Teksti: Juho Hyvönen, Milla Lehtomaa, Minea Sulasma, Saana Tikkakoski
Testasimme talousaiheista pakopeliä nuorten kanssa kahdella eri oppitunnilla anonyymisti eräässä toisen asteen oppilaitoksessa. Nuoret pelasivat peliä 4 hengen ryhmissä, ja jokaisella tunnilla oli useita peliryhmiä. Toteutuksen tavoitteena oli selvittää, miten peli toimii käytännössä, millaisena nuoret sen kokevat ja millaisia havaintoja pelillisyys herättää talousosaamisen näkökulmasta.
Pelin kulku sujui kokonaisuutena hyvin. Ensimmäisellä tunnilla osa ryhmistä jäi ratkaisuissa hieman jumiin ja heistä ainoastaan osa pääsi pelin loppuun asti annetussa ajassa, jota oli niukasti. Toisella tunnilla tilanne oli päinvastainen, sillä kaikki ryhmät onnistuivat läpäisemään pelin. Tämä kertoi siitä, että alkuohjeistuksen selkeydellä, kokemuksesta pelin ohjaamisessa ja ryhmän sisäisellä dynamiikalla oli merkittävä vaikutus etenemiseen.
Nuoret olivat selvästi motivoituneita, osallistavia ja kiinnostuneita pelin sisällöstä. He antoivat pelistä hyvää palautetta ja useampi mainitsi, että vastaavaa harjoitusta voisi hyödyntää myös osana omaa oppilaitoksen opetusta. Osa abiturienteista huomautti, että joissakin kohdissa summia oli jo valmiiksi annettuna, jolloin laskemista ei aina tarvinnut tehdä itse. Tämä aiheutti keskustelua siitä, että oliko peli liian helppo kyseiselle ryhmälle, mutta niukan ajan vuoksi useampi ryhmä ei olisi välttämättä tässä tapauksessa läpäissyt peliä.
Pelin ohjaaminen oli aktiivista ja välillä myös ratkaisukeskeistä, sillä nuorille piti tarjota sopivia vihjeitä etenemisen tueksi. Ryhmät toimivat hyvin, ja ryhmien sisäinen vuorovaikutus oli vilkasta ja ongelmia ratkottiinkin yhdessä, tehtäviä jaettiin, ja onnistumiset huomattiin ääneen.
Pelinvetäjän näkökulmasta oli palkitsevaa nähdä, miten yhteistyö ja keskustelu toivat ryhmiä lähemmäs ratkaisua. Vuorovaikutus ohjaajien ja nuorten välillä oli mutkatonta. Nuoret uskalsivat kysyä, pyytää tarkennuksia ja testata omia ideoitaan. Pelitilanteet säilyivät hyväntuulisina sekä havaitsimme, että ohjaustarve ryhmillä väheni pelin edetessä.
Samalla pohdimme myös omaa talousosaamistamme ohjaajan roolissa. Pelin ohjaaminen muistutti tärkeästä taidosta ja opimme, että talousasioita kannattaa käsitellä selkeästi, konkreettisesti ja nuorten arkea vastaavin esimerkein, jotta opittu muistuu paremmin mieleen ja sitä on helpompaa hyödyntää käytännössä.
Koimme pelitilanteet kokonaisuutena onnistuneiksi ja innostaviksi. Pelillisyys toimi hyvänä pedagogisena menetelmänä ja toi oppimiseen toiminnallisuutta, jota nuoret selvästi arvostivat. Meille ohjaajina tilanne tarjosi myös uusia oivalluksia siitä, miten talousosaamista voi lähestyä nuorille mielekkäällä tavalla.
Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!
