Miten ruokakauppa voi tukea ympäristöystävällisiä ruokavalintoja? Näin ympäristövastuu toteutuu K-Market Kallion valikoimassa

Teksti: Salla Nurkka

Ilmastonmuutos ja luontokato ovat akuutteja ongelmia globaalisti, ja meistä jokaisella on vastuu planeettaamme kohtaan – niin yrityksillä kuin kuluttajillakin. Yksi tapa vähentää ilmastokuormitusta on ekologisen ruokavalion noudattaminen ja ruokakauppojen tuotevalikoima voi tukea valintojen helppoutta. Opinnäytetyössäni tutkin, kuinka helsinkiläinen ruokakauppa K-Market Kallio voi tukea asiakkaita tekemään kestävämpiä ruokavalintoja. Suoritin opinnäytetyössäni asiakaskyselyn, jossa selvitettiin asiakkaiden mielipiteitä ympäristövastuusta, K-Market Kallion valikoiman vastuullisuudesta ja toiveita kaupan valikoimaan.

Kasvispainotteisella ruokavaliolla ilmastopäästöt voivat vähentyä merkittävästi

Usein ajatellaan, että ruoan prosessointi, hävikki, kuljetus ja pakkausmateriaalit aiheuttavat suuria ilmastopäästöjä, mutta niiden ilmastovaikutukset ovat vain noin kolmasosan ruoan päästöistä. Erityisen rasittavaa ympäristölle on eläinperäisen ruoan tuottaminen, ja lihansyöntiä vähentämällä voikin huomattavasti vaikuttaa omaan hiilijalanjälkeensä. Kestävä ruokavalio koostuukin pääasiassa kasvipainotteisesta ruoasta, jossa sesongin kasvikset ovat keskiössä ja ruokahävikki minimissä. Aiempien tutkimusten mukaan kuluttajat eivät kuitenkaan tiedosta lihansyönnin ilmastovaikutuksia, eivätkä ilmastosyyt ole riittäviä vaihtamaan ruokavaliota kasvipainotteisemmaksi.

Asiakaskyselyn perusteella hinta ohjaa valintoja, mutta myös vastuullisuus on tärkeää

Verkkopohjaiseen asiakaskyselyyn saatiin 62 vastausta. Alle 18-vuotiaita vastaajia ei ollut ollenkaan ja yli 65-vuotiaita oli vain kaksi, eli tässä kohtaa vastaajien ikärakenteessa näkyy vinouma. Joka tapauksessa kyselyllä saatiin arvokasta tietoa työikäisen asiakaskunnan mielipiteistä.

Kyselyn perusteella asiakkaat kokivat ympäristönsuojelun tärkeäksi ja halusivat tukea vastuullisesti toimivia yrityksiä. Heidän mielestään ruokakaupan olisi hyvä viestiä vastuullisesta toiminnasta, ja myös tuotteiden vastuullisuudesta toivottiin lisää tietoa.

Kotimaisuus oli tärkeää vastaajille, ja he arvostivat myös ympäristöystävällisiä pakkausmateriaaleja. K-Market Kallion valikoimaan toivottiin eniten lisää lähiruokaa – mutta myös yhtä moni vastaaja oli sitä mieltä, että valikoima oli heidän tarpeisiinsa riittävä. Myös kasvipohjaisia tuotteita ja kotimaisia tuotteita toivottiin lisää valikoimaan.

Aiemmista tutkimuksistakin kävi ilmi, että hinta on tärkeä ostopäätökseen vaikuttava tekijä etenkin ruoan hinnan noustua voimakkaasti viimeisen parin vuoden aikana. Myös tässä tutkimuksessa hinnan vaikutus näkyi – 87 % vastaajista oli sitä mieltä, että tuotteen hinnalla on vaikutus ostopäätökseen. Hinnan vaikutus näkyi myös siinä, että tarjoustuotteita toivottiin toiseksi eniten enemmän valikoimaan. Toisaalta myös vanhan tottumuksen kerrottiin vaikuttavan vahvasti ostopäätökseen. Tuloksista voisi siis tulkita, että ympäristötietoisuuden kasvaessa kestävien valintojen tekemisestä tulisi tehdä ruokakaupassa helppoa. Toisaalta myös asiakkaat eivät välttämättä ole valmiita maksamaan paljonkaan ylimääräistä tuotteen ympäristöystävällisyydestä.

K-Market Kalliossa pyritään tehokkaaseen valikoimanhallintaan ja kasvipohjaisten tuotteiden näkyvyyteen

Ympäristövastuu näkyy K-Market Kallion päivittäisessä arjessa jo monin tavoin. Kasvipohjaiset tuotteet ovat heti myymälän sisäänkäynnin yhteydessä laajassa vegehyllyssä, josta löytyy monipuolisesti muun muassa kasviproteiinituotteita, kasvileikkeleitä ja kasvipohjaisia valmisruokia. Hedelmä- ja vihannesosastolla tuotteet sijoitellaan satokausiajattelun mukaisesti, ja kolhiintuneista kasviksista tehdään edullisia hevikasseja ResQ Club -sovellukseen. Päiväysvanhenevat tuotteet myydään alemmalla hinnalla hävikkihyllystä.

K-Market Kalliossa pyritään tehokkaasti vähentämään hävikkiä valikoimanhallinnan avulla. Tilausehdotusjärjestelmällä ja osastovastaavien toimilla on suuri merkitys hävikin hallinnassa. Asiakastoiveet ohjaavat valikoiman kehitystä, ja valikoimassa pyritäänkin pitämään tuotteita, joita asiakkaat aidosti haluavat ostaa.

Vastuullisuus näkyväksi ja asiakkaan ääni kuuluviin

Monet asiakkaat kokivat tutkimuksen perusteella K-Market Kallion jo toimivan ympäristön kannalta vastuullisesti. Kuitenkin vastuullisuudesta viestimisessä on vielä kehittämisen varaa. Jo pienillä teoilla ja tehokkaalla viestinnällä voidaan asiakkaiden ekologisista valinnoista tehdä vaivattomampia. Mahdollistamalla kasvipohjaisen ruokavalion toteuttamisen, kiinnittämällä huomion ympäristöystävällisiin pakkausmateriaaleihin ja kotimaisiin tuottajiin sekä nostamalla lähiruoan paremmin esille ollaan jo oikealla tiellä.

Asiakkaiden osallistaminen tuotevalikoiman kehittämisessä tukee liiketoimintaa ja toivottavasti ohjaa myös vastuullisuustekoja. Opinnäytetyöni perusteella pienelläkin ruokakaupalla voi olla merkittävä rooli kestävien valintojen mahdollistajana.

Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!

Kommentoi