Myynnin tehtävissä joudut usein olemaan yhteydessä asiakkaisiin. Siihen on monia eri kanavia ja niitä kannattaa käyttää yhdistettynä! Perinteisistä kylmäsoitoista aina puhutaan kuolevana lajina. Niistä ei varmasti päästä kokonaan eroon ja se tuo myös piristystä sopivissa määrin.
Linkedinissä asiakas kohdataan omana persoonanaan. Siellä jaetaan henkilökohtaisempaa kuvaa työstään ja ammattimaisia mielipiteitä.
Koronan pakottamana kohtaamiset ovat siirtyneet verkkoon. Myynnissä se vaikuttaa paljon, koska on vaikeampaa lukea asiakkaan eleitä. Usein kameraa pidetään suljettuna, joten olet pelkän äänen varassa. Ääntä kannattaa siis myös treenata. Uusiin asiakkaisiin on hankalampi luoda luottamussuhdetta näkemättä toista. Kohtaatteko itse uusia vai vanhoja asiakkaita?
Tuttuja ja parhaita asiakkaita kohdataan myös henkilökohtaisemmissa sosiaalisen median palveluissa, kuten facebookissa. Siellä tulee miettiä mitä jakaa jos asiakkaat kohdataan siellä!
Whatsapp on myös hyvä pikainen väline olla asiakkaaseen yhteydessä. Jos asiakkaalla on kiireellinen tarve saada yhteys ja tunnette hyvin. Tämä on paha kanava jos et halua, että asiakas saa heti tiedon viestin lukemisesta! Luottamus kun on kunnossa hyvä kanava viestinnässä.
Toivottavasti vielä koronan jälkeen päästään myös live kohtaamisiin!
Niissä on hyvä muistilista:
1.ole ajoissa
2. pukeudu tilanteeseen sopivasta. älä yli tai alipukeudu! asiakasta miettien.
3. Kahvi on hyvä hetki jutella asiakkaan kanssa muuta kuin työtä ja tutustua!
4.Muista että ihminen ostaa ihmiseltä! Eli tuo luonnetta esiin eikä pelkkää työasiaa 😊!
Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!