Tämän kuluvan syksyn 2025 aikana olemme päässeet tekemään asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen projektin meidän seitsemän hengen projektiryhmässämme. Meidän asiakasyrityksemme oli Hoivatilat Oyj, joka on kiinteistöjen vuokraaja ja samalla hyvinvoinnin edistäjä. He toivoivat meiltä vastuullisuusviestintäsuunnitelman heille käytettäväksi, minkä kautta pääsimme tutustumaan vastuullisuuden käsitteeseen tarkemmin.
Projektin aikana teimme paljon tiedonhankintaa, analyyseja ja tutustumista, jonka jälkeen saimme rakennettua paloittain sellaisen suunnitelman, josta asiakas hyötyisi. Huomasimme myös, kuinka paljon hyvä vastuullisuusviestintä ja vastuullinen toiminta voivat oikeasti vaikuttaa yrityksen brändiin ja asiakkaiden suhtautumiseen.

Läpinäkyvä vastuullinen toiminta – kannattaako?
Monet yhä useammin nostavat esille yritysten vastuullisuutta ja sitä, kuinka paljon se voi vaikuttaa esimerkiksi asiakkaiden antamaan hyväksyntään. Vaikka ihan täysin läpinäkyvä ja yksityiskohtainen vastuullisuusviestintä ei ole lainkaan pakollinen, silti kyllä huomaa, miten ihmisten suhtautuminen eroaa riippuen siitä, mitä lukee yrityksen sivuilla kohdassa Vastuullisuus. Jos haluaa rakentaa hyvää imagoa omalle yritykselle, niin avoin ja kattava vastuullisuusviestintä todellakin kannattaa. Se luo tietynlaisen kuvan yrityksestä ja avoimuus siitä, mitä kuluttaa ja mistä tuote tai palvelu tulee kehittää vaikuttamisen tunnetta.
Läpinäkyvyys voi myös auttaa itse yritystä omien tavoitteiden saavuttamisessa. Avoimuus voi helpottaa oman kohderyhmän tavoittamista, sillä samat arvot yleensä vetävät ihmisiä mukaan ja vaikuttavat ostospäätöksiin.
Vastuullisen viestinnän kehittäminen
Vastuullisuusviestinnän kehittäminen on ollut tosi työlästä touhua. Siihen vaaditaan paljon tiedonhakua, asiakkaan pyyntöjen ja arvojen ymmärtämistä sekä projektin yhteydessä myös aikatauluissa pysymistä. Aiheen laajuuden vuoksi itse suunnitelman suunnitteluun voi mennä paljon aikaa, varsinkin ennen aiheen rajaamista. Tämä lisää haastetta kohtuullisesti ja sitä myös me olemme kohdanneet meidän projektimme aikana, mutta onneksi ryhmätyössä asioita ei tarvitse murehtia yksin.
Yhteistyö ja kaikkien jäsenien panokset työhön lopulta auttoivat meitä rajaamaan meidän aihepiiriämme parhaiten asiakkaan toiveiden mukaisesti. Saimme luotua sellaisen suunnitelman, joka vastaa heidän arvojaan ja viestii niitä eteenpäin asiakkaille avoimesti. Nyt voimme alkaa odottelemaan heidän virallista päivitettyä vastuullisuusosiotansa meidän työmme pohjalta!

Teksti: Kristina Kribe
Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!