Lehtori lähti oppimaan eläväisten mediasisältöjen tekemistä

Marjo Ritmala asentaa puhelinta kamerajalustaan.

Marjo Ritmala. Kuva: Harri Korkiakoski

Opetus on muuttunut valtavasti, miettii Laurean lehtori Marjo Ritmala. EduMedian koulutus avaa hänelle ovia pedagogisen median hyödyntämiseen ja tuo vaihtelua sekä opettamiseen että oppimiseen. Ritmala toivoo oppivansa tuottamaan laadukkaita ja eläväisiä mediatuotteita, jotka innostavat myös opiskelijoita.

Teksti: Tanja Eranto

”Ajattelin, että onpa maailma ihana ja onpa se muuttunut siitä, kun aloitin opettajan työt. On tullut niin monenlaista ja media on niin monimuotoistunut,” EduMedian koulutukseen osallistuva lehtori Marjo Ritmala mietti ensimmäisen Kehitä pedagogisen median taitojasi -koulutuskerran jälkeen.

EduMedia aloitti tänä syksynä koulutukset, jotka auttavat korkeakoulujen opettajia ja henkilöstöä kehittymään pedagogisten mediasisältöjen tekijöinä. Pedagoginen media tarkoittaa erilaisia mediasisältöjä, kuten videoita, podcasteja ja visuaalisia esityksiä, joita voi hyödyntää osana opetusta.

Vaihtelua opetukseen ja oppimiseen

Ritmala työskentelee Laurea-ammattikorkeakoulussa, jossa hän on tehnyt jo melkein 20-vuotisen uran. Hän on opettanut pisimpään sosionomeja, ja tällä hetkellä hän keskittyy opetukseen eri YAMK-tutkinnoissa Laureassa sekä opinnäytetöiden ohjaukseen.

Hän on kiinnostunut uusista mahdollisuuksista, joita voi tuoda opetukseen ja oppimisen laajentamiseen ja vahvistamiseen.

”Näen mediatuotteiden käytön opetuksessa erittäin tarpeellisena. Ne ajantasaistavat opetusta ja tuovat vaihtelua opiskeluun ja oppimiseen. Me opettajat aina etsimme lisämateriaaleja. Tässä koulutuksessa saa käsityksen siitä, mitä kaikkea voi olla.”

Marjo Ritmala studiossa

Marjo Ritmala videostudiossa. Kuva: Harri Korkiakoski

Marjo kertoo esimerkin siitä, miten aineistojen käyttö on muuttunut digitaalisessa maailmassa.  Aiemmin kirjamateriaalia ja kirjallisia tutkimuksia pidettiin ehdottomina lähteinä esimerkiksi opinnäytetöissä. Nyt laajimman tiedon voikin saada jonkun asiaa seuraavan ja aiheeseen syvällisesti perehtyneen henkilön blogista tai podcastista.

Marjolle itselleen mieluista mediasisältöä ovat podcastit, joita hän kuuntelee esimerkiksi ulkoillessa, sekä havainnollistavat videot ja dokumentit.

”En edes tiedä, mitä kaikkea on ja millaisia mediatuotteita voisin hyödyntää.”

Elävyyttä ja laatua mediasisältöihin

Pedagoginen media tuottaa osaamista opiskelijalle liittyen hänen ammattitaitoonsa tai asiantuntijuuteensa.

”Toivon, että koulutuksessa opin sellaisia taitoja, että omat mediatuotteeni näyttäisivät eläväisiltä, laadukkailta ja vähän ammattimaisemmilta eikä siltä, että se sisältö on vain saatu jotenkin sinne ruudulle.”

Marjo on tehnyt aiemmin luentovideoita, ja esiintymisen kynnys on hänellä matala. Toisaalta hän ymmärtää heitä, joita videoilla esiintyminen voi jännittää.

”Joskus olen huomannut omissa luentovideoissani, että jokin kohta meni oikein hyvin ja silloin olen ajatellut, että voisihan näitä enemmänkin tehdä. Mutta kyllä ihailen heitä, jotka ovat videolla tosi luontevia. Kuuntelen muutenkin aika herkällä korvalla hyviä esiintyjiä, jos heiltä voisi jotain napata.”

Koulutuksessa saa tuntumaa tekemiseen

Marjon kokemuksen mukaan verkko-opetukseen on erityisen tärkeää tuoda vuorovaikutteisia elementtejä. Opetuksesta ja oppimisesta tulee helposti puuduttavaa, kun ollaan useita tunteja koneen ääressä. Jääkö sellaisesta kenellekään oikeasti mitään mieleen?

”Uskon, että minun on tämän koulutuksen jälkeen helpompi tehdä mediasisältöjä, kun tunnen sen prosessin ja mitä se vaatii – miten tutustun studiotiloihin, keneltä saan teknistä apua, miten opin editoimaan. Olisi myös kiva saada opiskelijat innostumaan mediasisältöjen tekemisestä.”

Tutustumassa podcast-studioon. Kuva: Harri Korkiakoski

Marjon tähtäimessä on toteuttaa EduMedian kurssilla video, jossa hän haastattelee asiantuntijaa. Ajatuksena on, että opiskelijat voivat poimia haastattelusta teemoja, joita sitten työstetään pienryhmissä.   

”Tässä on jo aika paljon uutta asiaa! Haluaisin myös oppia muilta kurssin opiskelijoilta ja saada ideoita siitä, millaisia sisältöjä he ovat toteuttaneet. Toivon myös saavani lisää rohkeutta tekoälyn käyttöön opetuksen suunnittelussa.”    

Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!

Kommentoi