Sisäisen viestinnän kulmakivet – 3 vinkkiä parempaan työyhteisöviestintään

Sisäinen viestintä on monessa organisaatiossa suuri haaste. Organisaation johdon tehtävänä on innostaa ja motivoida työyhteisöä sekä rakentaa toivoa tulevaan. Kun työntekijä kokee olonsa innostuneeksi, jakaa hän intoa myös muille organisaation jäsenille. Älä kuitenkaan hätäänny, mikäli kamppailet kyseisen haasteen kanssa. Alla olevien vinkkien avulla pääset sisäisen viestinnän kehittämisessä alkuun.    

© Austin Distel, Unsplash

1. Ruoki avoimuutta

Avainsana toimivalle sisäiselle viestinnälle on avoimuus. Olitpa sitten toimitusjohtaja, vakituinen työntekijä tai harjoittelija, olet samanarvoinen. Jos johtoryhmä elää omassa pilvilinnassaan, eikä kommunikoi koko työyhteisön kanssa, nähdään esimies vaikeasti lähestyttävänä. Tärkeätä on korostaa, että jokainen työntekijä on työyhteisölle arvokas. Työyhteisössä kaikki ovat yhtä tiimiä, eikä ihmisten titteleiden tulisi asettaa seiniä työntekijöiden välille. Avoin viestintäkulttuuri lisää luottamusta ja mahdolliset ongelmat on helpompi nostaa esille.

© Austin Distel, Unsplash

2. Ole läsnä

Vaikka kaikilla on omat kiireensä, tulee muistaa, että olemme ihmisiä ja meillä kaikilla on omat ilot ja surumme. Esimiehen tulee osoittaa kiinnostusta työntekijän hyvinvointia kohtaan ja todella olla läsnä. Sähköpostien sijaan voi toisinaan tarttua puhelimeen tai keskustella asioista vaikka videopuhelun äärellä. Työntekijän tulisi kokea voivansa olla yhteydessä esimieheensä matalalla kynnyksellä.

3. Vähemmän moittimista, enemmän kannustamista

Esimiestyössä tulee muistaa inhimillisyys ja karistaa liiallinen auktoriteetti. Nuhtelu ja moittiminen lannistaa työntekijää ja luo tunteen siitä, ettei hänen ponnistelujaan arvosteta. Keskity rakentavaan kritiikkiin ja ohjaa työntekijää oikeaan suuntaa. Työyhteisössä tulee korostaa yhdessä tekemisen merkitystä, jolloin vastaantulevat haasteet kohdataan yhdessä.

Kommentoi