Stoppi vai swaippaus – viestin sisältö ratkaisee

Mitkä viestit luetaan ja mitkä swaipataan unohduksiin tai jätetään lukematta sähköpostivirrassa? Miten viestinnällä voi vaikuttaa toivotulla tavalla? Lyhyesti: satsaa sisältöön.

Lukijan ymmärtäminen on A ja O

Sisällön määrittely lähtee viestin saajan huomioimisesta. Onko vastaanottaja alan asiantuntija, opiskelija vai onko aihe täysin vieras? Mikä on viestin tavoite? Onko tarkoitus informoida, vakuutella tai puhutella? Pyritäänkö kannustamaan, suostuttelemaan tai vetoamaan? Näihin kysymyksiin vastaamalla sisältö kohdentuu oikein.

Sisältö on onnistunutta jos se antaa ajateltavaa, uutta tietoa, kannustaa haluttuun toimintaan tai vetoaa. Kun kaikki tämä paketoidaan kohteliaisuudella ja eettisyydellä, voi viesti olla kuin lahja lukijalleen.

Kuva: Pexels

Rakenne ja ulkoasu

Myös viestin rakenne ratkaisee. Tehokas otsikko vangitsee huomion ja kiteyttää viestin teeman. Arvoituksellinen otsikko voi pysäyttää, mutta siinä piilee vaara: jos sisältö lähtee otsikon kanssa eri suuntaan, saman tekee lukijakin. Väliotsikot auttavat jäsentämään luettua ja kertovat siitä, mitä on tulossa.

Keskeinen sisältö tulisi tiivistää viestin ja kappaleen alkuun. Myös tekstin ymmärrettävyys, oikeakielisyys ja sujuvuus ovat oleellisia. Johdonmukainen eteneminen ja asioiden tiivis esittäminen vaikuttavat positiivisesti luettavuuteen. Hyvä viestijä miettiikin, miten voisi esittää asiansa nämä seikat huomioiden. Osuvat kuvavalinnat antavat viestille visuaalista ja kerronnallista rikkautta.

Toivon, että viestini sisältö täytti yllä olevat kriteerit. Stoppasitko vai swaippasitko?

Suurin osa Showcasen blogeista on toteutettu osana Laurean opintojaksoja. Koko koulutustarjontaamme voi tutustua nettisivuillamme. Tarjoamme kymmenien tutkintoon johtavien koulutuksien lisäksi myös paljon täydennys- ja erikoistumiskoulutuksia sekä yksittäisiä opintojaksoja avoimen AMK:n kautta!

Kommentoi