Kiertotaloutta ketterästi stooreissa? Aarrelabel tutkii second-hand- vaatteiden myyntiä Instagramissa

Teksti: Tanja Nikola

Vaateteollisuudella on ansaitusti huono maine: pikamuoti on lisännyt ylituotantoa ja kestämättömiä tuotantotapoja, sekä valtavaa hiilijalanjälkeä. Vastuullisuutta arvostavien kuluttajien odotukset ja tiukentunut sääntely ajavat vaatebrändejä etsimään kiertotaloutta lisääviä ratkaisuja, kuten second-hand- vaatteiden myyntiä. Tätä mahdollisuutta harkitsee myös suomalainen vastuullinen brändi Aarrelabel. Opinnäytetyössäni tutkin keinoja, joilla brändi voisi lisätä kiertotaloutta liiketoimintaansa toteuttamalla second-hand-myyntiä verkossa. Tutkimustulokset perustuivat asiantuntijahaastatteluihin ja tutkimusraportteihin.

Uusia kiertotalousratkaisuja Aarrelabelille osana Baltic2Hand-hanketta

Vuonna 2011 perustettu Aarrelabel on suomalainen perheyritys, joka erikoistuu korkealaatuisiin naisten ja lasten vaatteisiin sekä kodin tekstiileihin. Yrityksellä on pitkät perinteet vastuullisuudesta, ja brändi onkin kerännyt huomattavan määrän kestävää kehitystä arvostavia asiakkaita.

Tämä opinnäytetyö on jatkoa Baltic2Hand- projektille, johon Aarrelabel osallistui syksyllä 2024. Baltic2Hand on osittain EU:n rahoittama kansainvälinen hanke, joka pyrkii edistämään kiertotaloutta vaateteollisuudessa, ja Suomesta hanketta koordinoivat Laurea ammattikorkeakoulu sekä Turku AMK. Projektin aikana autoin Aarrelabelia selvittämään vaatteiden palautusprosessin jälleenmyyntiä varten, sekä hyvityksen maksun myyjälle. Asiakkaat osoittivat kiinnostusta myös second-hand- verkkokauppaan, joten opinnäytetyössä jatkoinkin verkkomyynnin mahdollisuuksien tutkimista brändille.

Mikä second-hand- myynnin malli sopisi Aarrelabelille?

Suomen second-hand-markkinoiden kartoittaminen auttoi yritysten oman brändin second-hand- liiketoimintamallien tunnistamisessa. Esimerkkejä omien tuotteiden second-hand- myynnistä löytyi vain muutama: omien verkkosivujen lisäksi myyntiä ulkoistetaan alustoille ja yhteistyökumppaneille. Suuremmille brändeille sopivilla alustoilla voi tarjota sekä kuluttajien välistä myyntiä, että Ninyesin kautta verkkokaupan jakamista brändin ja Ninyesin sivuilla. Tällä hetkellä Aarrelabel ulkoistaa second-hand-myyntinsä kevyellä yhteistyöllä Emmylle ja Ninyesille, joille asiakkaat lähettävät suoraan kierrätettävät vaatteensa, eikä kauppa näy Aarrelabelin verkkosivuilla.

Esimerkkejä ketterästä Instagram- myynnistä löytyi vain yksi. Tämä helposti kokeiltava joustava malli voikin sopia pienelle brändille, etenkin alkuvaiheessa, jolloin palautettujen vaatteiden volyymi voi vaihdella. Aarrelabelilla on huomattava seuranta Instagramissa, joten Instagram- myynnin lähempi tarkastelu tuntui järkevältä.

Second-hand- vaatteiden pikamyynti 24 tunnissa

Instagram- myynti tapahtuu stooreissa eli tarinoissa, jotka katoavat 24 tunnin kuluttua. Tehokas markkinointiviestintä onkin välttämätöntä ennen myyntitapahtumaa, jotta seuraajat muistavat tarkistaa Instagram- tilin myyntipäivänä. Postauksessa ilmoitetaan selkeät ohjeet ostoon ja mittataulukon avulla asiakas voi varmistaa koon sopivuuden. Ensimmäisenä tuotteesta viestittänyt asiakas sitoutuu ostoon ja maksu tapahtuu MobilePayllä.

Aarrelabel voisi hyödyntää Postin kiertotalouspalveluja, joissa Posti vastaanottaisi ja varastoisi jälleenmyyntiin palautetut vaatteet, tarkastaisi kunnon ja määrittäisi hyvityksen määrän. Myyntiä varten vaatteet olisi noudettava varastolta ja Aarrelabel vastaisi hinnoittelusta, valokuvauksesta, myyntipostauksista ja toimituksesta.

Onko brändin oma second-hand- myynti kannattavaa?

Toistaiseksi vain harva brändi on tarttunut itse second-hand-myyntiin, sillä toiminnan kannattavuus on haastavaa. Toimintaan liittyvät yhteistyökumppanien kulut, logistiikka ja työpanos on huomioitava. Lisäksi hinnoittelun taso on mietittävä huolellisesti. Arvonlisävero on maksettava myyntivoitosta, jos yritys ostaa vaatteet jälleenmyyntiä varten, kuten Aarrelabel tekisi. Alvia ei tarvitse maksaa kuluttajien välisessä kaupassa, mikä selittää vertaismyyntikanavien suosion.

Kannattavuus ei kuitenkaan tarkoita vain liiketaloudellista tuottoa. Instagram- myynti voi tuoda brändille muita hyötyjä kuten asiakkaiden arvoja tukevaa viestintää, suoraa vaikutusta asiakkaiden kanssa ja kanavien seurannan kasvua. Myyntitapahtumia on mahdollista ajoittaa joustavasti palautettujen vaatteiden määrän mukaan, ja seuraajia voidaan houkutella arvonnoilla ja postimaksujen alennuksilla. Instagram- stoorien lyhyt näkyvyysaika luo kiireellisyyttä ostamiselle. Parhaimmillaan Aarrelabel voi vahvistaa yhteisöllisyyttä seuraajien keskuudessa, joille uuden kodin löytäminen rakastetulle vaatteelle yhteisön sisältä voi tuntua merkitykselliseltä.

Data ja tehokkuus luovat lisäarvoa

Jotta Instagram- myynti olisi liiketaloudellisesti kannattavaa, prosessin on oltava selkeä, tehokas ja huolellisesti suunniteltu. Opinnäytetyössäni tarkastelin yrityksen toimintoja sekä asiakkaiden, että yrityksen sisäisen ja taloudellisen toiminnan näkökulmista. Yrityksen on tärkeä selvittää miten tuotteet, raha ja data liikkuvat ja mitä se vaatii yritykseltä.

Datan kerääminen nousi asiantuntijahaastatteluissa keskeiseksi aiheeksi. Datalla voi olla rahallista arvoa yhteistyössä muiden yritysten kanssa, ja sitä voidaan hyödyntää sekä tuotekehittelyssä että second-hand- vaatteiden hinnoittelussa. Jos yritys pystyy osoittamaan että vaatteet säilyttävän arvonsa myös käytettynä, asiakkaan on helpompi hyväksyä korkeampi hinta laadukkaasta tuotteesta.

Instagram-myynti voi vahvistaa Aarrelabelin brändiarvoa, kasvattaa näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja tarjota alustan yhteisölliselle markkinointiviestinnälle. Samalla brändin on harkittava, miten dataa kerätään ja hyödynnetään, sekä miten kannattavuutta arvioidaan niin taloudellisesti kuin brändin pitkäaikaisen arvon näkökulmasta.

Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!

Kommentoi