Nykyään monella yrityksellä on yhtenä asiakaspalvelun muotona chat, jolla olisi mahdollista tuottaa lisäarvoa asiakkaalle, jos se olisi hyvin toteutettu. Mutta omat havaintoni ja arvioni ovat, että (ainakin) osittain siihen on lähdetty mukaan vain koska se on muodikasta, tai kun kilpailijoillakin on chat käytössä.
Voi olla että olen yksin mielipiteeni kanssa, mutta ainakin itse arvostan enemmän informatiivisia ja selkeitä kotisivuja, kuin chatbottia jonka “avun” jälkeen joutuu monesti silti olemaan yhteydessä asiakaspalveluun puhelimitse tai sähköpostitse.
Sitten toisessa ääripäässä ovat chatit, joissa ilmeisesti pystytään antamaan vastauksia vaan kaikkein yleisempiin kysymyksiin, ja haastavimpien asioiden/kysymysten kohdalla saa vastaukseksi vain kehoituksen soittaa numeroon x + loppuun tilanteeseen sopimaton emoji.
Kirjoittaja toivoo, että tämä ei ole lopullinen tilanne asiakkaiden ja yritysten välisessä (chat-)kanssakäynnissä.
Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!