Talouspakopeliä ammattikoulussa

Teksti: Mira Joensuu, Marcia Francisco, Inka Kahela, Maria Kokko & Vilmasisko Hynninen

WorryEscape talouspakopeli on oikeusministeriön rahoittama taloustietohanke. Sen tavoitteena on parantaa nuorten aikuisten talousosaamista. WorryEscape – hankkeen tarkoituksena on kehittää pakopeli, joka keskittyy kuluttajan oman talouden hallintaan ja talousosaamiseen, kirjaamalla kuukausittaiset tulot ja menot pysytään paremmin kartalla omasta taloudesta.

Talouspakopelin ideana on vahvistaa sosionomi- ja kotitalousopettajaopiskelijoiden omaa käytännön osaamista, sekä valmiuksia opettaa ja ohjata talousasioita tulevaisuuden työelämässä. On tutkittu, että nuorten talousosaaminen on muita ikäluokkia heikompaa. Pakopelin avulla monet nuoret vahvistavat sekä yleistä että digitaalista talousosaamistaan, sekä oppivat luotto- ja rahoitustuotteiden paremmasta tuntemuksesta.

Toteutimme pelin pelaamisen Vantaalla ammattikoulussa tekniikan alaa opiskelevan ryhmän kanssa. Ryhmässä oli 16 pelaajaa iältään 15–16-vuotiaita, ja heidät jaettiin neljään eri peliryhmään, eli jokaisessa ryhmässä oli neljä pelaajaa.

Jo ennen pelin alkua oli huomattavissa motivaation puutetta, ja kyseenalaistamista koko peliä kohtaan. Selitimme pelin taustan ja tarkoituksen, ja tämä herätti kiinnostusta osassa opiskelijoista. Pelillisyys pedagogisena välineenä on tehokas tapa lisätä oppimisen mielekkyyttä ja motivaatiota, mutta tässä ryhmässä suurta osaa nuorista ei kiinnostanut pelin pelaaminen, joka voi osittain johtua pelin pituudesta – osa nuorista totesi heti alussa sivuja olevan aivan liian monta.

Pelin aikana onnistuimme tukemaan ja kannustamaan osaa ryhmistä etenemään, ja osa nuorista hyödynsi aktiivisesti tarjottua apua. Toisaalta osa ryhmistä koki vaikeuksia keskittyä, ja kaikki eivät halunneet osallistua ohjaukseen. Tämä näkyi esimerkiksi niin, että tehtävien parissa ei aina pysytty, ja osa ajasta kului muuhun toimintaan.

Osa ryhmistä sai pelin ratkaistua onnistuneesti, kun tarjosimme tukea ja ohjausta. Kokonaisuudessaan peli tarjosi monelle nuorelle mahdollisuuden oppia talousasioita, ja luulemme, että ainakin osassa oppilaista heräsi kiinnostusta aiheeseen.

Koimme pelitilanteen kaoottiseksi ja osa nuorista eivät halunneet pelata peliä. Motivoituneet oppilaat pelasivat peliä hienosti ja pääsivät läpi, muiden häiriköinnistä huolimatta. Häiriköille piti huomautella pelin säännöistä sekä normaaleista käytöstavoista. Oma taloustietomme auttoi meitä ymmärtämään peliä paremmin, jonka seurauksena osasimme tukea oppilaiden oppimista pelitilanteessa.

Loppukeskustelu jäi vajaaksi johtuen tilanteen kaoottisuudesta ja oppilaiden levottomuudesta. Moni oppilas koki haastavana ymmärtää, miten pakopelistä hyötyisi oikeassa elämässä tai miten se liittyi matematiikkaan. Purkutilanteessa vain osa oppilaista oli paikalla, mikä vaikeutti myös tilanteen kokonaisvaltaista analysoimista.

Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!

Kommentoi