Etätöiden mestariksi

Etätyöskentely kasvattaa jatkuvasti suosiotaan. Se mahdollistaa joustavan työn ja vapaa-ajan yhteensovittamisen, kun töitä voidaan tehdä kotoa käsin, eikä matka-aikaan kulu aikaa. Se myös useimmissa tapauksissa antaa paremman työrauhan, kuin esimerkiksi avokonttorissa työskentely. Etätyöskentelyssä korostuu itsensä johtamisen taidot ja tässä seitsemän kohdan lista, kuinka itse olen maksimoinut onnistumiseni etätöiden mestariksi.

1. Herää hyvin

Älä hyppää suoraan sängystä koneen ääreen. Juuri heränneenä työskentely on hitaampaa, kun työpäivän alku menee heräillessä päivään. Syö, jumppaa tai käytä lemmikki ulkona ennen työpäivän aloitusta.

2. Tee to-do -lista

Suunnittele työpäiväsi ennakkoon ja tee itsellesi to-do -lista. Näin työpäivän hahmottaminen selkeytyy ja parantaa ajankäyttöä.

3. Pidä taukoja

Vaikka välillä tuntuu, että työt kaatuvat päälle, nii taukojen pitäminen on ehdottoman tärkeää. Voi tuntua, että jättämällä tauot välistä saa enemmän tehtyä, mutta todellisuudessa se on päin vastoin. Työskentelyn tehokkuus paranee, kun aivot saavat välillä levätä. Älä myöskään pidä taukoja tietokoneen ääressä.

4. Rajaa työajat

Tee selkeä jako työn ja vapaa-ajan välille. Vaikka mieleen voikin tulla, että ”vastaan tähän sähköpostiin vain ihan pikaisesti…”, niin älä tee sitä. Ei se firma siihen yhteen sähköpostiin kaadu, vaikka siihen vasta aamulla vastaisikin.

5. Syö hyvin

On tärkeää saada energiaa tasaisin väliajoin pitkin päivää. Panosta siis siihen mitä ja milloin syöt.

6. Panosta työpisteeseen

Varmista, että työpisteesi on tarpeeksi valoisa. Panosta hyvään työpöytään ja -tuoliin, jottei puolessa välissä työpäivää tarvitse ottaa särkylääkettä selkäsärkyihin.

7. Älä erakoidu

Ole aktiivisesti yhteydessä kollegoihin. Keinoja on monia: puhelin, viestit, kokoustyökalut… Etätyötä tekevät kollegat voivat vaikka pitää yhteisiä kahvitaukoja ryhmävideopuhelussa!

Jätä kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *