Vuorovaikutus ja myyntityö

Kaikki ovat varmaan joskus lähteneet jostain liikkeestä tai kaupasta tuhahdellen, että jopa oli taas kokemus. Asiakaspalvelija on ollut töykeä, tietämätön tai hänellä on ehkä muuten vaan ollut huono päivä, mikä on vaikuttanut asiakkaan saamaan palveluun. On kyseessä sitten tuotteiden tai palveluiden myynti, siihen liittyy aina asiakkaan kohtaaminen ja vuorovaikutus.

Kun asiakas saapuu autoliikkeeseen ja alkaa potkia renkaita, hän odottaa saavansa palvelua ja jonkun tulevan vastaamaan hänen kysymyksiinsä. Kun myyjä saapuu paikalle ja palvelutilanne asiakkaan kanssa alkaa, on pitkälti myyjästä ja hänen vuorovaikutustaidoistaan kiinni, tuleeko asiakkaan kanssa kauppoja. Auton ostaminen on iso sijoitus, joten myyjän taito lukea asiakasta ja vastata hänen kysymyksiinsä juuri asiakkaalle sopivalla tavalla antaa asiakkaalle turvallisen sekä luotettavan tunteen, mikä mahdollistaa kaupan tekemisen. Jos myyjä ei herätä luottamusta, kauppoja ei todennäköisesti synny.

Kuva: Urupong

Ravintolaan saapuessaan asiakas odottaa tietynlaista kokemusta ja vastinetta rahoilleen. Tällöin tärkeässä roolissa on ravintolan henkilökunta, jonka tehtävänä on varmistaa asiakkaan viihtyminen, mutta samalla myydä hänelle mahdollisimman paljon ravintolan tuotteita. Asiakkaan ja tarjoilijan välille syntyvä vuorovaikutustilanne ratkaisee, viihtyykö asiakas ja tilaako hän vielä toisen lasin viiniä vai poistuuko hän tyytymättömänä, jolloin viinistä saatava tuotto jää saamatta.

Vuorovaikutusta on toisen kuuntelemisen ja tarpeiden huomioon ottamisen lisäksi myös eleet, ilmeet ja tahattomat sanattomat viestit. Jos myyjä vastailee asiakkaan kysymyksiin, mutta näyttää tympääntyneeltä ja siltä, kuin haluaisi vain pois tilanteesta, asiakkaalle voi tulla epämiellyttävä tunne ja tuote jää hyllyyn.

Myyntityössä asiantuntemus + positiivinen vuorovaikutus = €.

Kommentoi