Mielenterveyttä edistäviä tekijöitä

Mielenterveydellä tarkoitetaan psykologista hyvinvointia tai mielenterveyden häiriön puuttumista. Omaa mielenterveyttä voi kuitenkin edistää ja se on toimintaa, jonka tavoitteena on vahvistaa ja lisätä omaa mielenterveyttä.

10 mielenterveysongelmista kärsinyttä julkisuuden henkilöä

Mielenterveys on voimavara ja mielenterveydellä on laaja vaikutus myös fyysiseen hyvinvointiin. Mielenterveys on koetuksella varsinkin suurissa muutoksissa ja elämän käännekohdissa.

Usein arjessa mietimme valintoja, jotka ovat hyväksi meidän fyysiselle hyvinvoinnille, mutta myös mielenterveyttä voidaan edistää. Voidaan ajatella, että mielenterveys on kunnossa, jos on utelias ja jaksaa innostua uusista asioita sekä uuden oppiminen tuntuu mielekkäältä.

Lepo on tärkeä osa mielenterveyden edistämisessä. On tärkeää nukkua yön aikana tarpeeksi, ja otetaan myös päivään mukaan pieniä hetkiä, jolloin rauhoittuu, jonka jälkeen työn tekeminen voi tuntua taas helpommalta.

Joskus rauhoittuminen on vaikeaa, varsinkin jos on stressiä ja kiire. Tällöin kannattaa kokeilla esimerkiksi hengitysharjoituksia, tai mielikuvaharjoituksia. Näistä voi olla apua myös nukahtamiseen ja parempiin yöuniin.

Ollaan tutkittu, myös kuinka luonnossa oleminen vahvistaa mielenterveyttä ja auttaa ihmisiä rauhoittumaan. Jo lyhyt happihyppely raikkaassa ilmassa auttaa mieltä rauhoittumaan.

Mielenterveys- ja päihdetyön erikoisammattitutkinto - Careeria

Ihmissuhteita kannattaa vaalia mielenterveyden näkökulmasta. Perhe, ysätvät ja muut ihmissuhteet ovat ensiarvoisen tärkeitä. Ihmisillä on tarve tulla kuulluksi ja nähdyksi ja tässä muut ihmiset voivat auttaa.

Mielenterveyttä voi helposti edistää pienillä arjen asioilla. Mielenterveys on voimavara ja siitä kannattaa pitää hyvää huolta.

Ihmissuhteet - Rakkauden Temppeli

Jätä kommentti

Vastaa