Take- away ja muut tämän ajan ideat selviytymiseen Vantaalla

Korona aiheuttaa yrityksille harmia, varsinkin ravintola-alan yrityksille. Suomen ravintolat ovat kesäkuun alkuun saakka kiinni, jonka jälkeen ne saavat avautua asteittain. Ehkä. Tietyin rajoituksin. Ehkä. Vai mitenhän se sitten menikään? Kokonaan toinen asia on myös, miten asiakkaat sitten uskaltavat palata takaisin ravintoloihin?

Tämä vallitseva poikkeustila vaatii yrittäjiltä äkillisten muutosten kohtaamistaitoa. Toiset meistä ovat resilientimpiä kuin toiset. Resilienssiä vahvistaa muun muassa kommunikaatio-ja ongelmanratkaisutaidot ja tietoisuus kriisin käynnistämästä sopeutumisreaktiosta. Selviytyäkseen ravintolayrittäjien on löydettävä luovia ratkaisuja, ideoita ja miksei uusia innovaatioitakin (en mainitse tässä blogissa Business Finlandin rahoituksesta sanaakaan!).

Parhaat ideat syntyvät yleensä syntyvät yksinkertaisesti niin, että joku saa ne.  Se ei ole itseasiassa sen monimutkaisempaa. Ideoiden toteuttamien sitten vaatii rohkeutta kestää ympäristön paineet. On ollut todella hienoa huomata, että myös ravintola-alalla on ideoitu. Aina idean ei tarvitse olla iso ja kaiken kattava, eikä edes uusi. Eikä se aina vaadi edes investointeja.

Kaikesta näistä ideaaleista ideapuheista huolimatta, tosiasia kuitenkin on, että kaikilla ravintoloilla kiinteät kulut juoksevat ja tilanne on vakava.

Vappubrunssi paketissa, taidenäyttely, virtuaalinen joukkokaraoke…

Mediassa on ollut esillä monenkin helsinkiläisen ravintolan korona-ajan selviytymistarina. Mission Zero Foodprint-hankkeen kohderyhmänä on pienet ja keskisuuret uusimaalaiset ravintolapalveluiden yritykset. Syksyllä 2019 tehdyn selvityksen mukaan Vantaalla oli yhteensä 531 ravintola-alan toimijaa (ruokalat, kahvilat, kioskit). Nyt keskitymme siihen, miten Vantaalla ravintolat kampittavat korona-kurimusta.

Vuonna 2017 avattu ravintola Backas, toimii 200-vuotta vanhassa Backaksen kartanossa Vantaalla Helsinki-Vantaan lentokentän läheisyydessä. Yrittäjä Lauri Kaivoluoto on pyörittänyt ravintolaa vuodesta 2017, jolloin valmistui mittava remontti ja kartano kunnostettiin kokous- ja juhlatiloiksi. Tilaus- ja juhlaravintolana toimivan Backaksen tilauskirja pyyhkiytyi korona-kriisin takia täydellisesti. Kulut kuitenkin juoksivat, siksi jotain oli keksittävä.

Ravintola Backas toimii yli 200-vuotta vanhassa Backaksen Kartanossa. Kuva: Mireka Kantanen

Normaalisti ravintola Backaksen vappulounaalla on kolme kattausta ja reilut 450 asiakasta. Tänä vuonna ei vappulounasta ollut, joten kehitettiin take-away vappulounas. Kaivoluoto kertoo nyt hieman helpottuneena, että take-away vappukassit myytiin loppuun, 1600 kappaletta, joten ruoka-annosten määrä triplaantui. Näillä tuloilla saatiin katettua huhtikuun kulut. Keittiön tilat olivat kovilla, kun sieltä lähti ulos perinteiset vappuherkut munkkeineen ja simoineen (700 litraa!).

Äitienpäiväkin näytti hyvältä, edeltävänä perjantaina oli take-away kasseja varattu reilut 800. Alkoholinmyynti on iso osa ravintoloiden liikevaihdosta. Backaksessa tätä on yritetty paikata skånelaisen hedelmäviinin ulosmyynnillä (alk. 5,5% ).

Backasessa ei ole aiemmin take-awayta myyty, mutta nyt se on ollut keino selviytyä. Vaikka menekki on ollut kovaa, Kaivoluoto suhtautuu take-away myyntiin varauksella. Vihreitä arvoja kannattava Kaivoluoto pitää take-away myynnin sivutuotetta, pakkausmateriaalia suurena miinuksena. Monta kilometriä foliota tuntuu pahalta ja tietysti myös maksaa paljon. Ja tietenkin ravintola Backaksen konsepti on kokonaisvaltainen paketti, johon kuuluu upea kartanomiljöö, hyvä palvelu ja tietenkin ammattitaidolla valmistettu ruoka ja hyvät ruokajuomat. Mieluummin Backaksessa palvellaan asiakkaita omassa ravintolassa. 

Tikkurilan keskustassa sijaitseva kahvila-ravintola-baari Bla bla bla tunnetaan hyvästä ruoasta, palvelusta ja rennosta tunnelmasta. Tässä perhevetoisessa yrityksessä alettiin miettiä oman selviytymistoiminnan lisäksi myös sitä, kuinka tuoda myös muille iloa tähän ankeaan ja synkkään korona-aikaan. Ravintola otti yhteyttä Vantaan kuvataidekouluun ja näin Bla bla blaan isot ikkunat Tikkuraitilla saivat toimia opiskelijoiden taidenäyttelytilana kaikkien ohikulkijoiden iloksi. Hieno idea ja imagollisesti varmasti toimiva.

Eatery Bla bla bla sijaitsee Tikkurilassa Tikkuraitilla. Kuva: Eatery Bla bla bla

Bla bla bla aloitti myös take-away lounastoiminnan, joka lähti hitaanlaisesti käyntiin, mutta on piristynyt paljon. Kanta-asiakkaat ovat tässä erittäin tärkeässä asemassa. Vappubrunssi myytiin take-away-kasseina, kuin myös äitienpäivän brunssi. Valikoimassa on nyt myös lauantain take-away-kassit ja menekki on ollut hyvä ja palaute positiivista.

Helsingin Pitäjän kirkon vieressä toimiva Kahvitupa Laurentius on myös siirtynyt myymään viikonlopun brunssia kassiversiona. Laurentius on tunnettu itsetehdystä artesaanijäätelöstään, jota on nyt alettu myymään myös take-awayna sekä kotiinkuljetettuna.

Myyrmäessä piti aueta huhtikuussa uusi Pub Waski, mutta toisin kävi. Waskin omistajat keksivät kuitenkin idean, josta ei suureellisuutta puuttunut. Vantaalaispubi nimittäin tavoitteli perjantaina 8.5. virtuaalisen yhteislaulun ennätystä ( yli 1075 laulajaa)*. Kappaleena on ajan henkeen sopiva Pave Maijasen Pidä huolta. Tavoitteena oli saada laulajat mukaan virtuaalisesti kotisohvilta keikkayleisön tapaan. Tällä virtuaalikeikalla yleisöä lämmitteli vantaalaiset artistit ja muusikot. Ruokaa ennätysyritykseen osallistuville toimitti kotiin toinen myyrmäkeläinen yrittäjä, Mike’s Diner-ravintolan korona-ajan keksintö Burgertaxi.

Hienoja pienten yritysten välisiä yhteistyön muotoja on muun muassa Vantaa-kahvia paahtavan Kahvi Charlotta Roasteryn ja Tikkurilassa sijaitsevan La Pasteria Italianan take-away lounas, missä yhdistyy maukas lasagne ja vastapaahdettu kahvi. Ravintola Sapuscan omistaja Mehmet Özkan kertoi Vantaan Sanomissa 20.3. paikallisen taksiyrittäjän ottaneen yhteyttä ruokakuljetusyhteistyön merkeissä. Näin yritykset voivat hieman tukea toistensa toimintaa. Ravintola Koto myy ruokaa ulos kilohintaan, ja nyt myös sitä voi ostaa Vantaalaisista K-Supermarketeista.

8.4. ilmestyneessä Vantaan Sanomissa oli listattu yli 40 vantaalaista ravintolaa tai kahvilaa, jotka toimivat tällä hetkellä nouto- tai kotiinkuljetuspalvelulla. Todennäköisesti niitä on nyt jo enemmän. Support your local restaurants!

Kiitos haastatteluista Karina/ Eatery Bla bla bla ja Lauri/ Ravintola Backas, ja erityisen suuret kiitokset Kaisalle ja Susanahille Vantaan kehittämispalvelut.

Teksti: Mika Vitikka

*  Helsingin Sanomat kirjoitti 11.5., että virtuaalikaraoken tarkkaa osallistujamäärää on vaikea sanoa, mutta yhteislaulun aikana Youtube-lähetystä seurattiin noin kahdeksallasadalla laitteella.

Mission Zero Foodprint -hankkeen päätavoitteena on kehittää ja uudistaa pienten ravintola- ja ruokapalveluyritysten liiketoimintaa sekä tuotteita resurssiviisaammaksi ja kohti hiilineutraaliutta, sekä vahvistaa alan yritysten välistä yhteistyötä ja ympäristöystävällistä imagoa.

Jätä kommentti

Vastaa