Opinnäytetyöt

Reflektio kehittämisen työkaluna projektipäällikön arjessa

Kirjoittaja: Miro Dolk Projektipäällikön arki on monitasoista, mutta sen laajuus jää usein piiloon. Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö toi näkyväksi kansainvälisten toimitusprojektien johtamisen arjen ja kehityskohteet. Työssä seurattiin projektipäällikön omaa työtä päiväkirjamuotoisesti ja analysoitiin havaintoja reflektion avulla. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata ja analysoida projektipäällikön työtä kansainvälisessä teollisuus- ja projektitoimintaympäristössä sekä kehittää toimintaa käytännön kokemusten kautta. Päiväkirjamenetelmä mahdollisti työn […]

Reflektio kehittämisen työkaluna projektipäällikön arjessa Read More »

Millainen on hyvä shakinopettaja?

Kun tein opinnäytetyötäni, perehdyin mielenkiintoiseen kysymykseen miten shakkiopetusta voisi myydä palveluna? Tutkimuksen aikana sain runsaasti hyödyllistä aineistoa, mutta huomasin nopeasti, että yksi kysymys nousi muita tärkeämmäksi millainen on hyvä shakinopettaja? Vaikka kyse on shakinopettajasta, tämä kysymys on oikeastaan paljon laajempi. Se kertoo myös siitä, millaisia ihmisiä me arvostamme opettajina, ohjaajina ja asiakaspalvelijoina. Toisin sanoen millaista

Millainen on hyvä shakinopettaja? Read More »

Miten mitata hyvien tekojen vaikuttavuutta? Gutsy Go ja nuoret tekevät rauhan näkyväksi.

Voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden toiminnan vaikuttavuuden mittaaminen ei aina ole suoraviivaista, etenkään jos vaikutukset pitäisi pystyä mittaamaan euroissa. Kuten yrityksillä, mittaaminen on silti yhtä tärkeää myös voittoa tavoittelemattomille, ja lähtökohtaisesti aivan samoista syistä. Toiminnan vaikuttavuuden mittaaminen palvelee yhtäältä organisaation sisäistä kehittymistä, kun ymmärretään mikä ns. toimii ja mikä ei, ja toisaalta viestintää sidosryhmien suuntaan. Käytännössä tämä

Miten mitata hyvien tekojen vaikuttavuutta? Gutsy Go ja nuoret tekevät rauhan näkyväksi. Read More »

Kiertotaloutta ketterästi stooreissa? Aarrelabel tutkii second-hand- vaatteiden myyntiä Instagramissa

Teksti: Tanja Nikola Vaateteollisuudella on ansaitusti huono maine: pikamuoti on lisännyt ylituotantoa ja kestämättömiä tuotantotapoja, sekä valtavaa hiilijalanjälkeä. Vastuullisuutta arvostavien kuluttajien odotukset ja tiukentunut sääntely ajavat vaatebrändejä etsimään kiertotaloutta lisääviä ratkaisuja, kuten second-hand- vaatteiden myyntiä. Tätä mahdollisuutta harkitsee myös suomalainen vastuullinen brändi Aarrelabel. Opinnäytetyössäni tutkin keinoja, joilla brändi voisi lisätä kiertotaloutta liiketoimintaansa toteuttamalla second-hand-myyntiä verkossa.

Kiertotaloutta ketterästi stooreissa? Aarrelabel tutkii second-hand- vaatteiden myyntiä Instagramissa Read More »

Miten syvällinen analyysi mahdollistaa parannetun markkinointistrategian?

Olen juuri saanut päätökseen opinnäytetyöni perusteellisesta analyysistä markkinointistrategian kehittämiseksi ja haluan jakaa kanssanne tärkeimmät oivallukseni opinnäytetyöstä sekä työn tuomat tulokset. Tämä opinnäytetyö on merkittävä askel kohti entistä tehokkaampaa ja kohdennetumpaa markkinointia, joka palvelee paremmin asiakkaita ja liiketoimintatavoitteita. Vaikka täydellinen markkinointistrategia vaatii vielä syvempää data-analyysiä, opinnäytetyössä on tunnistettu kriittisiä alueita, joihin keskittyä. Miksi tämä markkinointianalyysi oli

Miten syvällinen analyysi mahdollistaa parannetun markkinointistrategian? Read More »

Työhyvinvointi on yrittäjän tärkein sijoitus

Usein puhutaan, että yrityksen menestys riippuu strategiasta, taloushallinnasta tai asiakaspalvelun laadusta. Mutta mitä jos yrityksen tärkein voimavara onkin yrittäjä itse? Tämä kysymys oli opinnäytetyöni ytimessä. Tutkin, miten yrittäjän työhyvinvointi vaikuttaa liiketoiminnan toimintaan ja sen menestykseen. Tätä tutkiessa sain huomata, että työhyvinvointi ei ole pelkästään vain tukitoimi, vaan se on olennainen osa yrityksen menestystä. Toimeksiantajana toimi

Työhyvinvointi on yrittäjän tärkein sijoitus Read More »

Miten ruokakauppa voi tukea ympäristöystävällisiä ruokavalintoja? Näin ympäristövastuu toteutuu K-Market Kallion valikoimassa

Teksti: Salla Nurkka Ilmastonmuutos ja luontokato ovat akuutteja ongelmia globaalisti, ja meistä jokaisella on vastuu planeettaamme kohtaan – niin yrityksillä kuin kuluttajillakin. Yksi tapa vähentää ilmastokuormitusta on ekologisen ruokavalion noudattaminen ja ruokakauppojen tuotevalikoima voi tukea valintojen helppoutta. Opinnäytetyössäni tutkin, kuinka helsinkiläinen ruokakauppa K-Market Kallio voi tukea asiakkaita tekemään kestävämpiä ruokavalintoja. Suoritin opinnäytetyössäni asiakaskyselyn, jossa selvitettiin

Miten ruokakauppa voi tukea ympäristöystävällisiä ruokavalintoja? Näin ympäristövastuu toteutuu K-Market Kallion valikoimassa Read More »

When product strategy forgets the user: Lessons from Google’s attempt at social

Teksti: Jussi Aho In my thesis “Strategic software product management: Designing a template for product strategy and product roadmap” I explored how to first build a product strategy but also the role that company strategy plays in it. In this post I wanted to dive into the topic through a practical example of a failure

When product strategy forgets the user: Lessons from Google’s attempt at social Read More »

Verkkokaupan myynnin kehittäminen: kohti parempaa asiakaskokemusta ja kasvavaa myyntiä

Teksti: Ville Aalto Työn lähtökohdat Verkkokaupan merkitys liiketoiminnan kasvattamisessa on kasvanut viime vuosina merkittävästi. Digitaalinen kauppa ei ole vain perinteisten myyntikanavien jatke, vaan sen avulla yritykset voivat saavuttaa aivan uusia asiakassegmenttejä ja kasvattaa myyntiään tehokkaasti. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan verkkokaupan myyntiä. Toimeksiantaja on koulutuksia tarjoava yritys, jonka asiakkaita ovat rakennusalan ammattilaiset. Verkkokaupan myynnin

Verkkokaupan myynnin kehittäminen: kohti parempaa asiakaskokemusta ja kasvavaa myyntiä Read More »

Miellyttävä markkinointi nuorten aikuisten näkökulmasta

Teksti: Veeti Tanskanen Opinnäytetyön taustat Markkinoinnin tarkoitus on hyvin yksinkertaisesti ajateltuna saada potentiaalisen asiakkaan huomio ja luoda hänessä kiinnostus yrityksen myymiä tuotteita tai palveluita kohtaan. (Filenius 2015, 50) Olen itse kuitenkin tehnyt havainnon, että yritysten erinäiset markkinointitoimet aiheuttavat usein negatiivisia tunteita ihmisissä. Oletan, että lähes jokainen ihminen on jossain vaiheessa elämäänsä ärsyyntynyt markkinoinnista, oli se

Miellyttävä markkinointi nuorten aikuisten näkökulmasta Read More »