Teksti: Saamia Aden, Reea Hangasluoma, Sanni Luomanen, Sinna Nordal, Vilma Väisänen
WorryEscape on nuorille suunnattu pakopeli, jonka tavoitteena on kehittää heidän talousosaamistaan. Nuorten talousosaaminen on huomattavasti muita ikäryhmiä heikompaa, siksi pelistä on erityisesti heille hyötyä. Pelissä tarkoituksena on selvittää siinä esiintyvän hahmon seuraavan kuukauden budjetti annettujen vihjeiden avulla. Kävimme ohjaamassa pelin peruskoulun 9. luokkalaisille. Oppilaita oli 18 ja he jakautuivat 3–5 hengen ryhmiin pelaamaan. Peliaikaa oli 45 minuuttia, jonka aikana suurin osa ehti pelata pelin loppuun.
Vaikka osa oppilaista koki pelin haastavaksi, he pitivät sitä kivana vaihteluna normaaliin opetukseen verrattuna. Ainoastaan yksi ryhmä pääsi lähelle oikeaa ratkaisua, mutta loput olisivat kaivanneet lisäaikaa arvoitusten selvittämiseen.
Oppilaat toivat esille, että he eivät ole opiskelleet koulussa tämän tyyppisiä talouteen liittyviä asioita ollenkaan ja siksi pelin materiaalien ymmärtäminen näin lyhyessä ajassa oli vaikeaa. Vaikka pelin sisällöt eivät olleet kyseiselle ikäryhmälle vielä ajankohtaisia, on tärkeää, että nuoret saadaan jo hyvissä ajoin ajattelemaan omia taloudenhallintataitojaan. Pelasimme pelin itse koulussa 5 hengen ryhmissä.
Pelin ohjaajalle on tärkeää omata hyvät talousosaamiseen liittyvät taidot, jotta pelin ymmärtäminen ja ohjaaminen sujuu mutkattomasti. Jokaisen pelin ohjaajan on suositeltavaa pelata peli läpi ennen ohjausta. Pelasimme pelin itse koulussa 5 hengen ryhmissä. Koemme, että peli sujuisi parhaiten 3 hengen ryhmissä, koska tällöin tekemistä riittäisi kaikille osallistujille.
Pelillisyys on pedagogisena välineenä mielestämme erityisesti nuorille hyvä, koska siinä pääsee toiminnallisuuden kautta oppimaan uusia asioita. Nuoret saattavat helposti kokea talousasiat tylsäksi, siksi oppiminen pelin kautta voi olla hyödyllisempää.
Oppilaiden välinen yhteistyö ja kommunikaatio sujui todella hyvin. Uskomme, että oppilaat eivät joko uskaltaneet tai osanneet pyytää apua. Tämän vuoksi oli tärkeää, että pelin ohjaajina kiersimme luokassa ja ohjeistimme oppilaita, mikäli vaikutti siltä, että he eivät päässeet etenemään pelissä.
Koimme, että pelitilanne oli rento ja miellyttävä. Luokkaa oli mukava ohjata ja oppilaat vaikuttivat siltä, että tekeminen oli heille mielekästä.Loppukeskustelussa kävimme läpi oikeat vastaukset ja vähän sitä, millaisia tunteita pelin pelaaminen herätti oppilaissa.
Pohdimme yleisellä tasolla rahankäyttöä ja budjetointia yhdessä oppilaiden kanssa. Tulimme siihen tulokseen, että 9.luokkalaiset eivät kovin paljoa mieti omia talousasioitaan. He eivät ole vielä kokeneet tarvetta perehtyä asioihin, koska itsenäistyminen ja esimerkiksi omilleen muuttaminen eivät ole suurimmalle osalle ajankohtaisia aiheita. Kaiken kaikkiaan WorryEscape-pakopeli on hyödyllinen ja hauska keino lisätä nuorten talousosaamista. Tekemisen kautta oppiminen on yleensä tehokasta ja mieluisaa.
Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!
