Organisaation maine sosiaalisen median tuomaroimana

Selatessani Instagramin toinen toistaan kulinaristisempien ruokapostausten ja Mariaanien hautaakin syvempien mietelauseiden keskeltä puhelimen näyttöni täyttää lähes poikkeuksetta jonkin organisaation ehdotettu postaus. Ne ovat yleensä mainoksia, kannanottoja tai muita ilmoitusluontoisia asioita, joita yhdistää tavoite parantaa organisaation näkyvyyttä sekä mainetta.

Sosiaalinen media itsessään on erinomainen markkinointialusta hinta/laatu -suhteeltaan. Se voi olla pienen organisaation ainut viestintäväline, jolla pyritään saavuttamaan kerralla koko asiakaskunta. Vastaavasti koko asiakaskunta voi kerralla saavuttaa sekä organisaation että muut asiakkaat.

Somen aikakauden organisaatioviestintä on kovassa syynissä

Viestien sisältöihin, alatekstiin, sanomiin ja sanomattomuuksiin kiinnitetään huomiota erityisen tarkalla silmällä. Jos organisaatio ottaa kantaa aktiivisesti pinnalla keikkuviin teemoihin, sitä odotetaan siltä myös jatkossakin. Mitä aktiivisempi organisaatio, sitä tarkkasilmäisempi seuraajakunta.

Organisaatioiden somevaikuttaminen vaatiikin erityisen harkintakykyistä ja ajanhermolla kulkevaa toimintaa. Harha-askel harkintakyvyn pettäessä voi johtaa organisaation maineen kannalta epäedullisiin sekä resursseja kuluttaviin lopputuloksiin.

Vaikutus molemminpuolinen

Sosiaalisen median vaikutus organisaatioiden maineelle voi kuitenkin olla molemminsuuntainen. Onnistunut someviestintä voi parhaimmillaan tehostaa organisaation näkyvyyttä ja mainetta merkittävästikin.

Sosiaalisen median käyttäjämassat toimivat organisaatioiden maineen sekä tuomarina että valamiehistönä. Tutkimusten mukaan ihmisille on luontaista arvostaa mielipiteitä, jotka ovat äärimmäisempiä, kuin samansuuntaiset omat yksilölliset kantansa. Näin ollen maineeseen kohdistuva vaikutus ilmenee somessa usein kärjistyen, jonka ansiosta organisaatio voi maksaa hetken harkitsemattomuudestaan runsaasti tai korjata onnistuneen viestinnän hedelmiä ämpäri tolkulla.


Jätä kommentti

Vastaa