ensiarvoisen merkityksellistä, sillä suurin osa vaikuttajamarkkinoijista pyrkivät ansaitsemaan oman elantonsa bloggaamalla tai muuten olemalla esillä verkossa. Vaikuttajille on tärkeää ottaa kolmisenkymmentä vuotta käytössä ollut markkinointiväline eli internet haltuun ja erikoistua, erilaistua ja pyrkiä luomaan itselle omaleimainen brändi.

Korialta maailmalle

Kouvolan Sanomien 16.4.2021 päivätyssä jutussa kerrotaan, että korialaisen (taajama Kouvolan kaupungissa) Pinyaphat ”Pinja” Häkkisen videoilla on Tik-Tokissa miljoona seuraajaa. Heinäkuussa 2020 ensimmäisen videon Tik-Tokiin laittaneen “Pinjan” suosituinta videota on katsottu 6,7 miljoonaa kertaa. Pinja kehuu videoillaan Suomea ja haluaa kertoa thainkielisillä videoillaan, että Suomi on maailman paras maa. (Penttinen 2021.) 

Videot ovat mitä parhainta mainosta Suomelle, ja hyvä esimerkki siitä, miten halvalla ja ilman kaupallisia intressejä tehty toiminta voi tuoda runsaasti hyvää julkisuutta sekä itse tekijälle että Suomelle. 

Kunnallisvaalit 13.6, brändäyksen kulta-aikaa

Edellisen kaltaisesta julkisuudesta voisi jokainen kunnallisvaaliehdokas olla kateellinen. Pinjan Tik-Tok seuraajat ovat pääasiassa Kouvolan kuntarajan ulkopuolelta. Siitä ei olisi Pinjallekaan hyötyä mahdollisena kunnallisvaaliehdokkaana, muuten kuin osoittamaan hänen hyvää verkostoitumistaitoa. Seuraava kuukausi on henkilöbrändäyksen kulta-aikaa sekä verkossa että koronarajoittein myös kasvokkain. Tänä vuonna kunnallisvaaliehdokkaiden brändäys on ennennäkemättömän suurta verkossa, sillä ymmärrettävästi turuilla ja toreilla tehtävä vaalityö on vähäisempää kuin koskaan.  Kunnallisvaaliehdokkaiden tukijoukoissa mietittänee tällä hetkellä kovasti, kuinka ehdokas brändätään, jotta menestys olisi mahdollisimman hyvä. Olisiko heillä Pinjalta jotain opittavaa?

Lähteet:

Penttinen, A. 2021. Korialla asuvan Tiktok-suosikin Suomi-videoilla on maailmalla miljoona seuraajaa – Thaimaalaislähtöinen Pinyaphat Häkkinen saa fanipostia lähes viikoittain: Katso suositut videot. Kouvolan Sanomat 16.5.2021. Viitattu 18.5.2021. https://www.kouvolansanomat.fi/paikalliset/4141705

Suomi parhaimmillaan? Kuva: Pixabay
Vai Suomi parhaimmillaan. Kuva: Pixabay

Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!

Kommentoi