Johtajuuden ensiaskeleista

Olen valmistunut Laurea-ammattikorkeakoulusta tietojenkäsittelyn koulutuksesta 2015 ja tässä postauksessa käsittelen johtajuutta, mitä valmiuksia Laurea minulle siihen antoi, miten päädyin johtamaan nykyisessä organisaatiossa, mikä siinä minua innostaa ja mitä kasvukipuja siihen kuuluu.

Tietojenkäsittelyn koulutusohjelman hienous piilee sen monimuotoisuudessa. Se tarjoaa kattavan alun alati digitalisoituvaan työelämään ja rahkeet erilaisiin tehtäviin. Koulutusohjelma oli ajoittain hyvin tekninen, mutta liiketalouden osaaminen oli keskeisenä teemana koko matkan ajan.

Ura valmistumisen jälkeen

Lähdin valmistumiseni jälkeen toteuttamaan uraani teknisemmästä päästä, mutta hetken sitä tehtyäni ymmärsin kiinnostukseni ohjautuvan enemmän kohti asiakaskokemusta ja sen merkitykseen liiketoiminnassa. Asioidessani asiakkaan roolissa, löysin itseni miettimästä parempia tapoja kokemukseni kehittämiseksi. “Miksi tänne joutuu jonottamaan niin kauan? Eikö tätä voisi hoitaa netissä?”.

Lähdin selvittämään syvemmin vaihtoehtoja kiinnostukseni valjastamiseksi työelämässä. Kaksi vuotta sitten hain Brella Oy:lle Customer Success Managerin -rooliin. Alusta asti yrityksen asiakaslähtöinen kulttuuri ja visio kiehtoivat minua. Brella mullistaa uudella teknologialla tapahtuma-alaa ja auttaa tapahtumajärjestäjiä jo yli 50:ssä maassa”. Kutsumukseni oli löytynyt!

Nyt, kaksi vuotta myöhemmin, toimin tässä samaisessa yhtiössä Head of Customer Success -roolissa. Vastaan yhtiön Customer Success -tiimin päivittäisestä toiminnasta, funktion strategiasta ja sen toimeenpanosta. En Customer Success Managerin roolissa erityisesti haaveillut johtajuudesta, viihdyin roolissani hyvin ja pidin katseen tiukasti kiinni nykyhetkessä, “It’s the journey, not the destination”. Asiakkaani olivat prioriteettini ja sain toteuttaa syvintä ammatillista kiinnostusta itselleni luontaisella tavalla.

Johtotehtäviin siirtyminen ei ollut minulle itsestään selvää, mutta halusin tarttua haasteeseen. Johtajuuteen liittyi paljon elementtejä, mitkä kiinnostivat minua, kuten mm. strategia, tuloksien analysointi, toimintasuunnitelmien laatiminen ja -toimeenpano ja sen vaikutus liiketoimintaan. En pitänyt itseäni luontaisena johtajana, mutta asiaan syvennettyäni ymmärsin, että hyväksi johtajaksi kehittyminen ei vaadi maagisia, tuonpuoleisia voimia, joita vain harvoille ja valituille suodaan. Kukaan muu ei voi asentaa minuun johtajuutta, paitsi minä itse. Lähtökohtani olivat jo hyvät. Piti siis alkaa uskoa siihen, että kyllä minä pystyn tähän.

Ensimmäiset puoli vuotta menivät johtajuuden harjoittelemisessa. Olin onnekas voidakseni kasvaa uuteen haasteeseen esimieheni ja johtoryhmän tukemana, matka olisi ollut huomattavasti kivisempi ilman heitä. Ensimmäisten kuukausien ajan vietin paljon aikaa kirjallisuuden parissa, historia on täynnä esimerkillistä johtajuutta, josta syventää näkemystä. Tämä auttoi vahvistamaan kuvaa hyvästä johtajasta, millainen hän on ja miten hän toimii.

Alkuun kuuluvan pyörremyrskyn jälkeen asiat alkavat löytää paikkansa. Ajan kuluessa opin, että johtajuuteen ja esimieheyteen kuuluu ainainen liikehdintä, johtajuudessa kehittyminen ei tule koskaan valmiiksi ja se on täysin hyväksyttävää. Myös jokainen johdettava on yksilö omien tarpeidensa kanssa. Johtajana tavoitteeni on löytää tasapaino näiden eroavaisuuksien välillä ja mahdollistaa jokaiselle hyvä työympäristö, missä olla paras versio itsestään.

Tässä 7 parasta vinkkiäni aloitteleville johtajille

1. Oppia ikä kaikki. Käy tapahtumissa, lue kirjallisuutta ja verkostoidu muiden, kanssasi samassa olevien kanssa

2. Ole läsnä. Jos työsi vaatii ajoittain tiimistäsi irrottautumista etkä kykene olemaan läsnä, kommunikoi siitä selkeästi ja kerro, miten toivot sinua silloin lähestyttävänHyväksy ainainen liikehdintä. Tulet kehittymään, tiimisi tulee kehittymään, tulet tekemään virheitä ja nykyiset päätökset voivat olla historiaa jo kuukauden päästä.

3. Hyväksy ainainen liikehdintä. Tulet kehittymään, tiimisi tulee kehittymään, tulet tekemään virheitä ja nykyiset päätökset voivat olla historiaa jo kuukauden päästä.

4. Johda esimerkillä. Kaikki organisaation jäsenet ovat vastuussa kulttuurin rakentamisesta ja ylläpitämisestä, mutta johtajana vastuusi on vielä kriittisempi. Jalkauttaessasi uutta toimintatapaa pidä huoli, että toimit sen mukaan itsekin.

5. Pyydä palautetta ja ole sille avoin. Tulet varmasti saamaan kommentteja monesta suunnasta, mutta muista myös, että sinut on tähän tehtävään valittu. Eriävät mielipiteet eivät vääjäämättä tee sinun tavasta toimia väärää.

6. Maltti on valttia. Ennen kuin hyppäät johtopäätöksiin, mieti, miten tuot asiasi ilmi. Ota toisen näkökulma huomioon. Hankalat tilanteet selviävät kunnioituksella ja rehellisellä keskustelulla, mieti etukäteen miten esität asiasi ja pidä se asia-keskeisenä.

7. Nauti! Sinuun uskotaan, olethan saanut ansaitsemasi ylennyksen. Osaat kyllä!

Työn iloa!

Kirjoittajana toimi Laurean alumni, Jenni Mämmi. Jenni työskentelee Brella Oy:ssa. Hän on valmistunut Laureasta tietojenkäsittelyn koulutuksesta vuonna 2015.

Alumnin arjessa –blogi kokoaa valmistuneiden opiskelijoidemme tarinoita työstä, opiskeluista ja elämästä. Aiheet ovat monipuolisia ja erilaisia katsauksia elämään valmistumisen jälkeen kirjoittajien silmin.

Jätä kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *