Väsymys

Työuupumus, ylikuormitus, ylikunto, masennus.  Rakkaalla lapsella monta nimeä ja niin monta erilaista ilmenemismuotoa. 

Kolme ensimmäistä muistuttaa toisiaan ja neljäs on sellainen, joka voi tulla jos nämä kolme ensimmäistä oirehtii tai pääsee pitkittymään.

Työuupumus hiipii vähitellen, sen tuloa ei välttämättä itse huomaa, kunnes on liian myöhäistä. Oireina ovat usein kyynistyminen, väsymys ja ammatillisen itsetunnon aleneminen. Mennään sieltä mistä aita on matalin ja oma työ ei tunnu merkitykselliseltä ja olet varma, että saat aikaiseksi pelkkää paskaa.  Väsymys ei helpota vaikka pääsee lepäämään ja olo on kuin jyrän alle jääneellä edelleen.

Kuva: Jerita Miettinen

Ylikuormitus liitetään usein pelkästään urheiluun, mutta oireet ovat työuupumuksen ja burnoutin kaltaisia. Motivaatio liikuntaan ja urheiluun katoaa lähes täysin. Varsinkin jos samaan aikaan opiskelee tai käy töissä, muista elämän vastoinkäymisistä puhumattakaan. 

Ylikunto aiheuttaa urheilusuorituksista palautumiskyvyn puutetta, ei jaksa, ei kiinnosta. Keho voi reagoida urheiluun tai liikkumiseen nostamalla sykkeen tai leposyke on normaalia korkeampi, olet jatkuvasti sairaana, nukut huonosti ja koet erilaisia stressin oireita.  

Miten näihin tiloihin sitten joudutaan. Työuupumusta havaitaan varsinkin sellaisilla henkilöillä, jotka ovat asettaneet itselleen korkeita vaatimuksia työn/opiskelun suhteen, ovat velvollisuudentuntoisia ja haluavat tehdä kaiken oikein, eivätkä salli itselleen epäonnistumisia.

Työyhteisö voi olla haastava, töitä on paljon ja ei osata/uskalleta kieltäytyä ylitöistä. Työkaverit tai pomo voi olla rasittava, dedlinet painaa päälle tai työnkuva on muuten haastava. Toiset ihmiset toimivat hyvin paineen alla, mutta jos ei pääse palautumaan töiden välillä on työuupumuksen vaara melkein väistämätön.  Hyvässäkin työyhteisössä voi väsyä, vaikka työnsä kokisi mielenkiintoiseksi. Opiskelijoiden uupumus on myös hyvin yleistä ja jo lukiossa nuoret ovat uupuneita. Velvollisuudet ja pärjääminen vaativat paljon töitä ja omat resurssit eivät riitä, jos jokaisella kurssilla täytyy ylittää itsensä moneen kertaan ja olla aina paras.

Kuva Jerita Miettinen

Ylikuormitus ja ylikunto vaivaa usein myös tunnollisia ihmisiä tai sellaisia joilla on kovia tavoitteita ja puskee niitä kohden maksoi mitä maksoi. Hinta voi olla kova ja sitä voi joutua maksamaan pitkän ajan, kunnes on kokonaan palautunut.

Ylikuormittumiseen ja burnouttiin liittyvät myös univaikeudet ja palautuminen on hidasta myös lyhyiden unien jälkeen. Keholle ja aivoille täytyy antaa lepoa, jotta aivosolut puhdistuvat ja saat ladattua itseesi taas kapasiteettiä lisää. Myös unettomuus sairastuttaa kehoa, mielestä puhumattakaan. Vähistä unista kärsivä tai tietoisesti vähän nukkuva on vaarassa sairastua myös “ihan oikeasti” Vähän nukkuva ihminen on myös liikenteessä vaarallinen ja onkin epäilty, että suurin osa suurista liikenneonnettomuuksista olisi yhteydessä väsymykseen (uniliitto.fi)

Miten voi sitten seurata omaa palautumista ja unen laatua? Yksinkertaisimmillaan hyvinkin helposti, oletko aamulla virkeä herätessäsi? Kellojen ja tekniikan seuraaminen voi tuottaa enemmän stressiä kuin hyötyä. Jos olet herkkä sellaiseen, suosittelen jättämään sporttikellojen antamat analyysit ja terveysraportit oman onnensa nojaan.

Ei ole vähäpätöinen asia miten palaudut, miltä työsi tällä hetkellä tuntuu tai miten saat nukuttua. Kiinnitä enemmän huomiota mielekkääseen tekemiseen ja siihen mistä todella nautit vapaa-ajallasi ja jätä työt työpaikalle ja sulje puhelin hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa. Opiskeljoille vinkiksi, ei kannata hamstrata liikaa kursseja, varaa aika koulun psykologille tai opinto-ohjaajalle/tutorille, jotta voitte suunnitella sinulle paremmin sopivan aikataulun opintojen etenemisessä. Opintoja ei ole pakko kiihdyttää, vaikkakin ammattikorkeakouluissa tämä onkin hyvinkin yleistä. 3,5 vuoden tutkintoja suoritetaan kovalla vauhdilla jopa kahdessakin vuodessa, minne on kiire?

Liikunnan pitäminen osana arkea on hyvä asia, mutta jos liikkumaan lähteminen tuntuu raskaalle eikä liikunnasta saa samaa iloa kuin ennen on syytä miettiä liikunnan määrän vähentämistä tai vaihtamisesta sellaiseen lajiin joka toimii palauttavana sekä tuo hyvää oloa liikunnan jälkeen. Tavoitteita voi asettaa aina uudelleen sekä muokata niitä tilanteen mukaan. Arki voi muuttua ja tavoitteet voidaan aina asettaa uudelleen. Tavoitteena voi olla että pääset ulos liikkumaan sen sijaan että vedät itsesi harjoitellessa henkihieveriin.

Mene aikaisemmin nukkumaan ja yritä pitää samaa rytmiä aina yllä nukkumaan menon ja heräämisen kanssa. Mieti mikä on tärkeää ja mihin oikeasti kykenet ja kuinka pitkään jaksat jos jokin vetää äärirajoille. Vietä aikaasi sellaisessa seurassa josta nautit ja saat enemmän kuin mitä se sinulta vie. Stressi on usein myös hyvästä, mutta pitkittyessään siitä voi kehittyä painajainen.

Sosiaaliset suhteet on hyvä pitää myös sellaisina, joista saa hyvää mieltä ja se tuntuu luonnolliselta. Jos keho ja mieli on väsynyt ei välttämättä railakas viikonloppu palauta kehoa eikä mieltä, vaikka sanotaankin, että raskaat työt vaatii raskaat huvit. Menet maanantaina entistä väsyneenpänä töihin tai kouluun, vaikka mahdollisesti hauskaa on ollutkin.

Tarkista oma arkesi. Listalle voit ottaa mukaan ainakin:

  • Uni ja laatu.
  • Elämäntavat.
  • sosiaaliset suhteet ja parisuhteen tila.
  • Terveys.( Kivut, mieliala, mahdollinen terveystarkastus ajankohtainen)
  • Liikunan määrä tai sen puute.
  • Työ/opiskelun määrä ja mielekkyys.
  • Ravitsemus.
  • Alkolinkäytön määrä.

Lähteet:

Unilitto.fi

Terveyskirjasto.fi artikkelit työuupumus ja väsymys.

Jätä kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *