Hakukonemarkkinointi – Mitä sinun tulisi tietää lyhenteistä SEM, SEO ja SEA?

Oletko mahdollisesti miettinyt mitä eroa on SEO:lla, SEM:llä ja SEA:lla? Tässä blogipostauksessa käymme läpi mitä nämä lyhenteet tarkoittavat ja miten käsitteet eroavat toisistaan!

SEM, Search Engine Marketing eli hakukonemarkkinointi

Hakukonemarkkinointi tarkoittaa hakukoneissa tapahtuvaa markkinointia ja näkyvyyden hallintaa. Mahdollisia asiakkaita yritetään johdatella hakukoneista yrityksen sivuille joko orgaanisesti eli luonnollisilla hakutuloksilla tai maksetulla mainonnalla. Tärkeintä ei ole sivuston liikenteen määrä, vaan potentiaalisten asiakkaiden tavoittaminen ja houkuttelu yrityksen sivustolle asiaankuuluvien hakusanojen avulla. Mitä korkeammalla yritys on hakukoneen hakutuloksissa, sitä enemmän sivusto saa kävijöitä.

Hakukonemarkkinoinnin etuja ovat mm. kustannustehokkuus ja mitattavissa olevat tulokset. Hakukonemarkkinointi pitää sisällään hakukoneoptimoinnin ja hakusanamainonnan.

SEO, Search Engine Optimitation eli hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnin avulla sivuston löydettävyys paranee. Tarkoituksena on saada yritys hakutuloksissa mahdollisimman korkealle, jotta saadaan asiakkaita siirtymään sivulle. Onnistuneeseen optimointiin eli hakukonelöydettävyyteen vaikuttavat verkkosivuston sisältö, tekniikka, rakenne ja maine.

  1. Sisällön tulisi vastata asiakkaiden ongelmiin ja palvella heitä ostopolun jokaisessa vaiheessa. Jotta potentiaaliset asiakkaat kiinnostuisivat sivuista, sisällön tulisi olla mielenkiintoista. Sivustolla vietetty aika kertoo, että hakusana kohtaa sisällön kanssa ja täten sivusto kannattaa pitää hakutuloksissa korkealla. Lisäksi tekstien pituus ja kuvien otsikointi vaikuttavat sijoitukseen hakukoneessa. Sisällön ollessa johdonmukaista, hakukoneet ymmärtävät paremmin mihin asioihin sivusto liittyy ja näin ollen sijoitus hakutuloksissa paranee.
  2. Tekniikassa otetaan huomioon esimerkiksi kuinka nopeasti sivu latautuu ja kuinka hyvin sivustoa voi selailla eri laitteilla. Tärkeää on kiinnittää huomiota myös sivuston turvallisuuteen ja loogiseen rakenteeseen. Kun sivujen tekniikka ja rakenne on kohdillaan ja palvelee hyvin käyttäjiä, hakukone nostaa sivuston hakutuloksissa korkealle.
  3. Sivuston maine vakuttaa siihen miten hakukone määrittelee sivuston uskottavuuden ja luotettavuuden. Luotettavuuteen vaikuttavat linkit, jotka ohjaavat sivustolle ja näiden linkkien sivustojen maine. Hakukone suosii luotettavampia sivustoja.

Yrityksen sivustoa tulisi jatkuvasti optimoida ja kehittää, jotta kilpailevat yritykset eivät nouse hakutuloksissa ohitse. Orgaaninen näkyvyys on yritykselle maksutonta.

SEA, Search Engine Advertising eli hakusanamainonta

Hakusanamainonta on hyvä keino nostaa näkyvyyttä hakukoneissa. Tunnetuin hakusanamainonnan hallintatyökalu lienee Google Ads. Google Adsissa voi määrittää oman budjetin sekä tavoitteen. Tavoitteita ovat yritykseen soitettujen puheluiden lisääminen, verkkokaupassa käyntien lisääminen tai käyttäjien ohjaaminen yrityksen sivustolle. Lisäksi mainonnan pystyy kohdentamaan maantieteellisesti. Hakusanamainonnassa maksetaan vain sivuston klikkauksesta.

Google määrittää hakusanamainoksille arvon, jota kutsutaan nimellä Ad rank. Ad rankin avulla Google määrittelee missä järjestyksessä ja mitä mainoksia se näyttää orgaanisten hakutulosten seassa. Näkyvyyteen vaikuttaa:

  1. Oma tarjous eli bid
  2. Mainoksen ja laskeutumissivun laatu ja yhteensopivuus
  3. Asiayhteys, jolla hakija hakee tietoa hakukoneesta
  4. Mainoslaajennukset eli ad extensions

Yllämainitut asiat muodostavat siis Ad rankin, jonka tulee ylittää Googlen vaatimukset, jotta mainokset voisivat näkyä hakutuloksissa. Google ei näytä käyttäjille mainoksia, jotka eivät ratkaise heidän ongelmiaan, joten maksullista mainontaa käytettäessä, sekä sivuston sisällön että mainonnan sisällön tulisi olla mahdollisimman hyvin suunniteltua ja mielenkiintoista – pelkällä rahalla ei saa nostettua sijoitusta hakukoneessa.

Lähteet:

Soininen, S. 2019. SEO, SEA, SEM…ja mitä niistä pitää tietää? Luettu 24.11.2020. https://marketing.bang.fi/blogi/seo-sea-sem-ja-mita-niista-pitaa-tietaa

Digimoguli. Hakukonemarkkinointi SEM= SEO & SEA. Luettu 24.11.2020. https://digimoguli.fi/palvelut/markkinointi/hakukonemarkkinointi/hakukoneoptimointi/

Tulos.fi. Hakukonemarkkinointi. Luettu 24.11.2020. https://www.tulos.fi/hakukonemarkkinointi

Goole Ads. Näin se toimii. Luettu 24.11.2020. https://ads.google.com/intl/fi_fi/home/how-it-works/

Viikko media- ja videotuotannon harjoittelijan kalenterissa

Täällä kirjoittelee Johnny, kolmannen vuoden tietojenkäsittelyopiskelija. Olen Laureassa työharjoittelussa video- ja mediatuotannossa. Työtehtäviini kuuluu käytännössä videokuvauskeikat, niiden editointi sekä graafinen suunnittelu.

Lue lisää Viikko media- ja videotuotannon harjoittelijan kalenterissa

Koronan vaikutus mielenterveyteen

Istut junassa ja sinua alkaa yskittämään. Vilkuilet ympärillesi. Mietit, miten muut reagoivat tai huomaako kukaan. Korona on saanut meidät suhtautumaan yskimisiin ja aivasteluihin uudella tavalla. Pelko, että toiset leimaisivat koronan kantajaksi, voi olla vahva.

Lue lisää Koronan vaikutus mielenterveyteen

Kuormittavatko opinnot? 5 vinkkiä arjessa jaksamiseen

Koulutehtävät lisääntyvät ja deadlinet painavat päälle. Väsyttää. Kuulostaako tutulta? Opiskelu on antoisaa ja hauskaa, mutta ajoittain se saattaa olla myös hyvin kuormittavaa. Tenteistä pitäisi selviytyä hyvin arvosanoin, ja opinnoissa pitäisi edetä tavoitetahdissa. Viime aikoina esimerkiksi sosiaalisessa mediassa on käyty paljon keskustelua opiskelijoiden työmäärästä ja kuormittumisesta.

Lue lisää Kuormittavatko opinnot? 5 vinkkiä arjessa jaksamiseen

Hyppy journalismista viestintään

Mikä sinusta tulee isona? Tätä kysymystä monelta on kysytty varmasti jo lapsesta lähtien. Siinäpä vasta hyvä kysymys, johon itse jollain tasolla etsin vielä vähän aikaa sitten vastausta. Kun minun tuli aikoinaan lukion jälkeen aika pohtia mihin jatkaisin matkaa, olin ensin hyvin hukassa. Mitä ihmettä minä oikein haluaisin tehdä isona? Hetken kriiseilyn jälkeen asia oli kuitenkin melko selvä.

Lue lisää Hyppy journalismista viestintään

Some kuuluu kaikille

Saavutettavuus on ollut pinnalla viime aikoina, kun julkisen sektorin toimijat pyrkivät tekemään verkkosivuistaan mahdollisimman käyttäjäystävällisiä ja saavutettavia. Saavutettavuusdirektiivi WCAG 2:n (web content accessability guideline) pohjalta tarkastellaan verkkosivujen saavutettavuutta, sekä tehdään mahdollisia muutoksia. Tarkoituksena on, että esimerkiksi näytönlukuohjelmalla voisi navigoida sivustolla helposti ja vaivattomasti, sekä lisätä käyttäjien itsenäisyyttä.

iPhone, jonka sovellus näkymässä auki useita sosiaalisen median sovelluksia, kuten facebook ja snapchat.
Lue lisää Some kuuluu kaikille

Ravintoloiden hiilijalanjälki -työpajoissa piirrettiin polkuja vähähiilisempään toimintaan

Lue lisää Ravintoloiden hiilijalanjälki -työpajoissa piirrettiin polkuja vähähiilisempään toimintaan

Sisällöntuottajasta strategiksi – viestinnän ja median tulevaisuus

Miten viestintä- ja media-ala muuttuu? Millaisia uusia toimenkuvia on odotettavissa? Viestinnän alalle lupaillaan kasvua sekä työpaikkoja tulevaisuudessa, mutta alan ammattilaisten voi olla yhä vaikeampi tunnistaa, mitä taitoja uran aikana tarvitsee. Viestintä- ja median-alan tulevaisuuteen kytkeytyvä blogipostaus pohjautuu Ylen julkaisemaan “Mikä minusta tulee isona?” -webinaariin (24.9.2020) sekä alan opiskelijan ajatuksiin.

Lue lisää Sisällöntuottajasta strategiksi – viestinnän ja median tulevaisuus

Työkokemusta kerryttämässä tulevaisuutta varten

Harjoittelu Laurean hakijamarkkinoinnissa on antanut jo nyt ensimmäisen kahden kuukauden aikana minulle todella paljon. Olen päässyt kehittämään osaamistani ja tutustumaan moniin erilaisiin työkaluihin. Harjoittelu on mielestäni todella tärkeä osa ammattikorkeakouluopintoja. Siinä pääsee konkreettisesti tuomaan opittua teoriaa käytännön tasolle ja kerryttämään itsevarmuutta työelämää varten.

Lue lisää Työkokemusta kerryttämässä tulevaisuutta varten