Teksti: Netta Hakonen, Sylvia Pitkälä, Susanna Åkerberg, Nella Siitari, Aliisa Kähkölä, Juho Luhtanen
Syyskuun alussa aloitimme Laureassa projektin, jonka toteutimme Capful Oy:lle. Ensimmäinen tapaaminen projektiryhmän kanssa järjestettiin Laurean Hyvinkään kampuksella, missä tapasimme samalla myös Capfulin edustajan ja saimme kattavan kuvan projektin sisällöstä ja tavoitteista.
Projektiryhmämme koostui kuudesta henkilöistä, joista jokaisella oli omat vastuualueensa. Projektipäällikköinä projektissa toimivat Sylvia Pitkälä ja Juho Luhtanen, sihteereinä Nella Siitari ja Susanna Åkerberg, viestintävastaavana Netta Hakonen sekä hyvinvointivastaavana Aliisa Kähkölä.

Kuva: Pexels ”kaukaa viisas”
Projektin tausta ja tavoitteet
Capful on vuonna 1999 perustettu skenaario- ja strategiatyöhön erikoistunut liikkeenjohdon konsulttitoimisto. Yritys auttaa asiakkaitaan näkemään muutoksissa mahdollisuuksia, rakentamaan vahvoja ja vastuullisia strategioita sekä viemään ne tehokkaasti käytäntöön.
Meidän tehtävänämme oli tuottaa kattava kilpailija-analyysi Capfulin kymmenestä kilpailijasta analysoimalla heidän markkinointistrategioitaan ja -taktiikoitaan. Tavoitteena oli tunnistaa kilpailijoiden vahvuudet, erottautumismahdollisuudet ja kehityskohteet sekä koota näiden pohjalta Capfulille konkreettisia suosituksia markkinoinnin kehittämiseen.
Projektissa työskentely
Aloitimme projektisuunnitelman laatimisen jo ensimmäissä tapaamisessa, sillä tiesimme, että tulemme työskentelemään projektissa pääosin etänä. Esitimme valmiin projektisuunnitelman asiakkaalle Teamsissä ja aloitimme projektin tekemisen heti, kun asiakas oli hyväksynyt projektisuunnitelman.
Keräsimme aluksi Capfulista ja sen kilpailijoista tietoa Excel-taulukkoon.
Analysoitavia osa-alueita olivat:
- arvolupaus ja markkina-asemointi
- palvelutarjoama ja erikoistuminen
- digitaalinen markkinointi
- brändi-ilme
- viestintätyyli
- asiantuntijamielikuvan rakentaminen
- ostopolut
- asiakasreferenssit ja case-esimerkit.
Laajan Excel-taulukon jälkeen siirryimme tekemään verkkosivuanalyysiä ja sosiaalisen median analyysiä. Toteutimme myös nämä Excelissä, jossa listasimme analysoitavat osa-alueet ja pisteytimme jokaisen yrityksen niiden perusteella. Taulukot antoivat kattavan kokonaiskuvan sekä Capfulin että sen kilpailijoiden verkkosivujen toimivuudesta ja sosiaalisen median käytön aktiivisuudesta. Niiden perusteella saimme myös selkeän käsityksen yritysten välisistä eroavaisuuksista suhteessa Capfuliin.

Kuva: Pexels
Analyysien valmistumisen jälkeen kokosimme pyydetyn loppuraportin ja diaesityksen Capfulille. Diaesitykseen nostimme tärkeimmät havainnot ja johtopäätökset toteutetuista analyyseistä sekä laadimme konkreettisia suosituksia markkinoinnin kehittämiseen. Pääsimme lopuksi projektitiimin kanssa esittämään valmiin projektin Capfulin toimistolle Helsinkiin.
Projekti kokemuksena
Aluksi projektityöskentely tuntui haastavalta, koska eteemme tuli paljon uusia toimintamalleja ja –tapoja. Yhteistyö sujui kuitenkin alusta asti hyvin, ja selkeä roolijako helpotti työskentelyä. Saimme tukea toinen toisiltamme sekä ohjaajaltamme Leenalta, jolla on vankkaa kokemusta projektityöskentelystä.
Projektin aikana opimme paljon kilpailija-analyysin tekemisestä, projektinhallinnasta ja tiimityöskentelystä. Kokemus oli sekä opettavainen että antoisa – iso kiitos koko projektiryhmälle, ohjaajallemme sekä Capfulille tästä mahdollisuudesta!
Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!