Mission Zero Foodprint

Miten yhdistää ravintoloiden ympäristöystävällisyys ja asiakasuskollisuus – virtuaalitapahtuma 9.6.2021

Kesäkuussa 2021 järjestettiin Mission Zero Foodprint -hankkeen alla virtuaalitapahtuma, jonka työpajoissa ratkottiin, miten yhdistää ruuanvalmistuksen ja -kulutuksen ympäristöystävällisyys sekä hyvä asiakaskokemus. Ilmoittautuneita tapahtumaan oli noin 50, joista 50%:lla oli yli kymmenen vuoden kokemus ravitsemusalalta. Tapahtuman alustuksissa lämmiteltiin kuulijoita vastuullisuudesta ja asiakassuhteiden rakentamisesta.  Sami Koponen, väitöskirjatutkija Helsingin Yliopistosta kertoi ravintolakulttuurin muutoksesta sekä menestyksekkään vastuullisuuden roolista siinä. […]

Miten yhdistää ravintoloiden ympäristöystävällisyys ja asiakasuskollisuus – virtuaalitapahtuma 9.6.2021 Read More »

Mallinnusta BarLaureassa

Lokakuussa 2019 alkanut Mission Zero Foodprint- hanke on edennyt kaikista koronan tuomista haasteista huolimatta pilotointivaiheeseen. Takana on kahdeksan yhteiskehittämisen työpajaa aiheista; ruokahävikin hallinta, energiatehokas ravintola, hiilijalanjälki ravintolatoiminnassa ja vastuullisuusteoista viestittäminen asiakkaille. Työpajojen tuotoksia ja ideoita on käyty edellisissä blogeissa läpi ja marraskuussa niitä alettiin testata, mallintamaan ja toiminnallistamaan BarLaurean Living Lab-ympäristössä.

Mallinnusta BarLaureassa Read More »

Vuosi käyntiin pilottiravintoloiden Bootcampilla

Tammikuussa Mission Zero Foodprint -hankkeen pilottiravintoloille pidetty Bootcamp sisälsi digiratkaisuihin tutustumista, hanketietoa, verkostoitumista ja ajankohtaista asiaa hävikistä sekä hiilijalanjäljestä. Kymmenkunta ravintola-alan toimijaa, Ravintola Nolla, Loop, Ravintola Nokka, Ravintola Roima, Mili´s Food & café, Pizzeria Via Tribunali, Kotipizza-ketju, Cafe Tin Tin Tango ja Ravintola Krapihovi, osallistuivat päivään ja ovat lähdössä kokeilemaan erilaisia hävikin ja hiilijalanjäljen vähentämiseen

Vuosi käyntiin pilottiravintoloiden Bootcampilla Read More »

Kuluttajaviestinnän työpajoissa pohdittiin vaikuttamiskeinoja

Marraskuussa pidettiin Mission Zero Foodprint -hankkeen toimesta kaksi virtuaalityöpajaa kuluttajaviestintään liittyen. Tavoitteena oli pohtia, miten ravintoloiden erilaisia vastuullisuustekoja voitaisiin tuoda asiakkaille näkyviksi ja miten asiakkaiden tekemiin valintoihin voitaisiin vaikuttaa. Tarkoituksena oli tuottaa mahdollisimman konkreettisia ideoita, joita voitaisiin hyödyntää hankkeen pilotointivaiheessa.

Kuluttajaviestinnän työpajoissa pohdittiin vaikuttamiskeinoja Read More »

Miten hiilijalanjälkeä mitataan ravintoloissa?

Menen lounaalle läheiseen ravintolaan. Valitsen vegaanisen mustajuurikeiton. Teen valintoja tiedon perusteella, jota minulla on: kasvisvoittoinen ruoka on hyväksi itselleni ja maapallolle. Otan ruokaa vain sen verran kuin jaksan syödä. Ravintola ei kuitenkaan kannusta näihin ruokavalintoihin. Jään miettimään, paljonko hiilidioksidia säästin verrattuna nakkikeittoon? Entä jos olisin jättänyt väliin lehmänmaidosta tehdyn tsatsikin? Miten nämä valinnat vaikuttavat kokonaishiilijalanjälkeeni?

Miten hiilijalanjälkeä mitataan ravintoloissa? Read More »

Mission Zero Foodprint – Energiatehokkuus työpajan tuotokset

Syksyllä 2019 käynnistynyt Mission Zero Foodprint -hanke pyrkii kehittämään ratkaisuja ja toimintamalleja, joiden avulla pienet ja keskisuuret ravintolat voivat kehittää toimintaansa kohti hiilineutraalisuutta sekä vähentää energiankulutusta ja syntyvää ruokahävikkiä.

Mission Zero Foodprint – Energiatehokkuus työpajan tuotokset Read More »

Mission Zero Foodprint- Hävikkityöpajan antia

Syksyllä 2019 käynnistynyt Mission Zero Foodprint -hanke pyrkii kehittämään ratkaisuja ja toimintamalleja, joiden avulla pienet ja keskisuuret ravintolat voivat kehittää toimintaansa kohti hiilineutraalisuutta sekä vähentää energiankulutusta ja syntyvää ruokahävikkiä.

Mission Zero Foodprint- Hävikkityöpajan antia Read More »

BarLaurean työkalut hävikinhallinnassa

BarLaurea on vuonna 2002 käynnistetty innovatiivinen oppimisympäristö Leppävaaran Laurean kampuksella. Ensimmäisen ja toisen vuoden restonomiopiskelijat vastaavat BarLaureassa palvelujen tuottamisesta ravintolapäällikön ja keittiömestarin ohjauksessa. Opiskelijoita ovat myös kolme puolivuosittain vaihtuvaa harjoittelijaa, yksi cateringvastaava ja kaksi esimiesharjoittelijaa. BarLaurean palveluita ovat lounasravintola, à la carte ravintola, kahvila sekä kokous- ja cateringpalvelut. Opiskelija on kaikissa BarLaurean toiminnoissa keskipisteessä ja

BarLaurean työkalut hävikinhallinnassa Read More »