Projektina Asiakastyytyväisyyden kehittäminen kiinteistöpalveluyritykselle, SKIPA kiinteistöpalvelut Oy

Tapasimme ensimmäisen kerran tammikuussa Hyvinkään Laurean kampuksella. Projektitiimiimme kuuluu viisi henkilöä ja jokaisella meistä on oma vastuualueensa projektissa. Ensimmäisen tapaamisen jälkeen jatkoimme projektia etänä, sillä teemme projektia etätyöprojektina. Meitä on projektissa mukana projektipäällikkö, varaprojektipäällikkö, sihteeri, hyvinvointivastaava sekä minä toimin viestintävastaavana. Oli mukavaa tavata ja tutustua hieman kasvotusten, ennen kuin jatkoimme työskentelyä etänä.  

Projektin taustaa ja tavoite 

Lähdimme siis tekemään projektia, jossa olemme tehneet asiakastyytyväisyyden kehittämistä kiinteistöpalveluyritys Skipa Oy:lle. Skipan tarkoituksena on jatkossa tuottaa kvartaaleittain asiakastyytyväisyyskyselyitä. Meidän odotettiin laativan Skipan käyttöön tyytyväisyyden mittaamiseen soveltuva kyselypohja. Kysymyksille meidän täytyi löytää perustelut. Miksi niitä kannatti kysyä ja minkälaista dataa niistä voisi saada tulevaisuutta varten tai analysoitavaksi. Tavoitteenamme oli selvittää tyytyväisyyden lähtötasoa haastatteluiden avulla. Haastattelimme asukkaita, työntekijöitä ja yhteistyökumppaneita. Toteutimme haastattelut etänä puhelimitse ja Microsoft Teamsin välityksellä. Näiden pohjalta laadimme tyytyväisyyskyselyn mallipohjan Skipalle.  

Projektin eteneminen ja työskentely:  

Ensiksi tietysti tapasimme asiakkaan ja kävimme läpi projektin taustan ja tavoitteet. Seuraavalla tapaamiskerrallamme aloimme heti suunnittelemaan haastattelukysymyksiä. Lopulta jokainen meistä laati erilaisia haastattelukysymyksiä ja nämä kävimme yhdessä läpi sekä niiden pohjalta rakensimme haastattelut. Kun olimme haastatelleet kaikki, kävimme ne yhdessä läpi ja analysoimme ne. Haastatteluiden pohjalta rakensimme lopulta asiakastyytyväisyyskyselyn. Teimme myös projektin aikana luonnollisesti tietoperustoja ja niiden pohjalta meillä oli osaamisen näyttöjä. Näimme asiakasta myös välissä ja kävimme läpi projektin etenemistä.  

Projektin lopputuotos ja lopputekemiset: 

Projektin lopputuotoksina asiakkaalle laadittiin analyysi tyytyväisyyden lähtötilanteesta, asiakastyytyväisyyskyselyn mallipohja sekä haastattelukysymysten analyysi. Projektin loppuvaiheessa olemme keskittyneet loppuraportin tekemiseen ja kaikkien tuotosten viimeistelyyn. Kun saimme nämä valmiiksi, esitimme ne asiakkaallemme ja he saivat kaikki lopputuotoksemme. Ainakin tapaamisen perusteella asiakas oli hyvin tyytyväinen, mikä oli meille kaikille tietysti iloinen asia 🙂

Omia fiiliksiä projektista: 

Sanoisin, että projekti oli erilainen ja mielenkiintoinen minulle. Siksi erilainen ja mielenkiintoinen, sillä tämä oli minun ensimmäinen etätyöprojektini. Oli mielenkiintoista nähdä, kuinka projektin tekeminen sujuu, kun teemme kaiken etänä. Olen tottunut vain lähityöprojekteihin, joten jännitin miten tämä sujuu ja kuinka esimerkiksi ryhmäytymisemme sujuu ryhmässä. Sain kuitenkin huomata, että projektin tekeminen todellakin sujuu myös etänä hyvin ja ryhmäytyminenkin sujui aika mukavasti, vaikka oli toki erilaista. Sanoisin, että kaikki tulimme hyvin toimeen projektin aikana ja onneksi mitään suurempia erimielisyyksiä ei kehittynyt kenenkään välillä. Kokemuksena siis ainakin minulle tämä oli positiivinen ja aivan täydellinen projekti omaan elämäntilanteeseeni nähden.  

Nyt olemme projektin loppusuoralla ja meillä on aika lailla enää projektiseminaari jäljellä. Joten siis ihanaa kevättä ja kesää kaikille 🙂 

Teksti: Charlotte Nordman 

Kuva: Skipa kiinteistöpalvelut Oy

Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!

Kommentoi