Nuorten talousosaamisen tukeminen pelimuodossa

Teksti: Talvi Mäkelä Tamayo, Anni-Liinu Jormalainen, Rea Vänskä, Olha Voitsikhovska, Nina Takkula, Heidi Vartiainen

Worry Escape-peli on talousaiheinen pako/pulmapeli, jossa yritetään tasapainotella kuvitteellisen Kainon kuukausibudjettia. Peli on osa WorryEscape-hanketta, jonka tarkoituksena on tukea nuorten talousosaamista.

Kävimme pelaamassa peliä nuorisotilassa. Peliin osallistui noin 15 nuorta, vaihtelevan kokoisissa ryhmissä, noin 2–6 henkilöä per ryhmä. Alkuun nuoret olivat varautuneita, osa enemmän kuin toiset, ja lähtivät peliin mukaan enimmäkseen karkkilupauksen perässä. Pelin päästessä vauhtiin nuoret syttyivät ajatukselle ja alkoivat innostumaan pelin ratkaisemisesta. Kaikki ryhmät tarvitsivat tukea pelin ohjaajilta, ja vaikeammat pulmat ratkaistiin yhdessä. Ryhmän jäsenet myös innostivat toisiaan. Nuoret saivat kokea onnistumisia pelin parissa. Palkkio jaettiin pelkästä osallistumisesta, ei pelin “voittamisesta”. Näin varmistettiin, ettei kenellekään tullut ulkopuolinen tai tyhmä olo jos pelin kanssa oli haasteita.

Joidenkin ryhmien kanssa esiintyi haasteita yhdessä tekemisen kanssa. Muutama osallistuja joka koki osaavansa tehtävän, saattoivat omia tehtävää. Ohjaajana yritimme johdattaa kohti yhdessä ratkaisemista, yksi asia kerrallaan ja rauhassa. Näin yritettiin välttyä esimerkiksi huolimattomuusvirheiltä, ja huolehdittiin ettei kenellekään tule paha mieli.

Osa nuorista oli hukassa monien pelissä ilmenneiden talouskäsitteiden kanssa. Osa peliin osallistuneista nuorista olivat pelin kohderyhmää nuorempia, osa vain 13-vuotiaita. Erityisesti heille oli haastavaa toimia talouskäsitteiden kanssa ilman tukea. Ohjaajana toimimme tilanteessa niin, että keskustelimme nuorten kanssa eri käsitteistä ja niidenmääritelmistä. Käsitteistä keskustelemalla saimme avattua nuorille niiden roolia budjetissa ja sitä, miten ne tulevat ehkä heidänkin elämässään näkymään aikuisina. Vanhempien nuorten kanssa haaste oli enemmän sitä, etteivät he nähneet,miten talousasiat liittyvät heidän elämäänsä juuri nyt. Pelin edetessä kiinnostus kasvoi ja huomasimme ainakin osan oivaltaneen miten pelin opetukset voivat soveltua heidän elämäänsä jo muutaman vuoden kuluttua.

Ohjaajan näkökulmasta, käsitteet ja aiheet olivat tuttuja, mutta peli tarjosi myös konkreettisia keinoja ja välineitä budjetin tasapainottamiseen. Jotkut pelin osat saattoivat olla haastavia myös ohjaajille, ja nämä tehtiin yhdessä nuorten kanssa. Yhdessä tekeminen auttoi luomaan suhdetta ohjaajan ja ohjattavien välille, ja vaikeistakin ongelmista selvittiin yhdessä.

Talouden käsittely pelin kautta oli nuorille hyödyllistä ja varmasti tehokkaampaa kuin esimerkiksi kirjasta lukeminen. Peli myös auttoi simuloimaan hyvin mahdollista elämäntilannetta nuorelle, ja pelin pelaaminen auttaa valmistamaan heitä oman elämänsä hallintaan.

Pelin jälkeen juttelimme nuorten kanssa siitä, millaisia tunteita peli herätti, ja oliko pelistä hyötyä tulevaisuuteen. Osa nuorista oli sitä mieltä, että papereita ja tekstiä oli liikaa. Koodiavain oli hieman hankalakäyttöinen, ja sekä pelaajat että ohjaajat tarvitsivat sen kanssa apua. Vaikeimmat haasteet vaihtelivat paljon ryhmien välillä. Osa oivalsi asioita, joita toiset jäivät pohtimaan. Suurin osa pelaajista oli kuitenkin yksimielisiä siitä, että kokonaisuudessaan vaikeustaso oli sopiva. Osa ilmaisi pelissä opittujen taitojen olevan varmasti hyödyllisiä tulevaisuudessa. Moni sanoi, että ongelmien ratkominen kavereiden kanssa oli kivaa.

Nuorisotilan omat ohjaajat sanoivat, että peli oli hyvin tervetullut. He ovat mielellään mukana vastaavissa hankkeissa myös tulevaisuudessa.

Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!

Kommentoi