Opiskelijablogit

Tunteiden tunnistaminen osana arkea

Jännittäminen on luonnollinen reaktio, joka voi toimia joko voimavarana tai lamauttajana. Jokaisen on hyvä osata hallita jännittämisen tuomaa tunnetta. Jännittämisen hallinta, kuten myös muut tunnetaidot ovat tärkeä osa ihmisen jokapäiväistä toimintaa. Tämä artikkeli on tuotettu osana sosionomikoulutuksen projektinhallinta ja viestintä -opintojaksoa, jonka lehtoreina ovat toimineet Anja Mertanen ja Paula Väliaho. Opintojaksolla toteutettiin ryhmätöinä ennalta määritellyistä […]

Tunteiden tunnistaminen osana arkea Read More »

Projektityö opettaa ryhmässä toimimista

Kirjoittanut: Suvi Habrat, Emilia Hiivala, Lilja Lepistö-Osho, Sani Savolainen ja Eveliina Tamminen Tämä artikkeli on kirjoitettu ensimmäisen lukukauden aikana, juuri opintojen alettua. Artikkeli on kirjoitettu osana Projektinhallinta ja viestintä -opintojaksoa. Viestinnän lehtorina toimii Anja Mertanen ja Projektinhallinnan lehtorina Paula Väliaho. Artikkelissamme tarkastellaan projektityötä ja projektiryhmän toimivuutta sen myötä. Haasteellisen siitä teki olosuhteet ja sitoutuminen työn

Projektityö opettaa ryhmässä toimimista Read More »

Prokrastinaatio: Viime tingassa vai ajoissa?

Opintojen ja työn yhdistäminen Sosionomiopiskelijoina pääsimme helmikuussa sukeltamaan projektityön maailmaan projektinhallinnan opintojaksollamme. Aiheeksi ryhmämme sai opintojen ja työn yhdistämisen. Aiheemme muodostuikin kevään edetessä yhä enemmän ja enemmän ajankohtaiseksi valtion tukiin kohdistuvien leikkauksien myötä. Tästä seurasi myös projektissamme näkökulman ja suunnan muutosta ajanhallinnan tärkeydestä kohti stressinhallinnan taitoja. Alla kerromme projektityöskentelystä, johon pääsimme tutustumaan ensimmäistä kertaa. Haasteista

Prokrastinaatio: Viime tingassa vai ajoissa? Read More »

Hyvinkään ja Lohjan kampusten tradenomikoulutusten vetovoimaisuus

Artikkelin on kirjoittanut tradenomiopiskelija Pia Miettinen Korkeakoulujen vetovoima Yksi korkeakoulujen vetovoimatekijöistä on koulujen välinen kilpailu vetovoimaisuudellaan. Kuinka monta hakijaa koulutuksiin on ja kuinka moni heistä lopulta pääsee sisään, indikoi opiskelijoille opetuksen haluttavuudesta ja laadusta. Myös tiedotusvälineiden antama huomio korkeakoulujen vetovoimaisuudelle vahvistaa ilmiötä. Korkeakoulujen vetovoima kertoo, kuinka vaikeaa sisäänpääsy koulutukseen on. Mitä korkeammat pisteet vetovoimaisuudesta saa,

Hyvinkään ja Lohjan kampusten tradenomikoulutusten vetovoimaisuus Read More »

Ohjeiden merkitys työelämässä

Artikkelin on kirjoittanut Hantta Kotijoki Dokumentaatiolla on tärkeä rooli työelämässä, kuten riskien hallinta, tiedon jakaminen, toiminnan tehokkuuden edistäminen sekä laadun varmistaminen. Laaja dokumentaatio auttaa myös saamaan käsityksen nykytilanteesta, joka taas edes auttaa prosessien kehittämistä. Hyvän ohjeen rakenteen tiedostaminen auttaa luomaan täsmällisen, selkeän sekä hyödyllisen ohjeen. Oleellisinta ohjeissa on sen sisältö ja miten se on kerrottu.

Ohjeiden merkitys työelämässä Read More »

Win-Win: Positiivisia kokemuksia monimuotoisuudesta ja työllistymisestä, osa 2

Ensimmäisessä blogissa Win-Win: Maahanmuuttajien työllistyminen varhaiskasvatukseen hyödyttää sekä yksilöitä, että yhteiskuntaa käsiteltiin syrjäytymisvaarassa olevan maahanmuuttajan palkkaamista varhaiskasvatusyksikön johtajan näkökulmasta. Blogin toisessa osassa aihetta käsitellään niin työyhteisön kuin maahanmuuttajan itsensäkin näkökulmasta. Työyhteisön ajatuksia maahanmuuttajien työllistymisestä Maahanmuuttajien työllistyminen on saanut työyhteisön näkemään monia positiivisia vaikutuksia työyhteisöön. Haastattelussa he kertovat huomanneensa, kuinka maahanmuuttajat tuovat arvokasta apua arkeen ja

Win-Win: Positiivisia kokemuksia monimuotoisuudesta ja työllistymisestä, osa 2 Read More »

Win-Win: Maahanmuuttajien työllistyminen varhaiskasvatukseen hyödyttää sekä yksilöitä että yhteiskuntaa

Positiivisia kokemuksia monimuotoisuudesta ja työllistymisestä, osa 1 Syrjäytymisvaarassa olevien maahanmuuttajien mahdollisuudet päästä kiinni työelämään ovat usein varsin pienet ja työllistymiseen liittyy usein monia haasteita. Työnantajilla ei aina ole tarvittavaa tietoa siitä, mitä maahanmuuttajien työllistämiseen vaaditaan.  Työyhteisöissä maahanmuuttajan työllistäminen vaatii lisäksi erityistä ohjausta, sillä monesti työhön perehdyttäminen saattaa olla haastavaa esimerkiksi kommunikaatiohaasteiden vuoksi.  Varhaiskasvatuksessa sekä sosiaali-

Win-Win: Maahanmuuttajien työllistyminen varhaiskasvatukseen hyödyttää sekä yksilöitä että yhteiskuntaa Read More »

Oppimistapojen ja -taitojen hyödyntäminen opiskelijan arjessa

Artikkelin keskiössä on projektimme, joka keskittyi oppimistaitoihin ja niiden soveltamiseen. Alusta lähtien suunnitteluvaiheesta aina toteutukseen asti pyrimme ymmärtämään erilaisia oppimistapoja ja niiden merkitystä oppimisprosessissa. Tutkimme kohderyhmämme eli ammattikorkeakoulu opiskelijoiden kiinnostuksen kohteita ja sovelsimme saamaamme tietoa projektimme etenemiseen. Artikkelissa tarkastelemme erilaisia oppimistapoja, niiden vaikutusta oppimisprosessiin ja aivolohkojen roolia oppimisessa. Projektin keskiössä toimi kissatehtävä, jonka avulla harjoittelimme

Oppimistapojen ja -taitojen hyödyntäminen opiskelijan arjessa Read More »

Mitä sairaanhoitajan olisi hyvä tietää farmakogenetiikasta?

Tekstin on kirjoittanut Laurean opiskelija Susanna Leskelä Farmakogenetiikka tutkii yksilön geenien merkitystä lääkkeiden aineenvaihdunnalle ja toiminnalle. Suurin osa tunnetuista geenimutaatioista liittyy farmakokinetiikkaan, esimerkiksi kodeiiniin aineenvaihduntaan vaikuttava erittäin nopea CYP2D6 metaboloijatyyppi sekä CYP2C19 variantit klopidogreelihoidossa. Näissä geeneissä on runsaasti eroja yksilöiden välillä ja niissä esiintyy myös keskimääräistä enemmän vaihtelua. Sen sijaan lääkkeiden toimintaan (farmakodynamiikkaan) liittyviä geenimuutoksia

Mitä sairaanhoitajan olisi hyvä tietää farmakogenetiikasta? Read More »

KENEN VASTUULLA ON AUTTAA IKÄIHMISTÄ DIGIOHJAUKSESSA?

Miten tulevaisuudessa voidaan paremmin vastata laadukkaiden sähköisten palveluiden saatavuuteen sekä huolehtimaan siitä, että sähköisissä palveluissa huomioitaisi paremmin ikäihmiset, jotta palvelut olisivat paremmin heidän ulottuvilla.  Toteutuuko yhdenmukainen mahdollisuus käyttää digipalveluita ikäihmisten osalta? Aiheuttaako digitalisaation kehittyminen ja puutteet ohjauksessa ikäihmisille syrjäytymistä yhteiskunnasta?  Ikäihmisille tavallisin digiohjauksen tuki tulee läheisiltä. Digiasioinnissa avustamisesta ja digilaitteiden käytöstä on tullut lähivuosina yksi

KENEN VASTUULLA ON AUTTAA IKÄIHMISTÄ DIGIOHJAUKSESSA? Read More »