Olen juuri saanut päätökseen opinnäytetyöni perusteellisesta analyysistä markkinointistrategian kehittämiseksi ja haluan jakaa kanssanne tärkeimmät oivallukseni opinnäytetyöstä sekä työn tuomat tulokset. Tämä opinnäytetyö on merkittävä askel kohti entistä tehokkaampaa ja kohdennetumpaa markkinointia, joka palvelee paremmin asiakkaita ja liiketoimintatavoitteita. Vaikka täydellinen markkinointistrategia vaatii vielä syvempää data-analyysiä, opinnäytetyössä on tunnistettu kriittisiä alueita, joihin keskittyä.
Miksi tämä markkinointianalyysi oli tarpeellinen?
Opinnäytetyössä mukana olleen liiketoimintayksikön markkinointiponnistelut ovat olleet hajautettuja ja niistä on puuttunut selkeä, yhtenäinen lähestymistapa. Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa strategista markkinointisuunnittelua ja luoda pohjaa tulevalle menestykselle. Vaikka työssä kohdattiin haasteita, jotka estivät täydellisen strategian luomisen, tämä tutkimus on auttanut liiketoimintayksikköä tunnistamaan olennaiset edellytykset ja tiedontarpeet tehokkaan markkinointistrategian kehittämiseen ja toteuttamiseen.
Markkinointianalyysin tärkeimmät oivallukset ja niiden merkitys.
Markkinoin parantamiseksi opinnäytetyössä havaittiin liiketoimintayksikössä tarvetta selkeämmälle asiakassegmentoinnille. Vaikka liiketoimintayksikkö keskittyy tiettyihin toimialoihin ja kehittää räätälöityjä ratkaisuja näille toimialoille, markkinoinnista puuttuivat silti selkeästi määritellyt ensisijaiset asiakassegmentit. Tämä on johtanut siihen, ettei liiketoimintayksiköllä ole määriteltyjä keskeisiä arvopohjaisia ratkaisuja, jotka vastaisivat täydellisesti tiettyjen segmenttien tarpeisiin. Tämän oivalluksen pohjalta opinnäytetyössä osoitettiin, että liiketoimintayksikössä on panostettava syvällisempään asiakassegmentointiin. Vasta kun ymmärtää paremmin eri asiakasryhmien tarpeet liiketoimintayksikkö pystyy luomaan asiakkaille merkityksellistä arvoa markkinoinnin kautta.
Data on valtaa nykypäivänä. Silti opinnäytetyössä tuodaan esille liiketoimintayksikön rajoitteet tällä hetkellä hyödyntää data-analytiikkaa paremman asiakasymmärryksen saamiseksi. Opinnäytetyössä on havaittu liiketoimintayksikön luottavan edelleen vakiintuneeseen myyntistrategiaan ja rajattuun tietoon kyselyistä, lisäksi saatavilla olevaa myyntidataa ei hyödynnetä riittävän tehokkaasti. Näiden oivallusten perusteella täsmennettiin liiketoimintayksikön tarvetta muuttaa tiedonkeruu- ja analyysikäytäntöjään. Jatkossa on panostettava asiakasymmärryksen keräämiseen datan avulla, jotta voidaan tehdä entistä tietoon perustuvampia markkinointipäätöksiä sekä hienosäätää strategiaa reaaliaikaisesti.
Markkinoinnissa on kohdennetumpi viestintä tarpeen. Liiketoimintayksikön markkinointiviestit ovatkin henkilökohtaisia F2F-vuorovaikutuksessa esimerkiksi asiakastapaamisissa, mutta laajempaan markkinointiin kohdennettu viestintä puuttuu. Vaikka jotkin tukifunktiot luovat asiakaskohtaisempia viestejä, liiketoimintayksikkö ei hyödynnä niitä täysimääräisesti. Lisäksi yksityiskohtaisia ostajapersoonia ei luoda jokaiselle asiakassegmentille. Näiden oivallusten pohjalta opinnäytetyössä painotetaan tarvetta tulevaisuudessa keskittyä luomaan yksityiskohtaisia ostajapersoonia kullekin asiakassegmentille. Tämä auttaa liiketoimintayksikköä räätälöimään markkinointiviestinsä niin, että ne resonoivat tehokkaasti oikeiden asiakkaiden kanssa eri kanavissa, ei vain henkilökohtaisissa tapaamisissa.
Mitä seuraavaksi?
Tämä opinnäytetyö on antanut liiketoimintayksikölle toimintakelpoisia oivalluksia resurssien määrittämiseksi sekä arvokasta tietoa arvioitavaksi tulevan markkinointistrategian kehittämistä varten. Vaikka tie täydelliseen markkinointistrategiaan on vielä edessä, tämä opinnäytetyö on ollut kriittinen ensimmäinen askel. Liiketoimintayksikkö on nyt paremmin varustautunut rakentamaan vahvan ja dataohjatun markkinointistrategian, joka tuottaa mitattavia tuloksia ja edistää liiketoiminnan kasvua.
Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!