Tyytyväisestä asiakkaasta kanta-asiakkaaksi

Mitä eroa on tyytyväisellä asiakkaalla ja kanta-asiakkaalla? Ei välttämättä päällisin puolin paljoa, mutta yrityksen liikevaihdon kannalta ero voi olla merkittävän suuri.

Kanta-asiakkuuden merkitys

Kanta asiakkuus on monelle yritykselle elintärkeää liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta. Kanta-asiakkuudesta on tavallaan tuplasti hyötyä yritykselle: saamalla joku asiakas kanta-asiakkaaksi, johtaa se usein lisääntyneen myynnin lisäksi myös siihen, että kilpailijoiden myynnit vähenevät. Tästä syystä lähes kaikki isommat yritykset tarjoavat joka käänteessä asiakkaalle kanta-asiakkuutta vaikka se onkin yleensä asiakkaalle ilmaista, toimialasta riippumatta. Usein yritys saattaa jopa tarjota asiakkaalle kanta-asiakkuuden tarjoamien etujen lisäksi jopa rahanarvoisia etuja tai palkintoja, pidennettyjä takuita, tai alennusta ensimmäisistä ostoksista. Kanta-asiakkuuden luominen on oiva keino vahvistaa asiakkaan ja yrityksen välistä suhdetta, sillä tyytyväinen asiakas tulee yleensä takaisin, ja parhaassa tapauksessa kertoo yrityksen tarjoamista mahdollisuuksista tuttavilleen. Tämä toimii loistavasti ilmaisena mainoksena, sillä ihmiset usein kuuntelevat tuttaviensa neuvoja ja suosituksia yrityksistä tai niiden tuotteista.

Kuinka saada asiakas kanta-asiakkaaksi

Tähän on luonnollisesti useita eri tapoja, mutta yksi toimivimmista on tehdä kanta-asiakkaaksi liittymisestä ilmaista, nopeaa ja helppoa, ja tarjota asiakkaalle mahdollisesti jo heti liittymisen yhteydessä jokin konkreettinen hyöty kanta-asiakkuudesta. Näin asiakas poistuu yrityksen tiloista hyvällä tuulella, ja kokee kanta-asiakkuuden pelkästään positiivisena asiana. Toinen tapa on laittaa joitakin tuotteita tai palveluita todella isoon alennukseen, mutta tarjota alennuksia vain kanta-asiakkaille. Tämä tapa on myös paljon käytetty ja toimiva, mutta saattaa myös aiheuttaa närkästystä niiden asiakkaiden keskuudessa, ketkä eivät missään tapauksessa halua liittyä kanta-asiakkaiksi. Yksi keino, mikä taas auttaa asiakkaan pysymistä kanta-asiakkaana todella paljon, on jatkuva yhteydenpito. Vaikka asiakas ei tarvitsisikaan esimerkiksi uutta polkupyörää joka viikko, voi hänelle silti olla paljonkin iloa esimerkiksi sähköposteista, missä kerrotaan kanta-asiakas tarjouksista vaikkapa polkupyörän pumpuissa, kypärissä, sekä varaosissa. Yrityksen olisi tärkeää pysyä jatkuvasti yhteydessä asiakkaaseen, jotta yrityksen nimi pysyisi asiakkaan muistissa, ja hän kokisi olevansa haluttu asiakas.

Asiakastyytyväisyyskyselyt

Asiakastyytyväisyyskyselyt ovat myös omiaan lisäämään asiakkaan tyytyväisyyttä yritystä kohtaan, ja nostavat asiakkaan todennäköisyyttä liittyä kanta-asiakkaaksi. Kyselyt vievät usein asiakkaalta vain muutaman minuutin, mutta niistä saadaan yrityksen markkinointi tiimille paljon arvokasta tietoa. Asiakkaat usein jopa tykkäävät tehdä tyytyväisyyskyselyitä, sillä silloin he pystyvät ilmaisemaan omat mielipiteensä konkreettisesti, ja parhaimmillaan jopa vaikuttamaan yrityksen toimintaan. Kuulumalla kaikkien olemassa olevien yrityksien kanta-asiakkaaksi varmistaisi itselle aina parhaat mahdolliset tarjoukset ja palvelut, mutta siitä voisi tulla esimerkiksi sähköpostin puolelle melko ruuhkaista. Minkä kaikkien yrityksien kanta-asiakkaaksi olet itse liittynyt?

Jätä kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *