Relaa jo aivojesi takia!

Somen pauloissa

Oletko riippuvainen somesta? Selaatko jatkuvasti Instagramia, Facebookia, Tiktokia tai jotain muuta vastaavaa? Jos puhelimesi piippaa, hätkähdätkö? Vangitsevatko jotkut tietyt somessa olevat jutut sinut helposti pauloihinsa? Jos sinulla ei ole tekemistä, tartutko älylaitteeseen ja etsit sieltä jotain? Ymmärrätkö, että aina ei tarvitse olla tavoitettavissa? Miten moni meistä myöntääkään, että voisi vastata myöntävästi moneen edellä esitettyyn kysymykseen. Elämme siis informaatiotulvassa, halusimme tai emme.

Aivotutkija Minna Huotilaisen mukaan yhteiskunnan kiire ja suorituskeskeisyys laittaa meidät ihmiset koetukselle. Informaatiotulva kuormittaa ja se aiheuttaa ihmisille lisästressiä. Hänen mielestään pitkään jatkunut stressi voi muuttaa jopa aivojemme rakennetta. Huotilainen suositteleekin meitä huolehtimaan aivojemme tyhjäkäynnistä. Tähän auttaa esimerkiksi sohvalla loikoilu ja saunominen. Jokaisen meistä pitäisi oppia arvostamaan rentouttavaa tekemistä yhtä lailla kuin toimeliaisuutta. Laiskuus onkin siis joskus hyve.

Informaatioähkyn syynä informaatioteknologian kehitys

Informaatiotulvan seassa on tietenkin tärkeääkin tietoa. Onkin taitolaji, miten sen osaa erotella. Nyt korona-aikana on myös ollut paljon valetietoa, disinformaatiota. Moni ihminen on joutunut miettimään, mikä on totta ja mikä ei.

Miten me sitten hallitsemme omaa stressiämme, on hyvin yksilöllistä. Toinen skarppaa ja ryhtyy toimintaan, toinen lamaantuu. Informaatioähkyn yksi syy on informaatioteknologian kehitys. Viestit kulkevat nopeasti aikaan ja paikkaan sitomattomasti. Informaatio liikkuu reaaliaikaisesti eri puolille maapalloa. Tämä kaikki tapahtuu silmänräpäyksessä ja erilaisia reittejä pitkin.

Miten saada oma viesti perille

Me joudumme tekemisiin myynnin ja markkinoinnin kanssa. Joudumme miettimään, miten saamme omat viestimme perille näin suuressa informaatiotulvassa. Miten erotumme massasta? Mielestäni meillä pitää olla tarpeeksi asiantuntijuutta, jotta vakuutamme asiakkaamme ja luotettavaa tietoa kohderyhmästämme, jolle viestintämme on osoitettu.

Lähteet: Kantola, S. 2021. Informaatiotulva uhkaa aivojemme hyvinvointia. Tutka pro. Viitattu 30.11.2021. https://tutka.pro/hyvinvointi/informaatiotulva-uhkaa-aivojemme-hyvinvointia/

Kommentoi