Teksti: Matilda Grann, Hillamari Grön, Marika Kolu, Emilia Siltanen & Janica Tanskanen
WorryEscape hankkeen tarkoituksena on parantaa nuorten ja nuorten aikuisten talousosaamista. Hankkeen rahoittajana toimii Oikeusministeriö, koordinaattorina Laurea-ammattikorkeakoulu, partnerina Itä-Suomen Yliopisto ja yhteistyökumppanina Kilpailu- ja kuluttajavirasto. Hankkeessa on kehitetty talouspakopeli. Peliä pelataan ryhmissä ja talousosaamisen lisäksi keskiöön nousee aktiivinen työskentely, yhteinen tavoite pelin läpäisemiseksi, pelaajien keskinäinen vuorovaikutus, yhteistyö ja ongelmanratkaisu.
Ryhmämme kävi ohjaamassa pelin yläkoulun yhdeksäsluokkalaisille yhteiskuntaopin tunnilla. Peliin osallistui 20 oppilasta 3–5 henkilön ryhmissä. Oppilaat olivat innostuneita pelistä ja kaikki olivat tosissaan mukana pelaamassa. Opettaja motivoi oppilaita pienellä palkinnolla. Viiden henkilön ryhmät osoittautuivat liian isoiksi. Peli kulki sujuvammin pienemmissä ryhmissä. Viikon viimeinen oppitunti näkyi oppilaissa levottomuutena, mutta oppilaat tsemppasivat hienosti koko tunnin ja peli imaisi heidät mukaansa.
Pelin alussa oppilaat eivät tarvinneet kovinkaan paljon apua. Ohjaajina pyrimme olemaan jatkuvasti läsnä, vaikka kukaan ei meitä olisi kaivannut. Kiersimme ryhmissä kyselemässä, kuinka peli sujuu. Aluksi viiden ohjaajan läsnäolo tuntui yliampuvalta, mutta loppua kohden oppilaat tarvitsivat kuitenkin enemmän apua. Varsinkin oikeita vastauksia tarkastettaessa viiden ohjaajan läsnäolo sujuvoitti toimintaa. Pelin alussa ohjaustyyli oli ympäripyöreä, jos ryhmä kysyi apua, vastaukseksemme eivät olleet suoria. Lopussa vastauksia annettiin suoremmin, jotta mahdollisimman moni ryhmä saa onnistumisen kokemuksen ratkaisemalla pelin.
Ennakko-oletuksenamme oli, että peli saattaa olla haastava yläkoululaisille. Oman talouden hallinta ei vielä yhdeksännellä luokalla ole niin ajankohtaista. Oppilaat olivat kuitenkin hyvin kartalla ja löysivät tarvittavat tiedot pelistä. Yksikään oppilas ei kuvannut peliä liian haastavaksi, vaikka kaikki ryhmät eivät saaneetkaan peliä täysin valmiiksi 45 minuutissa. Haastetta tuotti eniten opintotuen, opintorahan ja opintolainan erot ja tarkoitus budjetissa. Iso osa ryhmistä ei kompastunut huijausviesteihin ja maksumuistutuksiin.
Pelillisyys pedagogisena välineenä toimi mainiosti tämän ryhmän kanssa. Ryhmänä koemme, että pelillisyys on innostavampi opetuksen muoto luentomaiseen opetukseen verrattuna. Pelillisyys tuo opetukseen konkretiaa. Opettaja kertoi uskovansa, että monelle ryhmälle haasteeksi muodostunut opintotuen käsittäminen on pelin pelaamisen jälkeen helpompaa. Peliajan loputtua kävimme oikeat vastaukset läpi ja kyselimme, mikä tuntui helpolta ja mikä vaikealta. Loppukeskustelussa saimme positiivista palautetta. Meitä pyydettiin oppilaan toimesta pitämään peliä uudestaan, toki emme tiedä liittyikö tämä mahtavaan peliin vai opetuksen välttelemiseen. Oppilaat eivät olisi malttaneet enää jäädä loppukeskusteluun, koska viikonloppu odotti. Keskustelu jäi hiukan lyhyeksi oppilaiden levottomuuden vuoksi. Vaikka keskustelu oli lyhyt, kaikki oppilaat osallistuivat siihen ja lähtivät viikonlopun viettoon hyvillä mielin. Pelin ohjaaminen ryhmälle oli mukavaa. Ryhmän innostuneisuus tarttui meihin ohjaajiin. Oli hauska nähdä, miten nuoret lähtivät innolla peliin.
Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!
