Kun on viimeiset 15 vuotta istunut asiakkaan penkillä ja sitten löytääkin itsensä pöydän toiselta puolelta mainostoimiston edustajana, huomaa olevansa aivan uuden edessä. Enää ei tunne oman yrityksen brändiä ja tuotteita läpikotaisin, vaan yritykset, tuotteet ja brändit vaihtuvat lennossa. Haastavaa, mutta mielenkiintoista.
Uutta suuntaa etsimässä
Olen tehnyt pitkän uran kaupan alan visuaalisen markkinoinnin parissa vastaten eri brändien kivijalkamyymälöiden visuaalisen ilmeen suunnittelusta ja markkinointiviestinnän jalkauttamisesta. Pidin työstäni, mutta olin jo pidempään ajatellut, että haluaisin tehdä urallani vielä jotain muutakin. Lopullinen sysäys alanvaihdolle tuli, kun työsuhteeni irtisanottiin muutosneuvotteluiden seurauksena.
Huomasin nopeasti, että oma osaamiseni vaati päivittämistä, jotta toiselle alalle työllistyminen olisi mahdollista. Olin aina tehnyt töitä ns. perinteisen markkinoinnin parissa ja nyt kaikissa työpaikkailmoituksissa haettiin digimarkkinoinnin ja sisällöntuotannon osaajia.
Piti löytää keino, jolla saisin laajennettua markkinoinnin osaamistani digipuolelle, ja tähän Target Partnersin Digitaalisen sisällöntuotannon kehittäjä -rekrykoulutus tarjosi sopivan mahdollisuuden.
Projektipäälliköksi mainostoimistoon
Ensin näytti, että koulutukseen pääsyä edellyttävää yhteistyöyritystä ei löydy, mutta sitten eräs mainostoimisto kiinnostui cv:stäni. He kokivat, että aiempi kokemukseni markkinoinnista ja projektinhallinnasta soveltuisi myös mainostoimiston projektipäällikön työhön. Niinpä löysin itseni tästä pestistä ja koulun penkiltä opiskelemassa uusia asioita.
Vaikka olin aina tehnyt töitä markkinoinnin ja myynnin parissa, ymmärsin hyvin pian, kuinka erilaista on työskennellä toimistopuolella. Jo pelkkä ”mainostoimistokieli” oli täynnä tuntemattomia sanoja ja termejä. Ja vaikka projektinhallinta alalla kuin alalla, sisältää aikataulujen, budjetin yms. hallintaa, on aivan eri asia, että osaan kertoa kuinka kauan menee myymälän rakentamiseen, kuin että osaisin määritellä toimivan somekampanjan budjetin.
Osaaminen karttuu
Näiden muutaman kuukauden aikana, jotka olen ollut mainostoimistossa töissä, olen oppinut todella paljon uutta niin markkinoinnista, myynnistä kuin asiakastyöstä.
Mainostoimistossa työtä tehdään hyvin konkreettisesti suoraan asiakkaille ja heidän liiketoimintansa tarpeisiin. Mainostoimiston tehtävä on kuunnella asiakasta erittäin tarkalla korvalla ja tarjota hänen yrityksensä tarpeisiin sopivia oivaltavia ja tuloksellisia ratkaisuja.
Olen aina ollut hyvä kuuntelemaan ja minun on helppo tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa, mutta mainostoimistomaailmaan siirtyminen on silti ollut iso harppaus pois omalta mukavuusalueeltani. Kun on niin pitkään tehnyt töitä yhdellä alalla, tiettyjen työtehtävien parissa, vie aikansa, ennen kuin oma mukavuusalue löytyy uudelleen. Sillä välin harjoittelen epämukavuuden sietämistä ja nautin sellaisista onnistumisista kuten ensimmäisen oman ison asiakkuuden hankkiminen.
Vielä on auki, jatkuuko työni mainostoimistossa rekrykoulutuksen päätyttyä, mutta ainakin olen päässyt katsomaan mainonnan ja markkinoinnin tekemistä aivan uudesta näkökulmasta. Olen päässyt tekemään myyntiä ja hankkimaan kokemusta B2B-puolelta. Uskon, että kaikista näistä on hyötyä tulevalla työurallani ja lisäksi olen todistanut itselleni, että aina voi oppia uutta ja löytää uusia suuntia.
Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!