Liikunnan vaikutus mielenterveydelle

Hyvin usein liikunnasta puhuttaessa ajatellaan, sen hyödyttävän ja kehittävän ainoastaan ihmisen fyysisiä ominaisuuksia. Toki liikunnan merkitys on valtava ihmisen fyysiselle jaksamiselle ja sen kehittymiseen, mutta kaikki tuo on kuitenkin ainoastaan yksi osa liikunnan isompaa merkitystä ihmiselle. Liikunta tuottaa useimmiten näkyvää kehitystä, joka on helppo huomata ja todeta. Mutta pään sisällä henkisesti tapahtuva jää useimmiten pimentoon ja sitä kautta liikunnan merkitys henkisessä hyvinvoinnissa on jopa hivenen aliarvostettu.

Yleisimpiä mielenterveydellisiä ongelmia taitavat olla masennus – ja ahdistuneisuushäiriöt, joita omassakin lähipiirissä on esiintynyt ja sitä kautta olen läheltä seurannut mitä ne ihmiselle tekevät ja miten sieltä noustaan. Näkisin, että liikunta toimii parhaiten nimenomaan ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä, jolloin mielenterveydelliset oireet saattavat vähentyä. Tilanteesta riippumatta tärkeää on aina pyrkiä tekemään sellaisia asioita, jotka tuntuvat itsestä hyvälle ja oma kunto kestää sen. Mikäli liikaa mennään epämukavuusalueen ulkopuolelle ja yli oman fyysisen kunnon, niin tuolloin liikunta ei enää tuota mielihyvää ja positiivisia tuntemuksia.

Toki tarvitsee muistaa, eikä täysin saa ohittaa liikunnan tuottamaa ulkoista näkyvyyttä, joka tuottaa yhtä lailla mielihyvää ja sitä kautta parantaa mielenterveyttä. Hyvin paljon siihen vaikuttaa jokaisen yksilön tekemät tavoitteet, sekä ylipäätään henkilökohtainen luonne, liittyen siihen mikä asia on itselle merkityksellinen. 

Liikunnalla on ihmiseen positiivinen vaikutus ja se tuottaa oikein tehtynä ja hyvin suunniteltuna liikkujalle mielihyvää. Mielihyvä taas vaikuttaa meihin henkisellä tasolla positiivisesti ja siitä muodostuu kannatteleva voimavara. Mielenterveys perustuu taitoon ja kykyyn hallita elämän sisällään pysyviä haasteita ja olla toimintakykyinen arkisissa hoidettavissa asioissa yleistä terveyttä unohtamatta. Kaikkea edellä mainittua kehittää ja tukee kaikki asiat, jotka omassa mielessään vähentää mielenterveyttä haittaavia tekijöitä.

Vaikka suoraan ei voida sanoa tai todeta, että liikunta on lääke mielenterveydellisille ongelmille, niin positiivisia ennaltaehkäiseviä vaikutuksia sillä on joka tapauksessa. Kuten kaikki asiat elämässä, niin myös tämä on henkilökohtainen asia, että mikä auttaa ja sopii kellekin. Liikunnan ei tarvitse myöskään olla yksin tekemistä, vaan siinä on hyvät mahdollisuudet sosiaaliseen kanssakäymiseen, mikäli niin itse haluaa ja valitsee liikuntamuodon sen mukaan. Sosiaalisuus tuottaa yhtä lailla hyvää mieltä, sekä kuuluvuuden tunnetta, joka on kaikille ihmisille tärkeä tunne.

Ajatukset liikunnan hyödystä perustuu omiin näkemyksiin ja mielipiteisiin, eivätkä edusta absoluuttista totuutta. Olen läpi elämäni liikkunut paljon ja olen vuosien saatossa huomannut, kuinka vaikeatkin asiat tulee käsiteltyä paremmin vaikkapa lenkkipolulla omissa ajatuksissaan. Liikunnan riemua ja iloa kaikille.

Alla linkki aihetta käsittelevälle sivustolle:

https://mieli.fi/vahvista-mielenterveyttasi/mielenterveys-ja-arjen-taidot/liikunta/

1 ajatus aiheesta “Liikunnan vaikutus mielenterveydelle”

  1. Hei, oli kiva lukea sinun kirjoittama blogi ja aihe minulle itselle todella läheinen. Kyllä olen sitä mieltä, että liikunta ja urheilu tuovat meilenterveydelle hyvää ja tasoittavat sitä. Olen itse harrastanut paljon urheilua aikaisemmin, mutta lopettanut sitä yhtääkkiä elokuussa. Lopetuksen jälkeen tullut stressia ja ahdistuksia, unettomuutta. Jopa lääkri sanonut että urheilu parantaa ja rauhoittaa mieltä. Täällä hetkellä jatkoin uudestan urheilla enemmän, pystyn nukkuman paremmin ja mielenterveys hyvässä kunnossa. Kyllä se liikunta ja urheilu vaikuttaa siihen. Urheilusta keh oja mieli ovat terveet ja hyvässä kunnossa.

Kommentoi