Koulutusta kaikille

Luin Helsingin Sanomista artikkelin nimeltä Perhetausta, asuinalue ja Suomeen saapumisikä kertovat, miten maahanmuuttaja­taustainen lapsi menestyy koulussa. Ennen kuin luin tekstin, pohdin, miksi asia on näin. Iän ymmärrän, koska suomi on aika hankala kieli ja mitä myöhemmällä iällä tänne saapuu, niin voi olla vaikea oppia kieltä. Varsinkin kielioppi on hankalaa monille suomalaisillekin. Mutta entä asuinalue? Meillä on erilaisia asuinalueita ympäri Suomea ja näin pääkaupunkiseudulla asuvana tiedän täällä olevan myös eritasoisia alueita. Miksi tämä vaikuttaa koulunkäyntiin? Kaikilla pitäisi olla samanlainen peruskoulutus kaikilla alueilla. 

Artikkelin mukaan maahanmuuttajataustainen lapsi suorittaa tutkintoa hiukan hitaammin, kuin kantaväestö. Uskon tähän liittyvän kielimuurin ja ymmärrän miksi koulu voi olla hankalaa lapsille. Tämä mietityttää, saavatko he samalla tavalla apua, kuin kantaväestön lapset? Mielestäni kaikilla pitäisi olla samat lähtökohdat koulussa. Toivon ainakin, että maahamuuttajataustaiset saavat samalla tavalla apua koulussa kuin muutkin. 

Artikkelissa kerrotaan, kuinka 75 prosenttia suomalaistaustaisista lapsista suorittaa ylioppilastutkinnon tai ammatillisen tutkinnon. Samaan aikaa maahanmuuttajataustaisista osuus on 46 prosenttia. Minusta tämä on hiukan surullista, koska kaikilla pitäisi olla samat lähtökohdat. Miten saisimme peruskoulun jälkeen lapset toisen asteen koulutukseen? Minusta on tärkeää, että kaikki saisivat opiskella mitä haluavat ja nuoria pitäisi kannustaa kouluttautumaan! Oli nuori sitten mistä, minkälainen tai millä taustalla, niin opiskelu on hieno oikeus!

Projektissamme tulemme toimimaan nuorten kanssa, jotka harjoittelevat suomen kieltä. Toivon projektin aikana, että saan auttaa nuoria oppimaan edes vähän enemmän suomen kieltä ja haluan olla rohkea ja itse puhua heille suomea. Toivoisin myös heidän uskaltavan puhua meille suomea, vaikka se voi olla heille vaikeaa. 

Yksi kommentti artikkeliin ”Koulutusta kaikille

  1. Henni Vilma Ida Johanna Pasova

    Kiitos mielenkiintoisesta postauksesta! Olen kanssasi samaa mieltä maahanmuuttajien koulutuksesta. Kaikilla tosiaan tulisi olla samat lähtökohdat koulussa. Mutta osaako maahanmuuttajataustainen lapsi pyytää apua ja osaako opettaja tunnistaa lapsen vaikeutta oppia? Voiko opettaja ajatella, että haastavuus oppia johtuu vain uudesta ja hankalasta kielestä eikä esimerkiksi oppimisvaikeudesta? Lisäksi toisen asteen koulutuksilla tulisi olla valmiuksia tukea maahanmuuttajataustaisia oppijoita, joilla suomen kielen taito ei välttämättä ole kantaväestön tasolla. Jatko-opintoihin hakeutuminen ei voi olla kiinni kielestä.

    – Vilma

Vastaa