Nuorten talousosaaminen on kriisissä

Teksti: Veera Eronen, Noel Heikkilä, Emilia Sippola, Anni Jyränoja, Elvi Muukka

Nuorten talousosaaminen on heikompaa muihin ikäluokkiin verratessa. (Amagir ym., 2018.) Ongelman ratkaisuksi on luotu WorryEscape –niminen hanke. WorryEscape on Laurea Ammattikorkeakoulun koordinoima hanke, jonka tavoitteena on parantaa nuorten aikuisten talousosaamista. Hanke alkoi 1.8.2024 ja päättyy vuoden 2025 lopussa ja sitä rahoittaa Oikeusministeriö. Hankkeen avulla luodussa WorryEscape -pelissä pelaajien tavoitteena on ratkaista Kainon tiukka rahatilanne ja luoda budjetti seuraavalle kuukaudelle. Peli on tarkoitettu nuorille aikuisille avuksi yksinasumiseen liittyvien tulojen ja menojen hahmottamiseen. Pelissä nousee esiin niin huijausviestit, kuin ruoan tilaamisen kallis hinta.

Lähdimme testaamaan peliä käytännössä 16–18-vuotiaille lukiolaisille yhteiskuntaopin tunneille. Päivän aikana ohjasimme pelin kahdelle eri ryhmälle. Ensimmäinen ryhmistä oli Arjen talouden kurssi, joka on talouden taitoja syventävä opintojakso. Oppitunnilla oli mukana 21 opiskelijaa, jotka olivat jaettu viiteen ryhmään, joista neljässä oli neljä opiskelijaa ja yhdessä viisi opiskelijaa. Toinen ryhmä muodostui 23:sta yhteiskuntaopin pakollisen taloustietokurssin opiskelijasta, jotka jaettiin kolmeen viiden hengen, ja kahteen neljän hengen ryhmään.

Oppitunnit oli suunniteltu niin, että ennen tunnin alkua tarvittavat välineet, pelipohjat ja pöytäryhmät olivat asetettu valmiiksi. Tunnin alkuun varattiin aikaa n. 15 minuuttia esittäytymiselle, hankkeelle ja ohjeille. Noudattaen pelinvetäjän oppaan antamia ohjeita, oli helppo turvata opiskelijoille mahdollisimman selkeä ohjeistus ja pelin kulku. Kummatkin ryhmistä olivat selkeästi kiinnostuneita pelin suorittamisesta jo luokkaan astuessa. Nuorten omat opintojaksojen opettajat asettivat heille motivaattorina lisäpisteitä nopeimmin suorittaneelle ryhmälle. Panokset nostivat opiskelijoiden motivaatiota ja innostusta entisestään. Tämän jälkeen aloitettiin itse peliaika, joka oli 45 minuuttia. Pelin aikana autoimme nuoria tarvittaessa, kiertäen luokassa ja valvoen suoritusta. Kaikki opiskelijat olivat syventyneitä peliin, eikä ongelmatilanteita havaittu. Peliajan loputtua käytiin yhteisesti oikeat vastaukset läpi ja nuorille tarjottiin mahdollisuus palautteille ja kysymysten esittämiselle. Nuorten aktiivisuus palauteosioissa oli huomattavan suppeaa. Pelin ohjaajina havainnoimme tilanteet ja tartuimme niihin kiinni. Tarjosimme vapaiden puhevuorojen sijasta nuorille väittämiä, joiden perusteella he äänestivät viittaamalla saaden oman äänensä kuuluviin.

Loppukeskustelusta ilmeni, että peli oli nuorille haastavaa ja ohjeissa ilmeni jokseenkin puutteita. Puutteita tai sekavuutta ilmeni nuorten mukaan mm. ruokabudjetin selvittämisessä. He kokivat yksinolevan henkilön ruokabudjetin selvittämisen olleen hämäävää. Suurin osa opiskelijoista toivoi tämän tyyppistä pelipedagogiikkaa muillekin kursseille. Kysyimme myös muita talousosaamiseen liittyviä kysymyksiä nuorilta. He äänestivät lähes yksimielisesti kokevansa säästämisen ja arjen budjetoinnin tärkeäksi. Muutama nuorista kertoi jo kiinnittävänsä huomiota kuukausittaisiin menoihin tai omaavansa säästöjä.

Koimme pelitilanteen alkuun jännittäväksi, sillä omasta pelikokemuksesta oli kulunut aikaa. Hyvien valmisteluiden jälkeen pelitilanne sujui kuitenkin ongelmitta ja mielestämme oli antoisaa ohjata peliä sekä päästä opettajan saappaisiin pariksi tunniksi. Tämä oli ainutlaatuinen tilaisuus päästä harjoittamaan ohjaamisen taitoja sekä testaamaan omaa osaamista. Näistä taidoista on hyötyä tulevaisuudessa sosiaalityön kentällä asiakaskohtaamisissa niin ohjaamisen kuin talousosaamisen näkökulmasta. Peli selkeästi lisäsi nuorten talousosaamista ja toi heille onnistumisen kokemuksia, ja näemmekin eri opetustyylit tärkeänä osana yhä kehittyvää kasvatusalaa.

Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!

Kommentoi