Yhteistyöllä kierrätys helpommaksi: Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy


Syksyllä 2025 Laureassa toteutettiin oppimisprojekti, jossa P2P-toimintamallin mukaisesti opiskelijat työskentelivät yhdessä käytännön työelämäprojektin parissa. Projektiryhmäämme kuului viisi liiketalouden opiskelijaa.

P2P-projektityöskentelyn aikana liiketalouden opiskelijaryhmämme on suunnitellut toimintamallin, jossa muuttopalveluyritys toimisi Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen yhteistyökumppanina. Yhteistyökumppanina toimi Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy, ja projektin tavoitteena oli kehittää uusi palvelumalli, joka helpottaa asiakkaiden mahdollisuuksia kierrättää tavaroita helposti ja vaivattomasti. Samalla haluttiin edistää uudelleenkäyttöä ja kestävää kehitystä.

Yritys voisi esimerkiksi kuljettaa asiakkaiden käytöstä poistuvat hyväkuntoiset tavarat suoraan uudelleenkäyttöön. Tämä malli helpottaa asiakkaiden arkea, tarjoaa muuttopalveluyritykselle lisäarvoa tuottavaa palvelua ja lisää Kierrätyskeskukseen päätyvien hyväkuntoisten tavaroiden määrää. Lisäksi tämä malli tukee paitsi kierrätystä myös vastuullista liiketoimintaa, josta jokainen osapuoli hyötyy.

Projektimme keskiössä on ajatus siitä, että kaikilla pitäisi olla mahdollisuus kierrättää käyttökelpoiset tavarat helposti ja ilman ylimääräistä vaivaa. Valitettavasti moni hyvä esine päätyy jätteeksi vain siksi, ettei ihmisillä ole aikaa tai mahdollisuutta viedä sitä erikseen kierrätykseen. Tämä oivallus konkretisoitui meille opiskelijoille, kun pohdimme omia kokemuksiamme muutosta ja tavaroiden lajittelusta.

Juuri tässä kohdassa uusi palvelumalli tulee avuksi. Ehdotimme, että muuttopalveluyritykset voisivat ottaa vastaan asiakkaiden kierrätettäviä tavaroita muuton yhteydessä ja toimittaa ne suoraan Kierrätyskeskukseen. Lisäksi esitämme tarraratkaisun, jonka avulla kierrätykseen menevät tavarat voidaan merkitä etukäteen, jotta muuttoyritys voi tunnistaa ja noutaa ne suoraan ilman erillisiä vaiheita.

Näin palvelu tuo lisäarvoa asiakkaalle, säästää ympäristöä ja lisää hyväkuntoisten tavaroiden kiertoa yhteiskunnassa. Siksi palvelu on hyödyllinen sekä yksittäiselle ihmiselle että koko yhteisölle, ja se voisi samalla luoda uusia työ- ja kumppanuusmahdollisuuksia

Projektin edetessä työskentelimme tiiminä suunnitellen, keskustellen ja ideoiden eri toteutustapoja. Otimme huomioon sekä asiakkaiden tarpeet että Kierrätyskeskuksen toiminnan käytännön realiteetit. Pohdimme myös, miten tällainen palvelu voitaisiin esitellä asiakkaille niin, että se koettaisiin hyödylliseksi, helpoksi ja vastuulliseksi vaihtoehdoksi. Meidän näkökulmastamme onnistuneessa palvelussa yhdistyvät helppous ja vaikuttavuus – juuri tätä halusimme projektissamme tavoitella. Tavoitteenamme oli löytää ratkaisu, joka yhdistäisi eri toimijat – asiakkaat, muuttopalveluyritykset ja Kierrätyskeskuksen – kestävän kehityksen edistämisen ympärille.

Osana projektia vierailimme paikan päällä Espoon Nihtisillan Kierrätyskeskuksessa, jossa tapasimme asiakasvastaavan Sami Leppäsen. Hän on ollut tiimimme yhteyshenkilönä koko projektin ajan, ja vierailu antoi meille konkreettisen kuvan siitä, miten uudelleenkäyttöön tulevan tuotteen prosessi käytännössä etenee ja millaista monipuolista työtä taustalla tehdään.Vierailun jälkeen pysähdyimme tiimin kanssa hetkeksi kahville. Keskustelimme projektin tilanteesta, jaoimme ajatuksia sekä pohdimme, mitä haluamme vielä kehittää ennen seuraavia vaiheita..

Kuva: Patricia

Erityisen mielenkiintoista oli nähdä, miten tavarat vastaanotetaan, lajitellaan ja ohjataan uudelleenkäyttöön. Pohdimme myös, miten vastaavaa prosessia voitaisiin hyödyntää Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen verkkokaupan (kierratyskeskus.fi) sekä Espoon Nihtisillan suurmyymälän kaltaisissa toimintaympäristöissä. Vierailu auttoi meitä ymmärtämään, miten suuri vaikutus pienillä teoilla voi olla, kun ne tehdään yhdessä.

Kierrätyskeskuksen arvot – ympäristövastuullisuus, aitous, yhteisöllisyys, järkevyys ja empaattisuus – näkyivät projektissamme monella tavalla. Nämä arvot vastasivat myös meidän opiskelijaryhmämme tavoitteita: halusimme tehdä jotain, mikä ei ole vain hyödyllistä. Tavaroiden uudelleenkäyttö vähentää syntyvän jätteen määrää, ja samanaikaisesti se luo mahdollisuuksia yhteisöllisyydelle ja inhimillisille kohtaamisille. Esimerkiksi muutto­tilanteet voivat olla stressaavia, mutta ne tarjoavat myös mahdollisuuden tehdä hyvää.

Projektityö antoi meille mahdollisuuden kehittää omaa osaamistamme ja samalla luoda jotain konkreettista, joka voisi hyödyttää asiakkaita ja yrityksiä myös tulevaisuudessa. Uusi suunnitteilla oleva palvelumalli tekee kierrättämisestä helpompaa, pidentää tavaroiden elinkaarta sekä kannustaa vastuulliseen kuluttamiseen ja liiketoimintaan.

Teksti: Adelina Beqiri

Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!

Kommentoi