Mitä on otettava huomioon yrityksen maineen ylläpitämisessä?


Kuvalähde: Pixabay

“Maine on aina tosi, vaikka se ei aina olisikaan oikeudenmukainen.”

Teemu Kokko

Maineen parantaminen

Maine on yrityksen menestymisen kannalta olennaisin tekijä ja samanaikaisesti vaikein ylläpitää. Hyvät, maineikkaat yritykset kestävät isommatkin kolaukset. Huonossa maineessa olevalla yrityksellä yllätyksellinen vastoinkäyminen voi olla sen loppu. Kauppatieteen tohtorin Teemu Kokon mukaan “maine on aina tosi, vaikka se ei aina olisikaan oikeudenmukainen”. Suomalainen vanha sanalasku pitää paikkansa tänäkin päivänä: Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmaksi.

Taloudellinen menestys

Hyvää mainetta seuraa taloudellinen menestys. Taloudellisella menestyksellä on vaikutusta yrityksen maineeseen. Vastuullinen toiminta on maineen kannalta olennaista. Suomen maineikkaimpiin yrityksiin kuuluvat Kone ja Supercell. Suomalaisille johtamisessa on tärkeää omistajien kasvojen näkyvyys ja perheyhtiöiden toimintatavat. Suomalaisten luottamus maineikkaisiin yrityksiin on heikentynyt. Useiden yritysten suunta ei ole toiminnan suhteen kehittynyt eikä yhteiskunnallinen vuorovaikutus kehittynyt niin nopeasti kuin olisi odotettu.

Hyvinvoiva yritys

Suomalaisten yritysten on syytä ottaa vakavasti huomioon maine kilpailukyvyn edistämisessä. Maine on aineetonta pääomaa. Hyvämaineisella yrityksellä on vakiintunut brändimaine markkinoilla. Hyvämaineisella yrityksellä on pääomaa, parempia työntekijöitä, asiakkaiden suosituksia ja laadukkaita yhteiskunnan palveluita yrityksen eduksi. Hyvässä tasapainossa oleva yritys on eläväinen ja hengittää vapaasti.

Jätä kommentti

Vastaa