
EduMedia rohkaisee korkeakoulujen opettajia ja henkilöstöä kehittymään pedagogisten mediasisältöjen tekijöinä. Koulutuksemme antaa työkaluja erilaisten mediasisältöjen, kuten videoiden, podcastien ja kuvien käyttöön omassa opetuksessa.
EduMedian kouluttajat ovat mediasisältöjen ja pedagogisen median kokeneita ammattilaisia. Tutustu kouluttajiimme!
Jyrki Hämäläinen
Tunne, ääni ja visuaalisuus voimana

Olen Jyrki Hämäläinen, ja tukikohtanani toimii Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Vierumäen kampus, jossa kehitän tekoälyn hyödyntämistä liikunnassa sekä oppimis- ja opetusprosesseissa. Vastuualueeseeni kuuluu myös opetuksen ja markkinoinnin kuva- ja videomateriaalin tuottaminen.
Pedagogisen median saralla minua kiehtoo erityisesti median valtavat mahdollisuudet oppimisen ja opetuksen tukena. Kuten sanotaan, kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa – mutta ajatelkaapa sitä voimaa, joka syntyy kun yhdistämme tunteen, äänen ja visuaalisen kerronnan palvelemaan oppimisprosessia.
Henkilökohtainen oppimispolkuni keskittyy voimakkaasti tekoälytyökalujen tarjoamiin mahdollisuuksiin pedagogisen median tuotannossa. Näen, että näiden työkalujen avulla voimme sekä helpottaa että monipuolistaa median tuotantoprosessia merkittävästi.
Erityisen kiinnostavaa on se, miten tekoälytyökalut voivat demokratisoida median tuotantoa – jokainen opettaja voi saada käyttöönsä työkaluja, jotka toimivat käytännössä kuin oma henkilökohtainen tuotantotiimi. Tämä avaa uusia ulottuvuuksia sille, miten voimme tehdä oppimisesta entistä visuaalisempaa, vuorovaikutteisempaa ja vaikuttavampaa.
Pia Kiikeri
Mediasisällöt tuovat iloa oppimiseen

Hei, olen Pia Kiikeri, Haaga-Helian ammatillisesta opettajakorkeakoulusta. Tarkastelen maailmaa digipedagogiikan ja tekoälyn näkökulmasta, johon erityisopettajan pätevyys ja kokemus antaa erilaista twistiä. Väitöskirjassani tutkin opiskelun iloa verkko-opinnoissa ja iloa opiskelijoille tuottaa muun muassa monipuoliset ja vaihtelevat pedagogisen median muodot.
Minua kiehtoo pedagogisen median tarjoamat mahdollisuudet innostaa ja motivoida oppijoita. Kouluttajana hyödynnän laajaa kokemustani niin kameran takaa, sen sivulta kuin editointipöydän ääreltä. Tämä mediatausta yhdistyy vahvaan pedagogiseen osaamiseeni, mikä näkyy erityisesti siinä, miten suunnittelen ja käytän mediaa oppimisen tukena.
Media-ala elää parhaillaan voimakasta murrosta ja tekoälyllä on siinä merkittävä rooli. On mielenkiintoista huomata, miten paljon uusia mahdollisuuksia avautuu opettajille ja ohjaajille. Kehityksen vauhti on todella hurja.
Juuso Kojo
Tekoäly pedagogista mediaa tukemassa

Terve, olen Juuso Kojo. Työskentelen digipedamentorina ja digitalisaatioasiantuntijana Oulun yliopiston Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa. Tehtävänäni on tukea opettajia opetuksen digitalisaatiossa ja koordinoida tiedekunnan digitalisaatioon liittyviä kehittämistoimia.
Minulla on yli 20 vuoden kokemus koulutuksen ja opetuksen parista. Missionani on kehittää ja tutkia, kuinka digitaalisia teknologioita voidaan parhaiten hyödyntää opetuksen, oppimisen ja yhteistyön tukena.
Pedagogisessa mediassa minua kiinnostaa erityisesti, miten monipuoliset ja pedagogisesti suunnitellut mediasisällöt voivat tehdä oppimisesta saavutettavampaa, joustavampaa ja mielekkäämpää. Haluan kehittää tapoja, joilla esimerkiksi video, podcast ja interaktiiviset materiaalit palvelevat erilaisia oppijoita ja lisäävät vuorovaikutusta.
EduMedian kouluttajana yhdistän pedagogisen ymmärryksen, teknisen osaamisen ja käytännön toteutustaidot. Ohjaan opettajia suunnittelemaan ja tuottamaan mediasisältöjä, jotka tukevat heidän opetustavoitteitaan ja nivoutuvat osaksi pitkäjänteistä digipedagogista kehitystä. Viimeksi olen syventänyt osaamistani tekoälyn hyödyntämisestä pedagogisen median tuotannossa ideoinnin, käsikirjoittamisen ja visuaalisen materiaalin tukena. Samalla olen vahvistanut ymmärrystäni siitä, kuinka tärkeää on rakentaa sisällöt oppijan näkökulmasta – lyhyet, selkeät ja hyvin jäsennellyt kokonaisuudet sitouttavat ja tukevat oppimista tehokkaasti.
Harri Korkiakoski
Audiovisuaalisuus kutkuttaa näkö- ja kuuloaistia

Moi, olen Harri Korkiakoski, media-assistentti Laurea-ammattikorkeakoulusta. Tehtäviini kuuluu sisällöntuotanto eri viestintäkanaviin – kuvaan, äänitän, leikkaan, suunnittelen ja julkaisen. Erityisen kiinnostunut olen kamerateknisistä asioista ja sujuvasta sisällöntuotannosta. Seuraan tiiviisti teknologian kehitystä ja hyödynnän uusia innovaatioita tarinankerronnassa.
Audiovisuaalisen median hyötykäyttö oppimistarkoituksessa voi olla todella hyödyllistä. Pedagoginen media kiinnostaa suuresti siitäkin syystä, että sisältöjen tuotanto itsessään on jatkuvaa oppimista, sillä alustat ja tekniikka kehittyvät jatkuvasti. Ainakin löydän itseni usein katsomassa Youtube-tutoriaaleja uusien ohjelmien ja laitteiden kohdalla. Kun audiovisuaalisuuden ja viihdyttävyyden tuo mukaan opetukseen, voi lopputulos olla tehokkaampi oppijalle siten, että jotkin hankalammat asiat voi toistaa uudelleen ja visuaaliset ärsykkeet auttavat asioita jäämään mieleen paremmin.
En ole pedagogi, vaan koulutukseltani taiteen maisteri audiovisuaalisen mediakulttuurin koulutusohjelmasta. Työurallani olen työskennellyt eri tuotantoyhtiöissä ja mainostoimistoissa mediatuotantojen jokaisessa niihin kuuluvassa roolissa, niin kameran edessä kuin sen takana. Joten minulta löytyy paljon ideoita, miten audiovisuaalisuus valjastetaan oppimistarkoituksiin näkö- ja kuuloaisteja kutkuttavalla tavalla.
Emmi Salmikangas
Mielekkäitä oppimiskokemuksia rakentamassa

Moi! Olen Emmi Salmikangas, hanketyöntekijä Laurea-ammattikorkeakoulusta. Hankeasiantuntijan ja projektipäällikön roolin lisäksi työskentelen digitaalisen opetuksen tuen tiimissä, jossa erityisosaamiseni painottuu MOOCien eli täysin automaattisten verkko-opintojen pedagogiseen kehittämiseen sekä ylläpitoon. Minua kiinnostaa erityisesti mielekkäiden, vuorovaikutteisten ja saavutettavien oppimiskokemusten rakentaminen ja ajattelen, että viisaasti valituilla mediatuotteilla on suuri rooli näiden tavoitteiden saavuttamisessa. Oppijalähtöisyys on minulle tärkeä lähtökohta kaikessa tekemisessäni.
EduMediassa yhdistän osaamistani niin pedagogiikasta, aikuisten oppimisesta kuin myös vaikuttavasta viestinnästä. Verkossa oppimista voi tukea melko pienilläkin muutoksilla, ja tietoisilla valinnoilla voimme tehdä oppimisesta entistäkin hauskempaa. Odotan jo innolla sitä, että pääsemme työstämään näitä aihepiirejä yhdessä!
Juha Takanen
Tarinankerronta tukee oppimista

Olen Juha Takanen, mediatuottaja Laurea-ammattikorkeakoulusta.
Pedagoginen media ja sen mahdollisuudet ovat varsin alikäytettyjä ajatellen niiden tuomiin mahdollisuuksiin sekä opettajalle että opiskelijalle. Elämme hyvin mediapitoisessa maailmassa, jossa audiovisuaalinen media on läsnä vahvasti. Niinpä myös opetuksessa olisi hyvä katsoa, mitä hyvää tuo usein koukuttava mediamaailma tarjoaa.
Olen toiminut media-alalla 25 vuotta eri tehtävissä. Tuon hankkeeseen media-alan osaamista ja käytäntöjä. En ole pedagogi, joten opittavaa itselläni riittää. Minua kiinnostaa tekoälyn tuomat mahdollisuudet ja se, miten tarinankerronta voi tukea oppimista.
Viimeksi olen oppinut pedagogisesta mediasta sitä tutkineen professori Richard E. Meyerin luennolla Media & Learning -konferenssissa Belgiassa.
Tomi Tolonen
Opetuksen pelillistäminen innostaa

Moi! Minä olen Tomi Tolonen ja toimin Laureassa digitaalisen pedagogian asiantuntijana ja työskentelen MOOCien, hankkeiden sekä tekoälyn parissa.
Omaa erityisosaamisaluettani digitaalisen pedagogiikan, tekoälyn ja MOOCien lisäksi ovat opetuksen pelillistäminen sekä podcastien ja tiedon visualisointi. Pedagogisessa mediassa minua kiinnostaa sen tuoma lisäarvo oppimiseen ja opettamiseen sekä sen alati kehittyvä kenttä ja uudet innovaatiot pedagogisen median saralla. Oma antini EduMedian kouluttajana on digitaalisen pedagogian asiantuntijuuden mukanaan tuoma konteksti sekä pelillisyyden ja tekoälyn hyödyntämisen tuomat mahdollisuudet pedagogiseen mediaan. Myös osaamiseni MOOCien parissa tuo kontekstia pedagogisen median konkreettiselle hyödyntämiselle.
Viimeksi olen oppinut hurjan määrän uutta esimerkiksi pedagogisen median tutkimuksesta sekä teoriasta, tuotantoprosesseista ja tekoälyn hyödyntämisestä pedagogisen median kontekstissa osallistuessani Media & Learning -verkoston konferenssiin kesäkuussa 2025.
Katja Wirenius
Uudet teknologiat kiinnostavat

Olen Katja Wirenius, lehtori Haaga-Helian ammatillisessa opettajakorkeakoulussa. Omassa tehtävässäni ohjaan tulevia ammatillisia opettajia, suunnittelen ja toteutan opettajien täydennyskoulutuksia ja sukkuloin monenlaisissa hanketehtävissä. Viimeiset kaksi vuotta olen toiminut projektipäällikkönä mielenkiintoisessa ja hurjan ajankohtaisessa AiDriver!-hankkeessa, joka liittyi tekoälyn hyödyntämiseen pedagogisesta näkökulmasta. Olen todella kiinnostunut uusista teknologioista ja niiden hyödyntämisestä moninaisin tavoin.
Edumedia-hanke innostaa, koska pedagogisesti videoiden, podcastien ym. hyödyntäminen tuo oppimiseen monipuolisuutta ja saavutettavuutta. Ne mahdollistavat ajasta ja paikasta riippumattoman oppimisen, tukevat erilaisten oppijoiden tarpeita ja tarjoavat elämyksellisiä tapoja syventää ja konkretisoida opittavaa. Media tuo opetukseen myös tarinallisuutta ja voi lisätä opiskelijoiden motivaatiota ja sitoutumista.

Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!
