Vahingot minimoidaan harjoittelemalla kriisiviestintää etukäteen

Paloiko tuotantorakennus tai aiheuttiko pandemia raaka-ainepulan?  Kriisi tulee aina yllätyksenä ja on usein omanlaatuinen. Vahinkojen minimoimiseksi organisaatiolla tulee olla toimiva kriisiviestintäsuunnitelma ja sitä pitää harjoitella etukäteen.

Lue lisää Vahingot minimoidaan harjoittelemalla kriisiviestintää etukäteen

Henkilöbrändäys osana oman uran kehittämistä

Henkilöbrändäys
Anna persoonasi näkyä brändipolkua suunnitellessa

Oman uran kehittämisen kannalta henkilöbrändäys on noussut merkittävään asemaan. Se antaa työnantajalle ja rekrytoijalle lisätietoa luonteestasi sekä millainen työntekijä olet. Henkilöbrändäys on hallitun mielikuvan luomista itsestä. Meillä jokaisella on olemassa henkilöbrändi, sillä ympärilläsi olevilla ihmisillä on sinusta jonkinlainen mielipide. Merkillepantavaa on, että positiivinen henkilöbrändi tuo lisää uramahdollisuuksia.

Lue lisää Henkilöbrändäys osana oman uran kehittämistä

Asiakaskokemuksien vaikutus ja vuorovaikutuksien merkitys

Omien kokemusteni mukaan onnistunut palvelukokemus syntyy tavoitettavuudesta, ystävällisyydestä, asioiden nopeasta ja suoraviivaisesta hoitamisesta sekä asiantuntijuudesta. Asiakkaalle kaikki se, mitä tapahtuu taustalla, on toissijaista.

Lue lisää Asiakaskokemuksien vaikutus ja vuorovaikutuksien merkitys

Sosiaalisen median merkitys yrityksen markkinoinnissa

Uusien sukupolvien ikääntyessä, sosiaalinen media nostaa päätään yhä korkeammalle ja suurempaan merkitykseen. Sosiaalisen median suosion myötä jokainen menestyvä yritys on nykypäivänä sosiaalisessa mediassa jollain tasolla. Yritys voi käyttää erilaisia sosiaalisen median kanavia joko markkinointiin, verkostoitumiseen, lisänäkyvyyden saamiseen sekä vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa, valitsemalla yrityksen imagoon sekä kohderyhmälle parhaiten sopivan sosiaalisen median kanavan. Miten juuri sinun yrityksesi eroaa muista yrityksistä sosiaalisessa mediassa? Mikä on sosiaalisen median merkitys yrityksen markkinointia ajatellen?

Lue lisää Sosiaalisen median merkitys yrityksen markkinoinnissa

Organisaation maine

Omalle kohdalleni sattui jokunen aika sitten tilanne, jossa jouduin “pelinappulaksi” erään yrityksen maayhtiöiden väliin. Olin tehnyt varauksen toisen maayhtiön kautta, kun josta olin sitten varsinaisesti varausta lunastamassa. Jälkimmäisessä paikassa yritin asiaa hoitaa paikan päällä, ja siellä ollut asiakaspalvelija teki parhaansa, mutta samalla hetkellä torui asiakkaan eli minun kuullen omaa kollegaa. Reaktio oli luultavasti hyvin spontaani, mutta ei erityisen mieleinen minulle asiakkaana, koska olin jo siinä vaiheessa ehtinyt kyseenalaistamaan maayhtiöiden välisen tiedonkulun, ja seuraavaksi sain sitten todistaa yhtiön sisäistä eripuraa.

Lue lisää Organisaation maine

Miten kohdata asiakas verkossa epäonnistuneesti

Nykyään monella yrityksellä on yhtenä asiakaspalvelun muotona chat, jolla olisi mahdollista tuottaa lisäarvoa asiakkaalle, jos se olisi hyvin toteutettu. Mutta omat havaintoni ja arvioni ovat, että (ainakin) osittain siihen on lähdetty mukaan vain koska se on muodikasta, tai kun kilpailijoillakin on chat käytössä.

Lue lisää Miten kohdata asiakas verkossa epäonnistuneesti

Viisi vinkkiä miten luoda vuorovaikutusta etäkokouksiin

Minä kuuluin siihen joukkoon, joka iloitsi, kun poikkeusolot pakottivat jäämään etätöihin reilu vuosi sitten.  Työmatkoihini kului melkein tunti suuntaansa, joten aamuisin sain nukkua tunnin pidempään.  

Lue lisää Viisi vinkkiä miten luoda vuorovaikutusta etäkokouksiin

Millaisen viestin haluat välittää itsestäsi etäkokouksissa?

Katsoin taannoin Ylen Puoli seitsemän -ohjelman jaksoa, jossa Peter Nyman oli vieraana. Hän oli juuri julkaissut kirjan Viesti, vaikuta, vakuuta, jossa hän ottaa esille myös etäkokouksien viestinnälliset haasteet. Kun seuraa kokousta passiivisesti kotona näytön ääressä, ei välttämättä kiinnitä huomiota siihen, kun kasvojen ilme muuttuu rentoutuneen tympääntyneeksi. Nyman kutsui tätä, sekä naisilla että miehillä ilmenevää ilmettä ”resting bitch face” tai lyhennettä RBF.

Lue lisää Millaisen viestin haluat välittää itsestäsi etäkokouksissa?

Somepresenssin merkitys yritykselle

Sosiaalisen median tärkeyttä ei tänä päivänä voi yksikään yritys kiistää. Sillä miten yritys sosiaalisessa mediassa näkyy, voi olla kauaskantoisia seurauksia, niin hyvässä kuin pahassa. Mitä yrityksen kannattaa siis ottaa huomioon sosiaalisen median strategiaa mietittäessä?

Lue lisää Somepresenssin merkitys yritykselle